سنندج - ايرنا - رئيس آموزش و پرورش استثنايي كردستان گفت: از نيمه دوم تير تا 15 آبان امسال وضعيت سلامت 37 هزار و 570 نوآموز بدو ورود به دبستان و پيش دبستان در اين استان سنجش شد.

خليل رنجبر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: از اين تعداد، 26 هزار و 520 نفر نوآموز بدو ورود به دبستان و 11 هزار و 50 نفر نيز نوآموز پيش دبستاني بودند.
وي با بيان اينكه سنجش نوآموزان بدو ورود به پيش دبستان در 10 شهرستان و 12 پايگاه انجام شد، افزود: هدف از سنجش پيش دبستاني ها در اين مرحله مداخله زود هنگام است تا اگر با اختلالي مواجه باشند يكسال فرصت درمان داشته باشند.
رئيس آموزش و پرورش استثنايي كردستان تاكيد كرد: اين تعداد نوآموز بدو ورود به پيش دبستان سال آينده براي ورود به مدرسه نيازي به سنجش مجدد ندارند و آماده تر از ساير نوآموزان وارد دبستان مي شوند.
وي با اشاره به اينكه در اين مدت 100 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان نيز سنجش سلامت شدند، گفت: اين نوآموزان از نظر بينايي، شنوايي، سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي مورد سنجش قرار گرفتند.
رنجبر يادآور شد: از تعداد 26 هزار و 520 نوآموز ارزيابي شده در پايگاه هاي سنجش، 21 هزار و 186 نوآموز بدون مشكل بوده و پنج هزار و 334 نفر نيز به مرحله تخصصي ارجاع شدند.
وي با بيان اينكه از اين تعداد ارجاع تخصصي 23 نوآموز مشكوك به داشتن اختلال طيف اتيسم بودند، اضافه كرد: همچنين 573 نوآموز مشكوك به مشكلات شنوايي، يك هزار و 90 نفر مشكوك به مشكل بينايي و 41 نفر نيز به مشكلات جسمي حركتي مشكوك بودند.
رئيس آموزش و پرورش استثنايي كردستان اظهار داشت: سه هزار و 630 نوآموز نيز در مرحله اول آمادگي تحصيلي حد نصاب لازم را كسب نكرده و به مرحله تخصصي ارجاع داده شدند.
وي با اشاره به اينكه از اين تعداد يك هزار و 765 نفر دير آموز و يك هزار و 723 نفر عادي بودند، افزود: 125 نفر نيز آموزش پذير بوده و به مدارس با نيازهاي ويژه استان معرفي شدند و 17 نفر نيز تربيت پذير بوده كه به سازمان بهزيستي استان معرفي شدند.
رنجبر اظهار داشت: برنامه سنجش فرصت مناسبي براي غربالگري، تشخيص و جاي دهي مناسب دانش آموزان در فرآيند آموزش و تحصيل فراهم مي آورد.
به گزارش ايرنا، در سال تحصيلي جاري هفت هزار و 170 دانش آموز با نيازهاي ويژه (استثنايي) در مدارس عادي و مراكز آموزشي ويژه استان مشغول به تحصيل هستند.
سنجش سلامت برنامه اي ملي و موثر در راستاي رشد وجاي دهي مناسب دانش آموزان در فرآيند آموزش است.
تابستان امسال تعداد 14 پايگاه سنجش اوليه و يك پايگاه تخصصي در سطح استان برنامه سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان را انجام دادند.
7348/9102