به گزارش ایرنا، هند در آن طرف سواحل مكران و نزدیك بندرچابهار به عنوان نخستین اپراتور خارجی محسوب می شود كه بزودی فعالیتش را در بندر چابهار آغاز می كند.
اپراتوری و كنترل 2 لنگرگاه فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار به هندی ها واگذار می شود و این كشور تنها به عنوان اپراتور عمل می كند و نقشی در مدیریت بندرچابهار ندارد.
این اقدام در راستای اتصال سه كشور هند، ایران و افغانستان است كه طی توافقنامه ای بنام چابهار طراحی و برنامه ریزی شده است.
حضور كشور هند در بندرچابهار و سرمایه گذاری آن در زمینه تامین تجهیزات بندری و احداث راه آهن و دیگر صنایع از سالهای گذشته مطرح بوده است و هم اینك طبق توافقاتی كه در سفر رئیس جمهوری به هند صورت گرفت، قرار است اپراتوری فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به هندی ها واگذار شود.
موقعیت راهبردی بندر چابهار و نقش آن در تعاملات اقتصادی و تجاری منطقه ای سبب شده تا از تحریم های آمریكا مستثنی باشد و این اقدام می تواند نقش چابهار را در عرصه بین المللی پررنگ تر كند.
اعطای معافیت به بندر چابهار از تحریم های آمریكا فرصتی برای جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه زیرساخت های این بندر مهم است تا بتوان علاوه بر آبادانی استان محروم سیستان وبلوچستان، محور شرق را به توسعه رساند.
آغاز اپراتوری هند در بندر چابهار می تواند سرمایه گذاران بیشتری را در استفاده از این بندر جذب كند و از طرفی استثنا شدن بندر چابهار از تحریم ها موجب كمك به توسعه اقتصادی افغانستان می شود.
مسولان باید سریعا ساخت خطوط راه آهن از بندر چابهار به شمال سیستان وبلوچستان و اتصال به افغانستان وهم چنین انتقال كالاهای تحریم نشده مانند دارو و مواد غذایی از بندر چابهار به داخل شهرهای ایران را مدنظر داشته باشند تا این منطقه محروم نظیر سایر نقاط ایران رشد كند.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هند برای تامین مالی توسعه بندر چابهار مشكلی ندارد و پس از فعالیت در این بندر می تواند بدون نیاز به پاكستان كالاها را به افغانستان منتقل كند.
بهروز آقایی افزود: هندوستان بزودی فعالیت خود را به عنوان اپراتور در بندر چابهار آغاز می كند كه این امر رشد و توسعه اقتصاد افغانستان را به دنبال دارد.
وی گفت: هند قرارداد اپراتوری به ارزش 85 میلیون دلار برای تامین تجهیزات با ایران امضا كرده است و در این توافق علاوه بر اپراتوری هند در بندر شهید بهشتی چابهار، این كشور تامین كننده تجهیزاتی نظیر جرثقیلهای 65 تنی در قالب BOT خواهد بود و این قرارداد بلند مدت است كه بعد از اتمام مدت آن به ایران منتقل خواهد شد.
مدیر كل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین یك خط اعتباری حدود 150میلیون دلاری از سوی كشور هند برای توسعه بندرشهید بهشتی باز می شود.
وی بیان كرد: چابهار بندری مهم و مسیری كم هزینه برای دسترسی كشورهای منطقه به ویژه افغانستان و آسیای میانه است.
آقایی گفت: هم اینك زیرساختهای بندری و تجهیزات استراتژیك تخلیه و بارگیری در بندر چابهار تا میزان 15 میلیون تن كالا در سال وجود دارد و فقط از نظر تكمیل راه آهن چابهار- سرخس و مسیرهای جاده ای با مشكل مواجه هستیم.
وی با بیان اینكه فعالیتهای عمرانی و هزینه های زیرساختهای انجام شده در چهار سال اخیر در تاریخ 35 ساله ساخت بندر بی سابقه است، خاطرنشان كرد: با همت جهادی و تخصیص به موقع اعتبار راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس تكمیل و جاده های كم عرض منتهی به بندر چابهار به بزرگراه و آزاد راه ارتقا پیدا می كنند.
مدیر كل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: طراحی، ساخت و تكمیل فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی به عنوان یك پروژه ملی است و بهره برداری از آن افتخاری برای كشور در زمینه افزایش تجارت و توسعه اقتصادی با كشورهای همجوار نظیر هند، عمان، افغانستان محسوب می شود.
آقایی گفت: ظرفیتهای ایجاد شده در بندر شهید بهشتی چابهار اقتصاد كشور را به دیگر كشورهای پیرامونی پیوند خواهد داد كه نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است.
مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: برای انجام فعالیت های هند در بندر چابهار زمین برای مدت قرارداد به هندی ها واگذار می شود و بعد از اتمام قرارداد زمین و تجهیزات خریداری و نصب شده به بندر چابهار تعلق خواهد گرفت.
آقایی با بیان اینكه جذب سرمایه داخلی و خارجی، تكمیل زیرساخت های باقیمانده خط ریلی و بندری از ضرورتها برای توسعه چابهار است، خاطرنشان كرد: پس از تكمیل فاز نخست بندر شهیدبهشتی چابهار مهمترین كار بازاریابی، جذب سرمایه گذار و ورود كشتی های مختلف است.
وی بیان كرد: چابهار با موقعیت راهبردی از كانون های مهم توسعه است و نقش مهمی در جابجایی كالاهای كشورهای آسیای میانه دارد.
مدیر كل بنادر و دریانوردی استان گفت: قرارداد امضا شده با هندی ها یكی از هوشمندانه ترین مدل تجارت است و برای هر 2كشور ایران و هند نفع زیادی دارد.
وی ادامه داد: كشور هند می تواند در بخش های انرژی، گاز، مراكز لجستیكی، تاسیس كارخانه های تولید كود اوره و كود فسفات و طرح های دیگر سرمایه گذاری كند.
بندر چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز این استان و در ساحل دریای عمان واقع شده است.
3043 **6081
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵
چابهار- ایرنا- چابهار به عنوان نخستین بندر ایرانی در جذب اپراتور خارجی محسوب می شود بطوریكه بزودی پس از انجام تشریفات قانونی، كشور هند در این بندر فعالیتش را آغاز خواهد كرد.