تهران - ایرنا - نیویورك تایمز در دیدگاهی با اشاره به بیانیه سه شنبه شب رئیس جمهوری آمریكا درباره قتل جمال خاشچقی روزنامه نگار مخالف ال سعود نوشت:ترامپ؛چوب حراج به تمام اصول وارزشهای اخلاقی آمریكا زده است. ایكاش فقط همین بود. او همه اینها رامی فروشد و در ازایش هیچ چیز با ارزشی نمی گیرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، 'توماس فریدمن'متفكر آمریكایی و دارنده سه جایزه 'پولییتزر' و نویسنده هفت كتاب در این نقطه نظر آورده است:
بدترین جنبه از نگرش رئیس جمهور 'ترامپ' به مقوله سیاست خارجی چیست؟
آیا او كلا' یك آدم بی وجدان است یا اینكه كلا' یك آدم خرفت و كودن است؟
حالا اگر او هردوی این موارد بود، چه؟
یك رئیس جمهوری كه هم بی وجدان است و هم كودن. چه شود!
ترامپ؛ چوب حراج به تمام اصول و ارزشهای اخلاقی آمریكا زده است. ای كاش فقط همین بود. او همه این ها را می فروشد و در ازایش هیچ چیز با ارزشی نمی گیرد.
ترامپ وانمود می كند كه خیلی سرش می شود و یك معامله گر زیرك است. اما او در حقیقت آنقدر احمق است كه اجازه می دهد همه این رهبران با او بازی كنند و یك خروس قندی به دستش بدهند.
برای فهم بیشتر موضوع به یك مثال خیابانی روی می آوریم. فرض كنید شما در خیابانید و می بینید كه همه می گویند:'هی بچه ها، صف بكشید. ترامپ آمده است و دارد جنس های بنجلش را مفت می بخشد . فقط كافی است بروید جلو و بگویید كه دارید با ایران و اخوان المسلمین مبارزه می كنید و یا اینكه دوست'شلدون آدلسون' هستید. آنوقت جنس مفت بدست خواهید آورد'.('شلدون آدلسون'یكی از غول های تجاری و سرمایه گذاری آمریكاست و در امور بشردوستانه هم فعالیت دارد).
درماه مه گذشته؛ ترامپ عید'حنوكا'ی اسرائیل را جلو انداخت و سفارت آمریكا در اسرائیل را از'تل آویو' به ' بیت المقدس' منتقل كرد و رویای تمام نخست وزیران اسرائیل را به واقعیت بدل كرد.
ترامپ این خوش خدمتی را به اسرائیل كرد اما در مقابل حتی از آنها نخواست كه شهرك سازی را در قلب 'كرانه باختری' متوقف كنند.
ترامپ حتی به فلسطینیان هم نگفت:'من سفارت آمریكا را به بیت المقدس منتقل می كنم و قرار هم نیست كه شما از این اتفاق خوشتان بیاید. منتها در ازاء آن من به شما چیزی می دهم كه تا به حال هیچكدام از روسای جمهور آمریكا آن را نداده اند و آن؛فریز كردن شهركسازی فراتر از منطقه حائل است'.
ترامپ؛ مفت و مجانی سفارت آمریكا را منتقل كرد.
ترامپ بابت این خوش خدمتی به اسرائیل، میلیونها دلار پول اهدایی'شلدون آدلسون'غول سرمایه داری محافظه كار و یهودی را برای محافظه كاران جذب كرد. آدلسون، در مورد انتقال سفارت به بیت المقدس خیلی لابی كرده بود.مسیحیان هم از این اقدام ترامپ خوب استقبال كردند.
این وسط به جز اسرائیل؛ تنها كسی كه از این اقدام چیزی عایدش شد، ترامپ بود؛ نه كشور آمریكا.
ترامپ درعربستان هم؛ 'كریسمس' را برای 'محمد بن سلمان' جلو انداخت و كارت عبور آزاد برایش صادر كرد.بن سلمان دیگر متهم به قتل ' جمال خاشقچی' نیست.
سعودی مدعی است كه قتل خاشقچی یك عملیات شنیع بوده است وفقط محافظان كلیدی و دستیاران ولیعهد در آن نقش داشته اند.
اما یك نكته فوق العاده اهمیت توجه دارد.
حافظه تاریخ به یاد ندارد كه در پادشاهی عربستان یك حادثه شنیع اتفاق بیفتد و دستور آن را نزدیك ترین دستیاران و محافظان رهبر كشور صادر كرده باشند. امكان ندارد.
عربستان، یك پادشاهی است. یقینا؛ دستور قتل خاشقچی را بالاترین مقام كشور صادر كرده است.
اما خوب مسئله این است كه مدرك جرم كافی علیه بن سلمان وجود ندارد. ترامپ هم تصمیم گرفته است نمره قبولی از این امتحان سخت را به ولیعهد بدهد.
ترامپ اینجا هم از همان زبانی استفاده می كند كه در مورد 'ولادیمیر پوتین' استفاده كرد. پوتین هم همچون بن سلمان؛ كارت عبور آزاد از ترامپ گرفته است.
در ماجرای دخالت روسیه در انتخابات 2016، ترامپ كشفیات آژانس های اطلاعاتی آمریكا را رد كرد و گفت كه پوتین به او گفته است كه این كار را نكرده است. در حالی كه ثابت شد روسیه این كار را كرده است، اما رژیم مسكو فقط یك ضربه كوچولو بر پشت دست دریافت كرد و مختصری هم تحریم شد. این یك ذره خسارتی كه بر رژیم پوتین وارد آمد، ابدا قابل مقایسه با خسارت سنگینی نبود كه بر انتخابات آمریكا وارد آمد.
چه چیزی عاید مردم آمریكا شد؟
هیچ چیز. فقط ترامپ آمد و سخنرانی كرد و گفت كه ما به كمك روسیه در سراسر جهان احتیاج داریم.
شكی نیست كه آنجا هم، برنده؛ منافع شخصی ترامپ بود.
در ازاء این خدمت ترامپ، پوتین دهانش را بست و هیچ چیز راجع به حقایق مسائل مالی ترامپ و یا سایر فرارهای قانونی او نگفت.
ترامپ ؛ این بار همین راه را در مورد سعودی ها رفت و روز سه شنبه در بیانیه ای گفت كه پادشاه و ولیعهد عربستان بشدت تكذیب می كنند كه از برنامه ریزی و یا اجرای قتل خاشقچی خبر داشته اند. او گفت كه امكان دارد این قتل كار ولیعهد بوده باشد و امكان دارد نباشد.
لابد ترامپ به بن سلمان هم در گوشی حرفهایی گفته است، مثل این:'من خوب می دانم كه این كار تو بوده است و نمی توانی آن را پنهان كنی. منتها موضوع این است كه؛ تو می خواهی یكی از فعالان زن كه برای احقاق حق رانندگی زنان مبارزه می كرد را آزاد كنی. می خواهی یك آتش بس فوری و دوجانبه در یمن اعلام كنی و 'حوثی ها' را وادار كنی كه تسلیم آن شوند. آن وقت اگر این دو به شما حمله كردند؛ ما در كنار شما خواهیم بود'.
ترامپ لابد افزوده است:'من می دانم كه شما می خواهید این محاصره احمقانه قطر را تمام كنید. می خواهید این قرائت خشك و متحجر از دین را در كشور پاك كنید ویك اسلام معتدل را دركشور پیاده كنید.می دانم كه شما می خواهید این تفكرات 'سلفی - جهادی' را از مساجد و مدارس دینی شما به هیچ كجا صادر نشود'.
در ازاء همه این دستاوردهای 'محمد بن سلمان'، ترامپ هم یك كارت عبور آزاد به قاتل خاشقچی داد واز او قول گرفت كه در آینده حتما قراردادهای تسلیحاتی بیشتری را امضا كند. ترامپ خودش گفته است:' پادشاهی موافقت كرد كه 450 میلیارد دلار در آمریكا سرمایه گذاری كند'.
در تاریخ آمریكا؛ سابقه نداشته است هیچ رئیس جمهوری تا این حد چوب حراج بر اصول و ارزشهای اخلاقی آمریكا بزند. این زشت ترین آنها در نوع خود بوده است.
جالب است كه ترامپ این ارزشها را فروخت، اما در قبالش كمترین چیز با ارزش را هم نگرفت. اگر هم می گرفت باز هم نه به نفع ما بود؛ و نه به نفع خود آنها.
حتی اگر هم بنا باشد آنها از ما بی نهایت سلاح بخرند؛ آیا این قرارداد 'خون در برابر پول'؛ می تواند آن ضربه ناملموسی كه به 'جایگاه اخلاقی آمریكا' در عالم خورده است را جبران كند؟
اگر ماجرا حداقل اینطور تمام می شد كه در ازاء این لطف بزرگی كه ترامپ به سعودی ها كرد؛ مثلا سعودی ها 450 میلیارد دلار می دادند و از آمریكا بورس تحصیلی دانشگاههای آمریكا را برای جوانانشان می خریدند و یا اینكه؛ 450 میلیارد دلار می دادند و برنامه های آموزشی غرب و یا دانشگاههای فنی غرب را می خریدند و وارد كل جهان عرب می كردند؛ حداقل دلمان نمی سوخت.
عامه مردم در مورد گزینه های آمریكا در خاورمیانه، همواره از 'متحدان خوب' مثل عربستان و ' دشمنان بد' مثل ' ایران' صحبت می كنند . اما اصل قضیه این است كه ما درخاورمیانه فقط حق انتخاب بین'متحدان بد' و'دشمنان بد'داریم.این تعبیرراكارشناس مسائل خاورمیانه درموسسه'كارنگی' بكار برده است.
شكی نیست.
همه كسانی كه هم موافق ترامپ هستند و تلویحا هم موافق اسرائیل، به سعودی ها كارت عبور آزاد می دهند.
این معادله، كاملا صحت دارد.
آمریكا بهتر است به جای انتخاب میان 'متحدان بد' و 'دشمنان بد'؛ با یك عصبیت كم سابقه وارد عمل شود وكاری را كه به نفع منافع امنیتی كشور، منافع مالی كشور ومنافع اخلاقی كشور است را انجام دهد و آن؛ 'خلاص شدن از شر وابستگی به 'نفت' تا سال 2015 با اجرای ' پروژه منهتن' است'.
قبول كنیم.
بخشی از این بدرفتاری هایی كه در خاورمیانه متداول شده است؛ بر می گردد به اعتیاد آمریكا به نفت.
اگر این اعتیاد آمریكا به نفت نبود؛ این كشور در قبال یك پرونده قتل، اینقدر مشمئز كننده برخورد نمی كرد.
اگر این اعتیاد آمریكا به نفت نبود؛ آمریكا هرگز این اجازه را به خود نمی داد كه فكر كند الآن همه چیز روبراه و اوكی'O.K' است تا تقاضا برای اجرای عدالت را بدهیم و در قبالش قرارداد فروش سلاح بگیریم.
جایزه پولیتزر جایزه‌ای در روزنامه‌نگاری، ادبیات و موسیقی است كه معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری آمریكا بوده و هر ساله با نظارت دانشگاه كلمبیا به روزنامه‌نگاران و نیز به نویسندگان و شاعران و موسیقی‌دانان داده می‌شود.
اروپام**1591**1590