بجنورد- ايرنا- رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي گفت: هفت هزار نفر از قاليبافان استان براي بهره مندي از بيمه، به اتحاديه هاي قاليبافان و ادارات صنعت، معدن و تجارت مراجعه كرده اند.

ساناز عباسپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: بيمه اجتماعي از مهم ترين مشكلات بافندگان است و سهميه استان براي بهره مندي از بيمه، پايين است.
وي شمار قاليبافان بيمه شده استان تا پايان اسفند سال 92 را 6 هزار و 782 نفر عنوان كرد و گفت: از آغاز طرح پالايش بيمه تاكنون شمار قاليبافان بيمه شده به سه هزار و 500 نفر رسيده است.
وي با بيان اينكه اكنون 25 هزار و 710 قاليباف استان كارت عضويت در اتحاديه هاي صنفي فرش دستباف را دارند افزود: انتظار مي رود با تخصيص سهميه از محل اعتبارات هدفمندي يارانه ها به بيمه قاليبافان، شمار بيشتري از اين توليد كنندگان بيمه شوند.

* مشكل بازار
رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي در باره مشكلات اقتصادي و اجتماعي فرشبافان استان گفت: نبود دسترسي به بازار مصرف، بي توجهي به خواست و نياز بازار در حوزه طرح و رنگ در فرش هاي استان سبب شده تا فروش توليدات با مشكل رو به رو باشد.
وي اظهار داشت: در اين باره بايد با حمايت مالي از صادركنندگان فرش دستباف، توسعه بازار فرش دستباف و كمك به حضور در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي تلاش كنيم تا حضور در بازارهاي جديد بيشتر شود.
عباس پور با تاكيد بر لزوم برگزاري نمايشگاه در خارج از كشور براي نمايش و معرفي فرش هاي استان افزود: نبود نمايشگاه و فروشگاه دائمي فرش دستباف در استان از مشكلات اين حوزه است و در اين باره، با توجه به بالا بودن پتانسيل استان در صنعت فرش دستباف و حضور مسافران و گردشگران در ايام نوروز و فصل تابستان، وجود نمايشگاه و فروشگاه دائمي فرش دستباف مي تواند بستري براي معرفي توانمندي استان است.
وي گفت: اين مهم با حمايت مالي از بخش خصوصي مي تواند محقق شود.
به گفته وي از سال 84 تاكنون، 25 هزار و 950 نفر از بافندگان استان موفق به دريافت كارت شناسايي قاليبافي در حرفه هاي وابسته به توليد فرش از جمله طراحي، رنگرزي، بافت، پرداخت و مرمت شده اند كه از اين تعداد 651 نفر براي اخذ پروانه كسب صنفي در بخش قاليبافي اقدام كرده و موفق به دريافت پروانه شده اند.
وي با بيان اينكه از سال 84 تاكنون، 163 فقره پروانه توليد فرش دستباف در استان صادر شده است كه شامل پروانه هاي توليد به 2 روش متمركز و غيرمتمركز بوده است گفت: طبق تفاهم با اداره كل فني و حرفه اي، تاكنون 10 هزار و 210 نفر موفق به دريافت گواهينامه صلاحيت حرفه اي در بخش قاليبافي و حرفه هاي وابسته به آن شده اند.
عباس پور اظهار داشت: به منظور اجرايي كردن قانون ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي، تاكنون سه هزار و 687 مجوز در بخش مشاغل خرد و خانگي در رشته فرش دستباف صادر شده كه از اين تعداد يكهزار و 278 نفر دارنده مجوزهاي مشاغل خانگي مستقل و پشتيبان براي دريافت تسهيلات مشاغل خانگي به بانك هاي عامل معرفي و 657 نفر موفق به دريافت تسهيلات از محل اعتبارات مشاغل خانگي شده اند.
رئيس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي گفت: براي اجراي قانون حمايت از توسعه و ايجاد اشتغال پايدار در مناطق روستايي و عشايري، 788 نفر در بخش فرش دستباف و حرفه هاي وابسته به آن در سامانه كارا، ثبت نام كرده اند.
عباسپور افزود: از اين تعداد، 664 نفر براي دريافت تسهيلات به بانك هاي عامل معرفي و 455 نفر موفق به دريافت تسهيلات از محل اعتبارات روستايي شده اند و طبق تفاهم با مركز ملي فرش ايران، تاكنون 22 دوره آموزشي- تخصصي در بخش فرش دستباف برگزار شده است.
بر اساس اين گزارش در بخش حمايت از حقوق مصرف كنندگان تاكنون چهار جشنواره فروش فرش دستباف در استان برگزار شده و در راستاي ارزشگذاري به مقام هنرمندان فرش دستباف در خراسان شمالي، تاكنون 4 همايش تخصصي در سطح استان برگزار شده است.
به منظور حمايت از حضور فعالان بخش فرش دستباف در نمايشگاه هاي بين المللي هم تاكنون 57 غرفه در نمايشگاه هاي بين المللي فرش دستباف به استان خراسان شمالي اختصاص داده شده است.
112 تعاوني فرش دستباف در خراسان شمالي وجود دارد كه در بخش هاي فرش و گليم فعاليت مي كنند.
7185/5132