تهران- ايرنا- اين هفته كه متقارن با ميلاد پيامبر اكرم (ص) است، در بخش مرور پرونده كاري بازيگران، فيلم‌هايي از «عليرضا خمسه» كمدين و بازيگر كشورمان از شبكه نمايش، پخش مي‌شود.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، خمسه بازيگر تئاتر، سينما، تلويزيون ايراني است. او در سال 1357 به فرانسه رفت و يك سال و نيم در مدرسه ون سن، آتليه اگوستوبوال و آتليه سيته يونيورسيته پاريس، دوره‌هاي مربوط به پانتوميم، حركات بدني و بازيگري را فرا گرفت. سال 1359 به ايران بازگشت و در سال 1360 براي اولين بار مقابل دوربين سينما رفت و در فيلم مرگ يزدگرد بازي كرد.
نوع خطوط چهره خمسه و تسلط او بر حركات صورت (ميميك) و نرمي‌اي كه در حركات بدنش وجود دارد، از همان ابتداي ورود او به حيطه بازيگري، توجه كارگردان‌هاي كمدي‌ساز را به خود جلب كرد و پس از فيلم جدي مرگ يزدگرد، برنامه‌سازان تلويزيون سراغ او رفتند و در برنامه‌هايي مانند «نوروزنامه»، «هوشي و موشي»، «بورزيد و بخنديد»، «حواستو جمع كن» و «نگاه سوم» با اجراي قطعات نمايشي طنز در بين مخاطبان تلويزيون جايگاه ويژه‌اي پيدا كرد.
خمسه در سال 1367، در فيلم پر فروش «روز باشكوه» ساخته كيانوش عياري در كنار علي نصيريان، ايرج طهماسب و گوهر خيرانديش بازي كرد. هر چند اين فيلم از سوي تماشاگران با استقبال خوبي روبه رو شد اما بازي در مجموعه تلويزيوني «هوشيار و بيدار» كه سال 1367 از تلويزيون پخش شد، در معروفيت وي نقش مهمي ايفا كرد.
در سال 1369 با بازي در فيلم «آپارتمان شماره 13» به كارگرداني يدالله صمدي در كنار زنده‌ياد جمشيد اسماعيل‌خاني صفحه جديدي در بازي كمدي او گشوده شد. اين فيلم جشنواره نامزد 7 سيمرغ بود، برنده 2 سيمرغ جشنواره فجر شد و جايزه بهترين بازي را از جشنواره پيونگ يانگ كره شمالي در سال 1992 براي خمسه به ارمغان آورد.
در سال 1372 حسن هدايت فيلم «چشم شيطان» را با ژانري حادثه‌اي و كاملا متفاوت از ديگري كارهاي خمسه مقابل دوربين برد و نقش اول آن را به خمسه داد. در اين فيلم، بازي پرتنش و فعال او را كانديداي بهترين بازيگر نقش اول مرد در سال 1372 و دوازدهمين فيلم فجر كرد.
در سال 1387 خمسه با ايفاي نقشي متفاوت و ماندگار در فيلم «بيست» موفق به دريافت جايزه سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد مكمل از بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر شد.
او با بازي در نقش بابا پنجعلي، پدر نقي معمولي، در مجموعه تلويزيوني پايتخت مورد استقبال فراوان مخاطبان قرار گرفت.
فيلم‌هاي «آپارتمان شماره 13»، «جيب‌برها به بهشت نمي‌روند»، «روز با شكوه»، «بوي خوش زندگي»، «دو نفر و نصفي»، «بيست» و «من زمين را دوست دارم» از جمله آثار مطرحي هستند كه با بازي اين بازيگر به ترتيب از شنبه 3 تا جمعه 9 آذر ساعت 21 از شبكه نمايش پخش مي شود.
فراهنگ**خ.ع**9012** 1055