ساری - ایرنا - مشاور ارشد دانشگاه فنی و حرفه ای كشور گفت: آموزش فنی و حرفه ای ما برای ایجاد بستر های توسعه پایدار نیازمند ایجاد نظام آموزشی متمركز و یكپارچه است و نظام جزیره ای راه به جایی نمی برد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا كیانی روز پنجشنبه در كنفرانس ملی رویكردهای نوین آموزش و پژوهش در محمودآباد افزود: در حال حاضر سه زیر نظام غیر مرتبط و جزیره ای در آموزش فنی و حرفه ای كشور شامل زیرنظام مهارت بنیان ، دانش بنیان و رسم استاد - شاگردی داریم كه هر یك مرام و سیاست ها و برنامه های خود را اجرا می كنند.
وی گفت: برای استقرار توسعه ای پایدار در زمینه فنی و حرفه ای ، اشتغال ، افزایش مهارت افزایی نیازمند است كه این سه زیر نظام به صورت یكپارچه باهم حركت كنند.
معاون دانشگاه فرهنگیان كشور افزود: در این مسیر آموزش و پرورش و آموزش فنی و حرفه ای باید در یك پیوستگی محتوایی و ساختاری با یكدیگر حركت كنند، تا جوانی كه در این مسیر قرار می گیرد تا در راهی منطقی و پلكانی به مهارت مورد نظر دست یابد و دچار سردرگمی نشود.
كیانی با اشاره به اینكه در حال حاضر این یكپارچگی وجود ندارد، ادامه داد: امروز توجه به ایجاد نظام یكپارچه مهارت های فنی و حرفه ای در حد اسناد دیده شده اما هنوز عملیاتی نشده و روی كاغذ مانده است.
وی گفت: باز تعریف ماموریت و كاركردهای نوین تربیت حرفه ای در عصر جهانی شدن، دانش محوری و اقتصاد عملیاتی است و اگر قرار است رویكردهای نوینی داشته باشیم باید به سمت اقتصاد نرم افزار بنیاد و اقتصاد دیجیتالی برویم و از دنبال كردن اشتغال در حوزه سخت افزاری و یدی رها شویم.
مشاور دانشگاه فنی و حرفه ای كشور افزود: امروز بیش از 100 سرفصل درسی در آموزش فنی و حرفه ای باید زیر و رو و متحول شود و معنایی ندارد مبانی كه چند دهه پیش نوشته شده امروز با توجه به حجم پیشرفت دنیا، تدریس و آموزش داده شود.
كیانی با اشاره به اینكه حدود 70 درصد از اشتغال های آینده امروز وجود خارجی ندارد، گفت: اگر می خواهیم برنامه درسی و آموزشی اصولی داشته باشیم حتما باید از فضای دانش بنیان، ریاضی محوری و نظر محوری صرف خارج شویم و متاسفانه هنوز همان فضا بر نظام آموزشی ما حاكم است.
وی همچنین به ساختار مدیریتی آموزش كشور اشاره كرد و افزود: نظام استاد شاگردی محوری، مهارت محوری و دانش بنیان در عین استقلال باید در یك هماهنگی زنجیره وار با یكدیگر باشند تا تا بشود در عمل اتفاق بیفتد.
كیانی تاكید كرد: امروز كارآمدی جدی ترین چالش نظام آموزشی كشور در آموزش و پرورش و هم در آموزش عالی و در سایر بخش های آموزشی كشور است.
مشاور رییس دانشگاه فنی و حرفه ای كشور افزود: اگر قرار است امر كارآمدی نتیجه، هدف و حاصل تمامی برنامه های آموزشی ما باشد باید نظام سنجش و صلاحیت در تمامی حوزه های اجتماعی و اقتصادی حاكم شود.
وی استقرار نظام شایستگی را نخستین اولویت در كارآمدی نظام آموزشی دانست و گفت: این موضوع در كشور حداقل بر روی اسناد و كاغذ دیده شده است اما در صحنه عمل نشان از آن نیست.
گفتنی است در حال حاضر 150 هزار دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه ای در حال تحصیل هستند.
سومین دوره از كنفرانس ملی رویكردهای نوین آموزش و پژوهش از امروز به مدت 2 روز در محمودآباد برگزار می شود و علاوه بر ارائه مقالات برتر، كارگاههای آموزشی توانمندسازی معلمان در نظام جدید آموزشی برگزار می شود.
همچنین بیش از 800 مقاله به این كنفرانس ارسال شد كه حدود 65 مقاله پذیرش شد كه نسبت به سال گذشته رشد سه برابری دارد.
همایش رویكرد های نوین در آموزش و پژوهش كه در سال 94 پایه گذاری شد با یك سال وقفه هر ساله در مازندران به عنوان دبیرخانه دائمی همایش برگزار می شود.
اگر چه دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش عالی فنی و حرفه ای در كشور از سال 1390 با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری كار خود را آغاز كرد، اما دانشكده و آموزشكده های فنی و حرفه ای به عنوان واحدهای زیر مجموعه این دانشگاه سابقه بیش از 40 ساله دارند و از اولین مراكز آموزش عالی كشور هستند كه در تداوم مسیر تحصیلی دوره متوسطه فنی و حرفه ای (هنرستان های فنی، كشاورزی، حرفه ای، تربیت بدنی) فعالیت داشتند.
هم اكنون دانشگاه فنی و حرفه ای در قالب 173 دانشكده و آموزشكده فنی و حرفه‌ای در استان های مختلف كشور پراكنده اند كه از این تعداد 118 مركز متعلق به پسران و 52 مركز مربوط به دختران است و در واقع دانشكده های فنی و حرفه ای به صورت تفكیك جنسیتی اقدام به آموزش دانشجو می كند.
عمده فعالیت آموزشی این دانشگاه در حال حاضر در سطح كاردانی است و هدف، تربیت كاردان (تكنسین) است. البته در تعدادی از مراكز این دانشگاه، دوره‌های كارشناسی ناپیوسته و پیوسته نیز فعالند به نحوی كه سطح كاردانی پیوسته با 104 رشته و كارشناسی ناپیوسته با 51 رشته، كارشناسی پیوسته 6 رشته و در قالب دو نوبت آموزشی خدمات خود را به بیش از 200 هزار دانشجو ارائه می كنند.
مدارك تحصیلی دانش آموختگان این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و برای ادامه تحصیل در داخل و خارج از كشور معتبر است. طول دوره تحصیل در هر یك از مقاطع (كاردانی پیوسته و كارشناسی ناپیوسته) 2 سال است و دانشجویان تابع مقررات آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند.
9919/1654