تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳

سنندج - ايرنا - پزشك نيست و شايد حتي يك جلد كتاب در مورد پزشكي و طبابت نيز نخوانده باشد اما روزانه ده ها نفر را ويزيت مي كند، برايشان نسخه مي پيچد و اعمال پزشكي بر روي آنها انجام مي دهد.

به گزارش ايرنا، بر روي سر درب واحد تجاري نوشته آرايشگاه زنانه اما داخل كه مي شوي انواع و اقسام دستگاه هايي را مي بيني كه پيشتر فقط در مطب پزشكان ديده بودي، هر كسي مشغول كاري است و تنها گوشه كوچكي از سالن به كار اصلي آرايشگري اختصاص يافته كه البته مشتري چنداني هم ندارد.
سالن نسبتا بزرگ آرايشگاه مملو از مشتري است، خانمي مشغول تاتو كردن ابروهايش است، سوزن را كه داخل ابرويش فرو مي برند از درد به خود مي پيچد، با خود مي گويم مگر مجبوري اين همه درد را تحمل مي كني.
گوشه ديگري از سالن خانم تقريبا مسني مشغول ماساژ دادن صورت دختر جواني است و با ديدن دستگاه هايي كه در كنارش قرار دارد متوجه مي شوم فعلا در حال آماده سازي است و معلوم نيست قرار است چه بلايي بر سر صورت او بياورد.
به قسمت ديگري از سالن كه مي روم اتاقك تقريبا كوچكي است كه بوي خيلي تند و بدي از آن به مشام مي رسد، فوري جلوي بيني ام را مي گيرم و با پرسش از يكي از مشتري ها متوجه مي شوم آن اتاقك مخصوص كاشت ناخن است.
در گوشه ديگري از سالن خانم ديگري روي صندلي نشسته و براي بوتاكس آماده مي شود، با ديدن اين صحنه ها احساس مي كنم وارد مطب پزشكي شده ام اما نه، درست آمده ام فقط به نظرم شغل ها جابجا شده اند و اين افراد بدون مدرك، پزشك شده و طبابت مي كنند.
اين سالن تنها نمونه اي از سالن هاي آرايش بيشتر مناطق كشور از جمله استان كردستان است كه روزانه صدها نفر را براي انجام كارهاي پزشكي و شبه پزشكي پذيرش مي كنند.
قطعا اشتياق و اعتماد مشتريان به آرايشگران موجب شده اين افراد به خود اجازه دهند در چنين كارهاي خطرناكي كه هيچ سر رشته اي در آن ندارند ورود كرده و با سلامت روح و جسم مردم بازي كنند.
براستي علت اين همه اشتياق خطرناك چيست؟ آيا انجام اينگونه كارها كه با سلامت انسان سر و كار دارد در سالني كه مجوزش با عنوان آرايشگر صادر شده كار صحيحي است؟
براي جواب اين سوال به سراغ مسئولان دانشگاه علوم پزشكي كردستان رفتم و نظراتشان را جويا شدم كه در ادامه مي خوانيم.

** تزريق بوتاكس، ژل و ليزر پوست در حيطه اختيار آرايشگاه ها نيست
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي كردستان مي گويد: تمام مواردي كه به نحوي با سلامت بدن انسان ارتباط داشته باشد بايد تحت نظارت حوزه سلامت و توسط افراد متخصص انجام شود.
هومن قصري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اقداماني نظير بوتاكس، تزريق ژل، پاكسازي صورت از حيطه اختيارات پزشك متخصص بوده و افراد غير متخصص حق دخالت در اين حوزه را ندارند.
وي افزود: در صورت مشاهده اينگونه موارد توسط بازرسان و يا شكايت شاكي خصوصي از طريق مراجع قضايي و تعزيرات حكومتي قابل پيگرد قضايي است ضمن اينكه در سال هاي گذشته مواردي در اين زمينه به مراجع قضايي معرفي شدند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي كردستان تاكيد كرد: تيم هاي مشتركي از حوزه هاي بهداشت و درمان و حوزه نظارت بر مواد آرايشي و بهداشتي بطور مرتب از آرايشگاه ها بازديد مي كنند.
وي يادآور شد: در صورت مشاهده هر نوع تخلف مراتب پس از بررسي در كميسيون تعزيزات حكومتي در حوزه بهداشت و درمان به مراجع قضايي مرتبط جهت اقدام قانوني ارجاع مي شود.
قصري با اشاره به اينكه ساير سازمان ها نظير اصناف و اتحاديه آرايشگران نيز بازديدهاي مرتبي از اين واحدهاي صنفي دارند، گفت: در مجموع نظارت اصلي بر عهده اصناف و نظارت بر مسايل بهداشتي آرايشگاه ها نيز بر عهده مراكز بهداشت است.
وي در جواب اين سوال كه دستگاه هايي نظير ليزر چگونه وارد آرايشگاه ها مي شود، افزود: اين دستگاه ها از طريق شركت هاي واسطه اي و دلالي و خارج از چرخه توزيع قانوني در اختيار اين صنف قرار مي گيرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي كردستان اضافه كرد: دستگاه هاي ليزر بايد از نظر شركت توليد كننده و استانداردهاي مرتبط و اصالت كالا و عوارض احتمالي حتما برچسب و تاييديه اداره كل تجهيزات پزشكي وزارت بهداشت را داشته باشند در حاليكه دستگاه هاي موجود در سالن هاي آرايشي فاقد اين استانداردها است.

** آرايش و پيرايش وظيفه اصلي يك آرايشگر
رئيس اتحاديه صنف آرايشگران زنانه كردستان نيز با بيان اينكه وظيفه يك آرايشگر تنها كارهاي مربوط به آرايش و زيبايي است، تاكيد كرد: هيچ آرايشگري حق ندارد در امور مربوط به پزشكي همانند ليزر و پاكسازي صورت با دستگاه دخالت كند.
پوران قادري به خبرنگار ايرنا گفت: يكي از كارهايي كه عليرغم برخوردهاي فراوان قانوني در آرايشگاه ها بسيار انجام مي شود كاشت ناخن است در حاليكه اجازه چنين كاري را به هيچ آرايشگري داده نشده است.
وي اظهار داشت: اتحاديه به هيچ عنوان مجوزي براي كاشت ناخن به آرايشگران نداده ضمن اينكه در صورت مشاهده چنين كاري پس از تذكر وسايل ضبط و متخلف به دادگاه معرفي مي شود.
رئيس اتحاديه صنف آرايشگران زنانه كردستان يكي ديگر از فعاليت هايي كه در اين واحدهاي صنفي رواج يافته را تاتو اعلام كرد و يادآور شد: اين كار نيز در آرايشگاه ها ممنوع است مگر اينكه فردي مدرك اين كار را داشته باشد كه تعداد اين افراد بسيار كم است.
وي همچنين به ليزر و پاكسازي صورت در آرايشگاه ها اشاره كرد و افزود: ليزر يك كار بسيار حساس است كه حتما بايد توسط پزشك متخصص انجام شود بنابراين استفاده از دستگاه ليزر در هيچ آرايشگري مجاز نيست.
قادري يادآور شد: پاكسازي صورت نيز فقط زماني در آرايشگاه ها مجاز است كه از مواد گياهي استفاده شود اما انجام اين كار با استفاده از دستگاه كاملا ممنوع است.

** انجام كارهاي پرخطر در آرايشگاه ها توجيه پذير نيست
وي افزود: در مجموع انجام كارهاي پرخطر كه با سلامت افراد در ارتباط است نبايد در آرايشگاه ها انجام شود و هيچ توجيهي را در اين زمينه نمي پذيريم و در صورت مشاهده چنين مواردي اگر با تذكر حل نشود متخلف را به دادگاه معرفي مي شود.
رئيس اتحاديه صنف آرايشگران زنانه كردستان گفت: هيچ كدام از آرايشگاه هاي استان مجوز مداخله در امور پزشكي و انجام كارهاي پرخطر را ندارند و هر ماه 2 نفر بازرس را براي سركشي به اين سالن ها اعزام مي كنيم.
وي يادآور شد: نظارت كامل بر روي آرايشگاه هاي داراي مجوز صورت مي گيرد لذا كارهاي غير قانوني بيشتر در آرايشگاه هايي انجام مي شود كه مجوز فعاليت از اتحاديه ندارند.

** آرايشگاه هاي فاقد مجوز پلمپ مي شوند
قادري تاكيد كرد: در حال حاضر 889 آرايشگاه زنانه داراي پروانه كسب در سطح استان فعاليت دارند و 84 پرونده جديد نيز در نوبت صدور مجوز قرار دارد.
وي گفت: در سال جاري با بازرسي هاي انجام شده و طبق گزارشات بازرسان اتحاديه حدود 20 آرايشگاه فاقد مجوز در سطح استان شناسايي شده و اخطار پلمپ گرفتند.
رئيس اتحاديه صنف آرايشگران زنانه كردستان افزود: پس از شناسايي آرايشگرهاي فاقد مجوز در مرحله اول از سوي اتحاديه به آنان 24 ساعت مهلت داده مي شود و اگر در اين مدت مراجعه نكردند به اتاق اصناف و سپس به اماكن ارجاع داده مي شوند.
وي با بيان اينكه اين آرايشگاه ها از طرف اماكن بازرسي و براي دريافت مجوز اخطار 15 روزه مي گيرند كه اگر مراجعه نكنند پلمپ خواهند شد، اظهار داشت: از اول سال جاري تاكنون 10 مورد از آرايشگاه هاي فاقد مجوز در استان پلمپ شده اند.

** وسايل آرايشگاه ها استرليزه باشد
رئيس اتحاديه صنف آرايشگران زنانه كردستان گفت: وسايلي كه در آرايشگاه ها براي كارهاي آرايشي استفاده مي شود بايد كاملا استرليزه و بهداشتي باشد.
قادري يادآور شد: در اين زمينه از سوي اتحاديه، معاونت غذا و دارو و اصناف بازرسي هاي لازم از آرايشگاه ها صورت مي گيرد.
وي افزود: مواد آرايشي كه براي مشتريان استفاده مي شود نيز بايد تاريخ دار و داراي برچسب اصالت باشد در غير اين صورت وسايل موجود در آرايشگاه ضبط مي شود.
قادري همچنين به نحوه صدور مجوز براي فعاليت آرايشگران اشاره و اضافه كرد: براي تشكيل پرونده و صدور مجوز آرايشگاه پنج مدرك شامل آرايش و پيرايش، كار با مواد، متعادل سازي پوست و ابرو، كوتاهي و شنيون لازم است.
وي با بيان اينكه به افراد پايين تر از 18 سال مجوز داده نمي شود، اظهار داشت: هر آرايشگري حتي اگر يكي از اين مدارك را نداشته باشد بايد پس از مدت كوتاهي آن را دريافت و تحويل اتحاديه دهد.

** از سال 95 نرخ آرايشگاه ها ثابت مانده است
رئيس اتحاديه صنف آرايشگران زنانه كردستان با بيان اينكه از سال 95 تاكنون هيچگونه افزايش نرخي نداشته ايم، گفت: هر چند افزايش تورم بر روي قيمت مواد آرايشي تاثير داشته اما تاكنون افزايش نرخي خدمات براي اين صنف اعلام نشده است.
وي افزود: براي تغيير نرخ آناليزي از نرخ ها به اتاق اصناف و صنعت، معدن و تجارت فرستاده مي شود و تا 10 درصد افزايش داده خواهد شد البته اين درصد افزايش با اين وضعيت به هيچ عنوان جوابگوي هزينه ها نيست.
قادري با بيان اينكه تا قبل از اعلام نرخ جديد هيچ آرايشگري حق افزايش ندارد، تاكيد كرد: آرايشگاه هاي ما درجه يك و دو دارند البته تعيين نرخ آنان تفاوت چنداني با هم ندارد و افرادي كه حداقل پنج سال از تاريخ كسب جوازشان گذشته باشد مي توانند براي دريافت مدرك درجه يك اقدام كنند.
اميد مي رود نظارت هاي متوليان امر بر روي اينگونه اماكن بيش از پيش افزايش يابد و روزي برسد كه هيچ كسي وارد كاري كه سر رشته اي از آن ندارد، نشود.
7348/9102
گزارش: افسانه گلباغي