ارومیه- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی گفت: پنج هزار فرصت شغلی در طرح های افتتاحی بخش دولتی و خصوصی سفر هفته گذشته رییس جمهوری و هیات دولت به استان تثبیت و ایجاد شد.

ناصر حضرتی شنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این امر نشان می دهد كه طرح های افتتاحی این سفر، زمینه كاهش مشكل بیكاری را نیز در كنار بهبود دیگر شاخص های توسعه ای از جمله حوزه بهداشت و درمان فراهم كرده است.
وی اضافه كرد: طرح های حوزه بهداشت و درمان از جمله مهمترین طرح های افتتاحی این سفر بود كه با افتتاح آنها شاخص این بخش از 1.2 به 1.6 تخت به ازای هر یكهزار نفر جمعیت افزایش یافت.
وی با اشاره به تصویب اجرای جاده های مرزی ائواوغلی - بازرگان، ارومیه - نازلو - سرو و نقده - تمرچین - پیرانشهر در سفر پیشین هیات دولت به آذربایجان غربی بیان كرد: در این سفر نیز جاده مرزی خوی - قطور - رازی برای اجرا تصویب شد كه مكمل طرح های مصوب دوره پیش بود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی راه آهن ارومیه - مراغه را مهمترین طرح افتتاحی در سفر هفته گذشته رییس جمهوری به استان دانست و گفت: در كنار این طرح، برخی اخبار در خصوص قطار سریع السیر ارومیه - تبریز نیز مطرح شد كه این طرح تنها در حد مطالعه است و باید نتایج مطالعات كارشناسی ارائه شود.
حضرتی از اختصاص 6 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه در این سفر خبر داد و افزود: تاكنون دهها هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه توسط دولت تدبیر و امید هزینه شده كه این امر نشان دهنده توجه ویژه دولت به این بخش است.
وی گفت: در پایان این سفر یكروزه، 40 طرح برای اجرا تا پایان سال 1399 در بخش های بهداشت و درمان، امور زیربنایی، حوزه ورزش، گردشگری، آموزش و پرورش، آموزش عالی، آب، كشاورزی و تجهیز گمرك های استان به تصویب رسید.
وی اضافه كرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح ها 2 هزار و 264 میلیارد تومان است كه یكهزار و 128 میلیارد تومان از محل منابع دولتی و یكهزار و 136 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی در 2 سال آینده هزینه می شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی با اشاره به اینكه بخش بهداشت و درمان از جمله مهمترین بخش های برخوردار از اعتبار مصوب در این سفر بود، ادامه داد: تكمیل بیمارستان آیت الله خویی و اتمام آن تا دهه فجر، اختصاص 40 میلیارد تومان برای اتمام بیمارستان فوق تخصصی زنان ارومیه و اجرای طرح های بیمارستانی در شاهین دژ، میاندوآب، سلماس، اشنویه و نقده از جمله این مصوبات بود.
حضرتی گفت: آبرسانی به 254 روستا با یكهزار و 6 میلیارد تومان اعتبار، حذف 300 كلاس كانكسی با 50 میلیارد تومان اعتبار، تداوم اجرای طرح فاضلاب ارومیه، بازسازی استادیوم ورزشی مهاباد، احداث پارك علم و فناوری ارومیه، كمك به احداث مدارس كودكان استثنایی، ایجاد مجموعه فرهنگی در تخت سلیمان و قره كلیسا و ایجاد موزه جنگ چالدران از دیگر مصوبات به شمار می رود.
وی افزود: تكمیل 60 كیلومتر بزرگراه ارومیه - میاندوآب با اختصاص اعتبار 160 میلیارد تومانی، تكمیل راه خوی - قطور - رازی با اختصاص 15 میلیارد تومان و احداث تونل های آزادراه ارومیه - تبریز با 150 میلیارد تومان اعتبار از جمله طرح های مصوب حوزه راه در این سفر بوده است.
وی از تصویب طرح های مربوط به تكمیل شبكه های فرعی رودخانه های مرزی استان در زمره مصوبات سفر دكتر روحانی به آذربایجان غربی خبر داد و اضافه كرد: اجرای طرح آبیاری تحت فشار در 9 هزار و500 هكتار، تداوم طرح های آبخیزداری در حوضه دریاچه ارومیه، تكمیل سد سردشت، آبگیری سد چپرآباد و آبرسانی به بوكان نیز از دیگر طرح های بخش آب محسوب می شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی بیان كرد: در این سفر همچنین 100 میلیارد تومان برای تجهیز گمركات استان به «ایكس ری» تصویب شد.
حضرتی از تصویب 60 طرح با اعتبار پیش بینی شده یكهزار و 180 میلیارد تومان طی سفر نخست هیات دولت به آذربایجان غربی در بهار 1395 خبر داد و بیان كرد: برای اجرای این طرح ها 2 هزار و 150 میلیارد تومان هزینه شده كه 182 درصد میزان پیش بینی شده بود.
وی ادامه داد: 229 میلیارد تومان نیز برای اتمام 24 پروژه سفر نخست نیاز است كه امیدواریم با توجه به پیشرفت بالای 70 درصدی همه آنها، این طرح ها در سریع ترین زمان ممكن به بهره برداری برسد.
وی گفت: در سفر روز دوشنبه هفته گذشته هیات دولت به استان، 37 طرح با دهها پروژه زیرمجموعه در استان افتتاح یا كلنگ زنی شد كه افتتاح راه آهن مراغه - ارومیه، آغاز عملیات اجرایی قطعه دوم خوی- قطور - رازی، افتتاح بیمارستان امام خمینی (ره) خوی، فاز توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) و شهید مطهری ارومیه، آغاز بهره برداری از آزمایشگاه رفرانس و دی كلینیك تدبیر این شهر، بهره برداری خانوارهای 200 روستا و یك شهر و آغاز عملیات گازرسانی به 59 روستا، آغاز عملیات اجرایی آزادراه بازرگان - تبریز و افتتاح پروژه های آبیاری تحت فشار، آبخیزداری، بهبود تولیدات گیاهی، صنایع تبدیلی و شیلات، توسعه كارخانه نساجی خوی و نیروگاه سیكل تركیبی منطقه آزاد ماكو از آن جمله است.
حضرتی با قدردانی از حضور پرشور مردم در سفر رییس جمهوری و هیات دولت به آذربایجان غربی بیان كرد: مهمترین دستاورد سفر رییس جمهوری به استان، دیدار با مردم و دعوت دكتر روحانی به وحدت و انسجام درونی در كشور بود.
به گزارش ایرنا، دكتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و هیات دولت روز دوشنبه گذشته در دومین سفر استانی به آذربایجان غربی سفر كردند.
شبس**8137/2093 **1917