تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸

اهواز-ايرنا- دفن غير اصولي و سوزاندن غيراستاندارد زباله ها در يك سايت دفن زباله در محدوده شهرستان ايذه، بيش از 29 سال است كه بهداشت مردم منطقه را به مخاطره انداخته است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، روزانه چندين تن زباله به صورت غير اصولي و غير بهداشتي در حاشيه جاده روستاي راسفند اين شهرستان رها شده و شبها بصورت غير استاندارد سوزانده مي‌شود، رسيدگي به وضعيت بغرنج اين سايت دفن زباله، سالهاست به تنها خواسته مردم اين منطقه تبديل شده است.
اين محل دفن زباله كه كمتر از هزار متر با روستاي راسفند فاصله دارد، باعث آزردگي مردم اين روستا و آلوده شدن آب‌هاي زير زميني منطقه شده است و برخي از زمين‌هاي كشاورزي اطراف را نيز با مشكل اساسي روبرو كرده است.
29 سال است كه مسئولين، وعده ساماندهي اين سايت دفن زباله را مي‌دهند و مردم روستاهاي نوتركي، آبله، راسفند و مال سيدي با بيش از هشت هزار نفر جمعيت هر روز با روياي عملي شدن اين وعده‌ها از خواب بيدار مي‌شوند.
اين زباله‌ها در كنار جاده‌اي ريخته مي‌شوند كه يك جاده گردشگري و حتي صنعتي محسوب مي‌شود، روستاهاي گردشگري نوتركي، مرغاب و امامزاده سيدصالح در امتداد اين جاده قرار دارند، گردشگراني كه از اين مسير عبور مي‌كنند ابتدا بايد بوي بد و دود مضر اين زباله‌ها را تحمل كنند تا به مناطق گردشگري ياد شده برسند.
شركت نفت نيز چندين چاه نفت در روستاي مرغاب در اختيار دارد كه راه دسترسي به آنها، همين جاده است، در ضمن با تكميل شدن قسمتي از مسير حدفاصل مسجد سليمان تا امامزاده سيدصالح، اين جاده به يك محور مهم در استان مبدل خواهد شد كه دو شهرستان ايذه و مسجدسليمان را به هم متصل مي كند.
علي نوروزي رييس شوراي اسلامي روستاي راسفند در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: شهرداري ايذه سال هاست كه زباله هاي شهري، بيمارستاني و فاضلاب هاي خانگي شهر را در حاشيه جاده نوتركي و در بين روستاهاي ذكر شده دفع مي‌كند.
وي افزود: مردم اين روستاها سالهاست كه با دود آلاينده ناشي از سوزاندن زباله ها نفس مي‌كشند، با بيماري تنگي‌نفس دست و پنجه نرم مي كنند و در مخاطره ابتلا به بيماري هاي پوستي هستند كه يا ناشي از آلودگي چراگاه حيوانات توسط زباله هاست يا از طريق حيوانات اهلي به انسان منتقل مي شوند.
نوروزي با انتقاد از رسيدگي نكردن به اين وضعيت بغرنج تصريح كرد: سال هاست كه آب‌ها و چشمه‌هاي منطقه، غيرقابل استفاده هستند، زيرا دفع زباله‌هاي شهرداري در دره‌ها وتپه‌هاي بالادست روستا و به تبع آن نفوذ شيره سمي آنها در آب هاي منطقه اين آب‌ها را غير قابل استفاده كرده است.
وي افزود: اين سايت دفن زباله سبب شده است حيواناتي مانند سگ‌هاي ولگرد، گراز و حتي گرگ به نزديكي اين روستا بيايند و خطراتي را متوجه اهالي كنند، حيوانات اهلي روستا نيز با نزديك شدن به زباله‌هايي كه پسماندهاي بيمارستاني مانند سرنگ نيز در آنها ديده مي‌شود و تناول آنها، به بيماري‌هاي مختلف دچار و گاه تلف مي‌شوند و اين يكي ديگر از راههاي متضرر شدن دامداران و كشاورزان از اين معضل است.
محمد غريبي يكي از ساكنين اين منطقه به خبرنگار ايرنا گفت: مردم اين روستاها به انواع حشرات و حيوانات موذي و سمي كه سوغات زباله‌هاي شهرداري هستند عادت كرده‌اند و با همه اين مشكلات زندگي مي‌كنند، مشكلاتي كه به جرأت مي‌توان گفت هيچ كدام از مسئولان شهرستان قادر نيستند حتي خود را در كنار آنها تصور كنند چه برسد به اينكه بخواهند با آنها زندگي كنند.
وي افزود: هيچ كدام از مسئولان شهرستان با وجود وعده هاي داده شده، نتوانسته‌اند اين معضل را حل و يا مديريت كنند ، مردم اين منطقه مظلوم واقع شده و همه عوارض و عواقب اين وضعيت غيربهداشتي را متحمل مي شوند، ساكنان منطقه صبح‌ها با دود مشمئز كننده ناشي از آتش زدن اين زباله‌ها از خواب بيدار مي‌شوند.
مصطفي سمالي فرماندار ايذه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا دراين زمينه اظهار داشت: در يك سال اخير پيگيري‌هاي همه جانبه‌اي را انجام داديم و موفق شديم طرح جامع پسماند را به تصويب برسانيم، با انجام اين طرح وضعيت سايت دفن زباله راسفند سر و سامان خواهد گرفت.
وي افزود: بودجه اين طرح 15 ميليارد ريال است كه چندي پيش هفت ميليارد و 500 ميليون ريال از آن به حساب شهرداري ايذه واريز شد تا انجام اين پروژه مهم اجرايي شود.
سمالي انجام اين طرح را بسيار مهم قلمداد كرد و بيان داشت: مردم اين منطقه از اين وضعيت دچار مشكل جدي هستند، به همين دليل از شهرداري خواستيم كه هرچه سريعتر پروژه را به اتمام برساند.
عباس سلطاني رييس اداره حفاظت محيط زيست ايذه نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا گفت: شهرداري در سال 83 از محيط زيست مجوز موقت دفن زباله‌ در منطقه راسفند را منوط به رعايت 10 نكته مهم دريافت كرد، از جمله اين نكات ميتوان به محصور نمودن محوطه، ايجاد اتاقك نگهباني و ايجاد سلولهايي با بستر ايزولاسيون شده به منظور دفن لايه لايه و كنترل شيرآبه اشاره كرد كه هيچكدام ازاين شرايط تاكنون عملي نشده است.
وي افزود: پيگيري‌هاي زيادي در اين باره انجام داده ايم و حتي در سال‌هاي گذشته از شهرداري شكايت كرده‌ايم اما تغييري در وضعيت اين سايت دفن زباله ايجاد نشده است.
سلطاني از برگزاري جلسات فراوان درباره اين موضوع خبرداد و تصريح كرد: در اين جلسات، اعتباري براي سايت دفع زباله ايذه در نظر گرفته شد اما سازمان آب و برق در دو مرحله، بخاطر خطراتي كه سايت دفن زباله راسفند براي آب‌هاي سطحي و زيرزميني منطقه دارد با محل اين سايت مخالفت كرد.
وي افزود: سايت دفن زباله بايد تا 12 سال آينده، براي دفن زباله‌ ايذه و حومه ظرفيت داشته باشد اما به نظر ميرسد سايت كنوني با توجه به ازدياد زباله‌ها، اين قابليت را نداشته باشد، ضمن اينكه از نظر زيست محيطي هم در جاي مناسبي قرار نگرفته است.
رييس اداره حفاظت محيط زيست ايذه از دفع زباله‌هاي عفوني مطب هاي شخصي در اين نقطه انتقاد كرد و بيان داشت: بايد تمهيداتي انديشيده شود تا اين زباله‌هاي عفوني به نحو صحيح امحا شوند، زيرا در وضعيت كنوني اين زباله‌ها به شدت براي محيط زيست و ساكنان منطقه خطر دارند.
وي افزود: دود ناشي از سوزاندن اين زباله‌ها براي روستاييان مشكل ساز است و زندگي در اين شرايط را سخت و دشوار كرده و زيان‌هاي فراواني براي منطقه دارد.
مازيار حسن‌زاده كياني مدير شبكه بهداشت و درمان ايذه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا گفت: موضوع سايت زباله راسفند مدت‌هاست در دست پيگيري است، اين نوع دفع زباله به هيچ وجه مورد قبول ما نيست.
وي درباره زباله‌هاي بيمارستاني اين محل گفت: زباله‌هاي عفوني بيمارستاني، با دستگاه امحا مي‌شوند سپس به اين سايت برده شده و پس از حفر زمين به صورت بهداشتي دفن مي‌شوند، روزهاي آينده نيز به همراه كارشناسان مربوطه، براي بررسي اين روند به سايت دفن زباله راسفند خواهيم رفت.
غلامحسين اسدي شهردار ايذه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه در حال مكاتبه با يك شركت روسيه‌اي هستيم گفت: اين مكاتبات براي توليد برق از زباله انجام مي‌شود، اين شركت همچنين در بحث بازيافت زباله نيز فعال است، در صورتي كه اين طرح‌ها اجرايي شود، شاهد يك تحول مثبت خواهيم بود.
وي افزود: ديوارهاي مصنوعي براي محصور كردن سايت دفن زباله به زودي خريداري خواهد شد و به محض صدور مجوز از سوي سازمان‌ آب و برق خوزستان براي ادامه فعاليت سايت راسفند، در اين مكان نصب خواهد شد.
9434/6002