یزد - ایرنا - مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: در نظام تربیتی به‌ صورت عام و نیز تربیت رسمی كشور كه در نظام آموزشی به آن پرداخته می‌شود، موضوع اصلی هویت كودكان است یعنی اگر بخواهیم مسئولیت اصلی را تعیین كنیم، تحقق این موضوع بسیار مهم است .

به گزارش ایرنا رضا مددی روز چهارشنبه در آغاز به كار نخستین همایش ملی هویت كودكان ایران اسلامی در یزد افزود: البته برای هویت ابعاد مختلف فردی و اجتماعی و لایه‌های مختلف انسانی، دینی، قومی، جنسیتی و غیره تعیین‌شده است.
وی تصریح كرد: نظام تعلیم و تربیت باید در مسیر تحقق هویت تلاش كند، و هویت مشترك كه شامل انسانی، دینی و ملی است، مورد تأكید قرار دهد.
مددی خاطرنشان كرد: مهمترین نیاز تعلیم و تربیت، فلسفه تربیتی آموزش و پرورش است اگر فلسفه تربیتی بومی و متناسب نداشته باشیم، همه تلاش‌ها در تعیین و تربیت بی‌نتیجه خواهد بود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز جامعه با بحران هویتی مواجه است، موضوع تربیت متمركز بر مقوله هویت شده و در چشم‌انداز ایران سال 1404، مدرسه نقطه اتكای دولت و ملت و عامل توسعه و پیشرفت و تعالی كشور است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر به دنبال پیشرفت همه‌ جانبه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی هستیم، راه رسیدن به آن مدرسه است.
مددی ادامه داد: محتوای كتاب درسی باید در مسیر تقویت هویت ملی باشد و فضای مدرسه، معماری مدرسه باید در این راستا باشد بنابراین هویت به‌ویژه ملی جزو تأكیدهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
مشاور وزیر اظهار داشت: چهار دهه بعد از انقلاب یك خطای راهبردی مرتكب شده‌ایم و آن غفلت از دبستان و پیش‌دبستانی است و این غفلت ناكارآمدی دستگاه تعلیم و تربیت را به دنبال دارد زیرا بر اساس سند تحول، مسئولیت اصلی آموزش و پرورش دوره عمومی است.
وی تصریح كرد: ما باید به دوره دبستان بازگردیم به این موضوع كه تعلیم و تربیت بنیادی در دبستان و پیش‌دبستانی است و تا زمانی كه این رویكرد اصلاح نشود، پیش‌دبستانی همچنان ممكن است طفیلی تلقی شود.
وی خاطرنشان كرد: سند تحول، سندی راهبردی است و مسیر تحول و اقدامات آموزش و پرورش را از 1390 تا 1404 ترسیم كرده است كه آموزش و پرورش باید آن را در سه برنامه پنجم، ششم و هفتم توسعه اجرا كند.
وی ادامه داد: سند تحول در بخش‌های مختلف تعلیم و تربیت برنامه‌های مشخصی دارد، علاوه بر تعریف تعلیم و تربیت اسلامی چرخه‌های تحول‌آفرین را مشخص و اهداف و چشم‌انداز و مأموریت‌ها تا 1404 بیان كرده است.
وی اظهار داشت: در آموزش و پرورش هر اقدامی كه بخواهد انجام شود باید ذیل این زیر نظام صورت بگیرد و با تصویب سند تحول بلاتكلیفی و فقدان فلسفه رفع و نقشه راه در اختیار آموزش و پرورش قرارگرفته و در آن مشخص‌شده چه نوع آموزش و پرورش و مدارسی می‌خواهیم.
وی خاطرنشان كرد: در وزارتخانه نباید به‌صورت سلیقه‌ای عمل كنیم بلكه سند تحول مسیر را مشخص كرده و در مسیر تعلیم و تربیت نقشه راه مشخص است.
در این گردهمایی 2 روزه ، معاونان ابتدایی اداره‌های آموزش و پرورش استان‌ها و رئیسان پیش‌دبستانی سراسر كشور حضور دارند.
2 هزار و 200 اثر به دبیرخانه همایش در بخش مقاله، فیلم كوتاه، قصه‌گویی، عكس ، آواها و نواهای بومی - محلی و دكلمه ارسال شد.
از سوی هیات داوران از مجموع مقالات علمی 200 مورد پذیرفته شد كه 52 مورد آن در قالب سخنرانی ارائه می‌شود و در مجموع از 20 اثر برگزیده در بخش‌های مختلف در اختتامیه همایش تجلیل می‌شود.
هویت، رشد و تعالی همه‌جانبه دوران كودكی، عناصر هویت و فرایند هویت‌یابی آن‌ها در دوره پیش‌دبستانی در بستر فرهنگ اسلامی ایرانی، بررسی و آسیب‌شناسی وضعیت كودكان ، نحوه بازنمایی آن‌ها در الگو هویت اسلامی ایرانی از محور‌های همایش است.
نقش فرایندهای اجتماعی در هویت‌یابی كودكان ، بازنمایی هویت اسلامی - ایرانی آن‌ها در رسانه‌ها ، سینما و فناوری‌های دیجیتال ارتباطی، اطلاعاتی و انواع هویت كودكان و نحوه بازنمایی آن در الگوی هویت اسلامی با توجه به اسناد بالادستی آموزش و پرورش از دیگر محورهای همایش است.
در این گردهمایی 11 كارگاه آموزشی با موضوع‌های مختلف برگزار می‌شود كه سه هزار و 800 نفر در این كارگاه‌ها آموزش می‌بینند.
2088/ 2047