رشت - ايرنا - رئيس مجمع نمايندگان استان گيلان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره افتتاح آزمايشي راه آهن قزوين - رشت، توسعه شبكه ريلي كشور را يكي از سياست هاي كلي نظام خواند و گفت: استفاده از حمل و نقل ريلي كالا نسبت به ديگر بخش هاي حمل و نقل، صرفه اقتصادي دارد.

ولي الله داداشي روز پنجشنبه در حاشيه افتتاح آزمايشي راه آهن قزوين به رشت در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ، در قانون برنامه ششم توسعه موارد حمايتي از توسعه شبكه ريلي در قوانين اعمال شده است.
وي با تبريك تحقق آرزوي ديرينه مردم گيلان افزود: با توسعه شبكه ريلي و اتصال آن به كريدور شمال - جنوب، اتفاق اقتصادي بزرگي در كشور رخ مي دهد كه در نهايت موجبات بهره برداري و استفاده مردم را به دنبال دارد .
داداشي با اشاره به صرفه اقتصادي و توسعه بيش از پيش صادرات در استفاده از حمل و نقل ريلي كالا نسبت به حمل و نقل زميني ، دريايي و هوايي تصريح كرد: خوشبختانه جمهوري اسلامي با توجه به ارتباط و دوستي با جمهوري آذربايجان، توانست سرمايه گذاران كشورهاي همسايه را براي سرمايه گذاري در پروژه هاي مهم جذب كند و اين امر بيانگر آن است كه ما با همسايگان همواره ارتباط هاي سياسي مناسبي داريم .
نماينده مردم آستارا در مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: يكي از راهكارهاي اساسي براي برون رفت و مبارزه با تحريم ها ، استفاده از ظرفيت سرمايه گذاران خارجي است و بايد از اين ظرفيت اصلي و كليدي به بهترين شكل ممكن استفاده شود.
داداشي با اشاره به لزوم اتصال هرچه سريعتر شبكه ريلي كشور به بندرآستارا خاطرنشان كرد: در صورتي كه اين شبكه ريلي به آستارا متصل نشود بهره برداري اقتصادي از اين پروژه به صورت كامل امكان پذير نخواهد بود .
وي با اشاره به ضرورت تعيين تكليف وضعيت تملك اراضي قرار گرفته در مسير راه آهن رشت به آستارا گفت: مسئولان دستگاه هاي اجرايي مرتبط براي تسريع در تكميل راه آهن رشت به آستارا همگام و همدل شوند تا مردم از اين همدلي و همراهي مسئولان نهايت سود و بهره را ببرند.
به گزارش ايرنا قطار قزوين - رشت كه امروز به صورت آزمايشي افتتاح شد، تا حدود دو ماه ديگر با حضور رئيس جمهوري بطور رسمي افتتاح مي شود.
براي ساخت اين خط آهن از سال 84، هزار و 850 ميليارد تومان هزينه شد.
خط آهن قزوين - رشت كه 164 كيلومتر طول دارد، در قالب هشت قطعه ساخته شده و از ايستگاه سياه چشمه به سمت رشت جدا شده است. اين مسير ريلي، از ايستگاه سياه چشمه تا ابتداي ايستگاه كوهين به طول 30 كيلومتر يك خطه ، از ايستگاه كوهين تا ايستگاه لوشان به طول 40 كيلومتر دو خطه و از ايستگاه لوشان تا انتهاي مسير يك خطه است.
حداكثر سرعت قطارهاي باري اين خط آهن 120 كيلومتر و قطارهاي مسافربري 160 كيلومتر در ساعت خواهد بود.
ظرفيت حمل مسافر خط آهن قزوين - رشت سالانه سه ميليون و 381 هزار نفر و ظرفيت حمل بار آن 9 ميليون و 867 هزار تن است.
در احداث اين خط آهن 53 دستگاه تونل به طول 22 كيلومتر ، 62 دستگاه پل خاص به طول 9 كيلومتر و پنج ايستگاه در كوهين ، لوشان ، منجيل ، رستم اباد ، امام زاده هاشم و رشت ساخته شده است.
براي ساخت خط آهن قزوين - رشت 14 ميليون متر مكعب خاكريزي ، 18 ميليون متر مكعب خاكبرداري و يك و نيم ميليون متر مكعب بتن ريزي شده است .
7471/2007