لندن - ایرنا - سند اعتراضی جمهوری اسلامی ایران به تحریم‌های یك جانبه آمریكا در حوزه حمل‌ونقل دریایی كشورمان، روز پنجشنبه در یكصد و بیست و یكمین اجلاس شورای سازمان بین المللی دریانوردی مطرح و مورد توجه اعضاء این سازمان قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، این سند از سوی كشورهای موثر در امر دریانوردی بین‌المللی مورد تائید قرار گرفت و تنها یك مخالف داشت كه آن‌هم آمریكا بود.
محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران پس از پایان این نشست به خبرنگاران ایرانی گفت: سندی را كه ما در دبیرخانه سازمان بین‌المللی دریانوردی ثبت كرده بودیم، امروز در اجلاس شورای صدوبیست و یكم این سازمان مطرح شد و هیات جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس خلاصه‌ای از آن را به اطلاع كشورهای عضو رساند.
وی افزود: محتوای سندی كه از سوی ایران ارائه‌شده بود حاكی از این بود محدودیت‌هایی كه اخیرا بر صنعت كشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران اعمال‌شده باروح كنوانسیون تاسیس سازمان بین‌المللی دریانوردی مغایرت دارد از این نظر كه این كنوانسیون، تاكید بر این دارد كه كشورها بایستی به گونه ای عمل كنند كه تبعیضاتی متوجه كشورهای دیگر برای فعالیت‌های كشتیرانی تجاری نشود و باعث تهدید ایمنی دریانوردی و حفاظت از محیط‌زیست دریایی شود.
راستاد اضافه كرد: ما اعتقاد داشتیم كه اقدامات اخیر ایالات متحده آمریكا و تحریم‌هایی كه متوجه كشور در حوزه كشتیرانی كرده در مغایرت آشكار با این كنوانسیون بین‌المللی است. بنابراین سندی كه ارائه شد خواستار این بود كه سازمان بین‌المللی دریانوردی به عنوان مرجع قانون‌گذاری بین‌المللی دریایی، این مساله را مورد توجه قرار داده و اینكه كشورها نبایستی به گونه ای عمل كنند كه یك كشور از حق طبیعی خود محروم شود.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: خوشبختانه به لحاظ بعد قانونی كه در این سند دیده‌شده و منطقی كه در پشت آن بود ما شاهد حمایت كشورهای موثر در امر دریانوردی بین‌المللی از این سند بودیم و اینكه موضع ما را به حق تلقی كردند و از سازمان بین‌المللی دریانوردی خواستند حق جمهوری اسلامی ایران محترم شمرده و به آن توجه شود.
وی افزود: در جمع‌بندی دبیرخانه سازمان بین‌المللی دریانوردی بعد از ارائه این سند و اظهار نظری كه كشورهای عضو پیرامون آن مطرح كردند، به این صورت عنوان شد كه سازمان بین‌المللی دریانوردی از كشورها می‌خواهد به تعهدات خود به گونه ای عمل كنند كه باعث تهدید ایمنی دریانوردی و امنیت دریانوردی و محیط‌زیست دریایی نشود.
راستاد گفت: در واقع می‌توان گفت جمع‌بندی دبیرخانه سازمان بین‌المللی دریانوردی پیرامون سندی كه ما ارائه كردیم در تائید و حمایت آن بود و می‌توان به عنوان یك موفقیت برای جمهوری اسلامی ایران در یك عرصه بین‌المللی دیگر تلقی كرد.
وی افزود: ما توانستیم مواضع به حق خودمان را در این حوزه به اثبات برسانیم و امیدواریم كه با توجه به نقش و جایگاهی كه سازمان بین‌المللی دریانوردی در حوزه كشتیرانی تجاری بین‌المللی دارد آثار مثبت این خروجی را در فعالیت‌های دریایی كشورمان ببینیم.
حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن نیز در این رابطه در توییتر خود نوشت: سازمان بین‌المللی دریانوردی در لندن به دنبال بررسی سند پیشنهادی ایران علیه تحریم‌های آمریكا، قاطعانه از آمریكا و دیگر كشورهای عضو خواست كه از اتخاذ هر گونه اقدامی كه امنیت و ایمنی دریانوردی بین‌المللی و آزادی كشتیرانی را به خطر می‌اندازد خودداری نمایند.
شورای آیمو یكی از عالی‌ترین اركان آیمو(International Maritime Organization ) می‌باشد كه برنامه‌ها، اهداف عالیه سازمان آیمو و مسائل بودجه‌ای آن را مشخص می‌كند.
این سازمان كه ازجمله اهدافش«ایمنی، امنیت، كشتیرانی كارآمد در اقیانوس‌های عاری از آلودگی» است، ‌اكنون با 174عضو و 3 عضو وابسته یكی از مؤسسات تخصصی دریایی وابسته به سازمان ملل متحد است و مقر آن در لندن می‌باشد و اركان اصلی آن شامل مجمع، شورا و نیز پنج كمیته تخصصی است.
اروپام**هـ.ن**1485 **