اروميه – ايرنا – روابط عمومي سازمان منطقه آزاد ماكو با صدور پيامي از اشخاص و برخي فعالان شبكه‌هاي اجتماعي خواست تا ضمن احترام به فعاليت‌هاي پنج ساله دولت تدبير و اميد در اين منطقه، از مصادره دستاوردهاي دولت به اشخاص و گروه‌ها خودداري كنند.

به گزارش ايرنا در اين پيام كه يك نسخه از آن روز پنجشنبه در اختيار ايرناي آذربايجان غربي قرار گرفته، آمده است: همزمان با سفر رييس محترم جمهوري و كاروان تدبير و اميد به آذربايجان غربي، ادعاهايي درباره افتتاح فرودگاه بين‌المللي ماكو مطرح شد.
در اين پيام آمده است: همان گونه كه در سخنان رييس جهموري، دبير شوراي عالي مناطق آزاد و مديرعامل منطقه آزاد ماكو تاكيد شد، اين آيين «افتتاح رسمي» بوده و بهره‌برداري از چندين بخش فرودگاه پيش از اين صورت گرفته بود؛ مديرعامل منطقه هم در اين مراسم تاكيد كرد كه اين مجموعه يك شهر فرودگاهي است و فازهاي مختلف آن به مرور بهره‌برداري و افتتاح رسمي خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، بررسي اسناد و مكاتبات اداري نيز نشان مي‌دهد كه نخستين فرود آزمايشي هواپيما در دهه فجر 1394 و بهره‌برداري اوليه از سالن ترمينال در دهه فجر 1396 صورت گرفته و پيش از روز دوشنبه 28 آبان 1397 هيچ مراسم مشخصي با حضور مديران ارشد كشور با عنوان افتتاح برگزار نشده بود.
در ادامه اين پيام آمده است: اين سازمان در سال جاري با وجود شرايط بسيار دشوار بودجه‌اي به ويژه ناشي از انباشت بدهي‌هاي پيشين، ادامه فعاليت پيمانكاران در فرودگاه را با جديت پيگيري كرده و بخش‌هاي مختلف اين پروژه در هفت ماه نخست سال جاري از 2 تا 20.62 درصد پيشرفت فيزيكي و 3.56 تا 23.16 درصد پيشرفت ريالي داشته است.
به گزارش ايرنا منطقه آزاد ماكو به لحاظ محدوده جغرافيايي شامل شهرستان هاي ماكو، شوط، پلدشت و شهر مرزي بازرگان بوده و در منتهي اليه شمال غرب كشور واقع است.
مساحت اين منطقه حدود پنج هزار كيلومترمربع و جمعيت آن بر اساس نتايج سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.
منطقه آزاد ماكو به عنوان بزرگترين منطقه آزاد كشور داراي 140 كيلومتر مرز مشترك با كشور جمهوري آذربايجان و 130 كيلومتر مرز مشترك با كشور تركيه است.
3072