كيش - ايرنا - چهارمين نشست رؤساي دانشگاه‌هاي سطح يك ايران و روسيه با حضور رؤساي و هيات‌هاي نمايندگي دانشگاه‌هاي روسيه، مقامات سفارتي، قائم مقام وزير علوم و رييس مركز همكاري‌هاي علمي و بين‌المللي وزارت‌علوم، تحقيقات و فناوري، روز شنبه در كيش آغاز شد.

به گزارش ايرنا در اين همايش يك روزه برنامه‌ها و پروژه‌هاي مشترك ميان دانشگاه‌هاي ايران و روسيه: مشكلات و چشم‌اندازها، تبادل تجربيات مديريت دانشگاه‌ها درعرصه بين ‌الملل و چگونگي همكاري دانشگاه‌هاي ايران و روسيه در جهت ارتقاي رتبه بين‌المللي اين دانشگاه‌ها مورد بررسي قرار مي گيرد.
همچنين تقويت همكاري متقابل در سطوح علمي و دانشگاهي و رويكرد مشترك در حوزه پژوهش‌هاي كاربردي و بنيادي، از محورهاي مورد بحث در اين همايش عنوان شده است.
در سه سال گذشته در راستاي تقويت همكاريهاي دانشگاهي با حضور رؤساي دانشگاه‌هاي مهم دو كشور، با حمايت و همكاري دانشگاه دولتي مسكو و دانشگاه تهران، سه نشت مشترك برگزار شده است .
اجلاس اول و سوم دانشگاه هاي دو كشوردر روسيه و اجلاس دوم در ايران بوده واكنون نيز چهارمين نشست دانشگاه هاي برتر دو كشور به ميزباني جزيره كيش درحال برگزاري است كه اين روند نشانه‌ تداوم و تقويت همكاري هاي متقابل دانشگاهي وعلمي بين دو كشور است.
به گفته رييس دانشگاه تهران، در سه اجلاس گذشته، مباحث بسيار مهم و مفيدي مطرح شده و در حاشيه اين تشست ها توافقات و تفاهمنامه هايي در زمينه تقويت و تداوم مناسبات علمي بين دانشگاه هاي دو كشورحاصل شده كه درنتيجه آن همكاريهاي متقابل در زمينه برنامه‌هاي آموزشي، پژوهشهاي مشترك، تبادل استاد و دانشجو در مسير رشد قرار گرفته و برگزاري مستمر نشست هاي مشترك از ثمرات آن است.
نيلي احمد آبادي با اشاره به اينكه دانشگاه تهران مدت‌هاست با دانشگاه دولتي مسكو همكاري دارد، افزود: اين دانشگاه در طراحي و اجراي رده ‌بندي دانشگاه‌هاي برتر دنيا كه دانشگاه مسكو مؤسس و مجري آن است، مشاركت داشته است.
رييس دانشگاه تهران ادامه داد: اين دانشگاه اكنون 24 تفاهم‌نامه همكاري با دانشگاه‌هايي مانند تيومن، حمل و نقل مسكو، دانشگاه دولتي مسكو، فدرال جنوبي، موسسه زبان‌شناسي مسكو، كازان، دانشگاه نفت و گاز گوپكي، لوباچفسكي، آلتاي و موسسه روابط بين‌الملل مسكو دارد. همچنين، دانشگاه تهران، با تاسيس موسسه روسكي‌مير، فصل جديدي در همكاري بين دو كشور گشوده است.
احمد آبادي با اشاره به اينكه دانشگاه تهران يكي از اهداف برنامه سوم راهبردي خود را بين‌المللي شدن تعريف كرده است، گفت: اين هدف ارتقاي جايگاه بين ‌المللي دانشگاه و حضور مؤثر در چرخه توليد علم و فناوري جهاني است كه با گسترش همكاري‌هاي آموزشي بين‌المللي، تقويت فعاليت‌هاي پژوهشي و فناوري بين‌المللي، بهينه‌سازي زيرساخت‌ها و فرايندهاي همكاري بين‌الملل محقق مي‌شود.
وي افزود: دانشگاه تهران سياست گسترش روابط و ارتباطات بين‌ الملل را در دستور كار خود قرار داده است و بطور جدي آن را دنبال مي‌كند. علاوه بر بسياري از دانشگاه‌هاي معتبر در جهان، فدراسيون روسيه يكي از كشورهاي مورد علاقه ما براي گسترش و تقويت ارتباطات بين‌المللي دانشگاهي است.
رئيس دانشگاه تهران خاطر نشان كرد: شرايط كنوني منطقه و جهان اهميت اين ارتباطات را بيشتر كرده است. امروز ايران و روسيه در سطح مسائل سياسي منطقه‌اي و جهاني، نقش چشمگير و غير قابل انكاري را ايفا مي‌كنند كه اين همكاري با بسط سطح روابط در ساير عرصه‌ها و حوزه‌ها استحكام بيشتري مي‌يابد.
احمدآبادي درادامه گفت: همكاري علمي بين دانشمندان و محققان دو كشور در قالب تبادل استاد و دانشجو، انجام طرح‌هاي تحقيقاتي مشترك و راه‌اندازي دوره‌هاي آموزشي مشترك در كنار برنامه ‌ريزي براي آموزش زبان هر كشور در كشور ديگر مي ‌تواند در دستور كار جدي دانشگاه‌هاي ايران و روسيه قرار گيرد.
در مراسم آغاز به كار چهارمين نشست روساي دانشگاه‌هاي سطح يك ايران و روسيه كه معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان منطقه آزاد كيش و رؤساي دانشگاه ها و مراكر علمي اين جزيره حضور داشتند، معاون اقتصادي و سرمايه گذاري منطقه آزاد كيش طي سخناني با تشريح قابليت ها و موقيعت ممتاز كيش از نظر فرهنگي، اقتصادي، سرمايه گذاري و جغرافيايي از آمادگي اين جزيره براي تقويت همكاري هاي علمي و دانشگاهي در سطوح مختلف خبرداد .
وي با اشاره به اينكه منابع انساني اصلي ترين عنصر توسعه است بر ضرورت تقويت و توسعه همكاري هاي علمي با دانشگاه و تقويت و توسعه منابع انساني تاكيد كرد و افزود : سازمان منطقه آزاد آماده هرگونه همكاري با مراكر علمي و دانشگاهي در راستاي بين المللي سازي علوم است .
وي اضافه كرد: جزيره كيش با برخورداري از امتيازات كم نظير خود ، بستر و زمينه اي مناسب براي تعريف پروژه هاي مختلف و به اشتراك گذاري فرصت ها است.
1339/6048