سنندج - ايرنا - مدير آب و خاك و امور فني و مهندسي سازمان جهاد كشاورزي كردستان گفت: طرح جامع ساماندهي رودخانه هاي غرب و شمال غرب كشور در اين استان هم اكنون از 82 درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار است.

فيروز احمدي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: طرح جامع ساماندهي رودخانه هاي غرب و شمال غرب به عنوان يكي از طرح هاي مهم و موثر در توسعه كشاورزي كردستان اكنون در 16 هزار و 810 هكتار از اراضي شهرستان هاي كامياران، مريوان و سنندج تحت عنوان احداث شبكه هاي آبياري تحت فشار پاياب هفت سد و يك درياچه استان در حال اجرا است.
وي اضافه كرد: اين سدها شامل اميرآباد رمشت، گاوشان، زيويه، ژاوه، آزاد، قشلاق، گاران و درياچه زريوار است كه از سال 94 تاكنون براي اجراي طرح ساماندهي 2 هزار و 865 ميليارد و 500 ميليون ريال تخصيص يافته و پيشرفت فيزيكي كل طرح هم بيش از 82 درصد است.
مدير آب و خاك و امور فني و مهندسي سازمان جهاد كشاورزي كردستان با بيان اينكه در سال زراعي گذشته نيز 2 هزار و 330 ميليارد ريال براي براي تكميل طرح در 11 هزار و 655 هكتار مصوب شده بود، يادآور شد: تاكنون 2 هزار و 331 ميليارد ريال آن تخصيص يافته است.
وي اضافه كرد: در اجراي اين طرح براي افزايش راندمان مصرف آب در مزارع و باغ هايي كه از محل اجراي طرح ساماندهي اراضي حاشيه كشور واقع در مرزهاي غربي و شمالغربي ايجاد مي شود براي تحقق باغ هاي اقتصادي و درآمدزايي، از نوين ترين شيوه هاي آبياري از جمله بكارگيري سيستم هاي آبياري تيپ، كلاسيك و روش تلفيقي استفاده مي شود.
فيروزي گفت: با اجراي كامل مرحله اول اين طرح براي 6 هزار و 800 نفر به صورت مستقيم و براي 18 هزار نفر نيز به صورت غير مستقيم شغل ايجاد مي شود.
به گزارش ايرنا، ايجاد اشتغال پايدار در روستاهاي مناطق مرزي از اهداف اين طرح است و در آن يك شغل در ازاي احداث هر 2.5 هكتار باغ و يك شغل در ازاي هر پنج هكتار مزرعه آبي ايجاد مي شود.
كاهش حساسيت اقتصاد كشور نسبت به چالش هاي سياسي خارجي با درون زا شدن رشد اقتصادي بخش كشاورزي در مناطق مرزي و تقويت معيارهاي اقتصاد مقاومتي از جمله اهداف اجراي طرح ساماندهي اراضي رودخانه هاي شمالغرب و غرب كشور موسوم به طرح جامع شبكه هاي فرعي آبياري و زهكشي اراضي حاشيه رودخانه هاي مرزي است.
افزايش راندمان آبياري با مهار آب هاي مرزي، تثبيت جمعيت در مناطق مرزي و افزايش توليد و اشتغال موثر و افزايش درآمد و رفاه روستاييان مرزي از ديگر اهداف اجراي پروژه هاي مصوب در حريم رودخانه هاي مرزي كشور است.
طرح جامع شبكه هاي فرعي آبياري و زهكشي اراضي حاشيه رودخانه هاي مرزي كشور در 400 هزار هكتار از اراضي كشور برنامه ريزي شده كه در مرحله اول آن 227 هزار هكتار ساماندهي مي شود.
در پايان مرحله اول اين طرح علاوه بر ايجاد 200 هزار شغل در حوزه هاي مختلف كشاروزي در كشور، حدود چهار ميليون و 500 هزار تُن نيز محصول زراعي و باغي در اين اراضي نيز توليد مي شود.
رودخانه سيروان طولاني ترين رود در استان كردستان است و شاخه هاي اصلي آن رودهاي گاورود و قشلاق است، گاورود از كوه هاي كان كبود سقز سرچشمه مي گيرد و قشلاق از كوه هاي پير محمد سرازير مي شود.
قسمتي از اين رود، در بخش هاي مياني باعث ايجاد مرزي بين ايران و عراق مي شود كه به منطقه دياله مشهور است و پس از آن به خليج فارس مي ريزد.
رودخانه قشلاق به طول 90 كيلومتر، رودخانه سيروان به طول 100 كيلومتر، زرينه رود به طول 302 كيلومتر، تلوار به طول 142 كيلومتر و گاورود به طول 120 كيلومتر از جمله رودخانه هايي است كه سرچشمه يا بخشي از آن در كردستان جريان دارد.
استان كردستان داراي يك ميليون و 200 هزار هكتار اراضي است كه از اين ميزان 120 هزار هكتار آبي است و از ميزان كل اراضي آبي نيز حدود 48 هزار هكتار باغ است.
2 ميليون و 400 هزار تن ميزان توليد ساليانه محصولات كشاورزي استان كردستان است كه 320 هزار تن از اين ميزان مربوط به محصولات باغي و باقي نيز مربوط به زراعت است.
عمده محصول توليد زراعي اين استان مربوط به گندم با حدود 800 هزار تن است و عمده محصول توليدي باغي نيز توت فرنگي با حدود 48 هزار تن است.
3034/9102