رشت- ايرنا- معلولان گيلان كه طبق آمار رسمي تنها شمار افراد تحت پوشش بهزيستي شان به 48 هزار نفر مي رسد با اعلام حمايت از بيانيه سراسري معلولان كشور خواستار توجه به حقوقشان در لايحه بودجه سال 98 شدند.

به گزارش ايرنا، در اين بيانيه كه يك نسخه از آن به خبرگزاري ايرنا ارسال شده معلولان كشور با ابراز ناخرسندي نسبت به عدم پيش‌بيني و تخصيص اعتبارات اجراي قانون حمايت از حقوق معلولان در لايحه بودجه سال 1398 درخواست توجه به حقوقشان را نموده اند.
تهيه كنندگان بيانيه آورده اند : اولين قانون حمايت از حقوق معلولان سال 1383 با ضمانت اجرايي بسيار اندك و با الفاظ 'مي‌تواند' ، 'اقدام كند' به تصويب رسيد كه ثمره‌اي بيار نياورد و باري از دوش نحيف اين قشر برنداشت.
در ادامه بيانيه آمده است:در دولت تدبير و اميد كورسويي نمايان شد و لايحه حمايت از حقوق معلولان تدوين و به مجلس شوراي اسلامي تقديم شد بيش از دو سال وقت با ارزش‌تر از طلا به بطالت گذشت اما به همت فعالان اين عرصه با برخورداري از نعمت بزرگ فضاي مجازي و توجه ويژه خير انديشاني كه ذره‌اي غم و اندوه معلولان در دلشان خراشي ساخته بود، 'قانون حمايت از حقوق معلولان' به هر روي در مجلس شوراي اسلامي تصويب و ارديبهشت ماه سال جاري توسط رئيس جمهور براي اجرا ابلاغ گرديد.
اين قشر از جمعيت كشور در بيانيه شان افزوده اند: انتظار حقيقي اين بود كه سازمان بهزيستي كشور و ساير دستگاه‌هاي اجرايي حداقل در تدوين بودجه سال 1398 اعتبارات لازم را براي اجراي قانون حمايت از حقوق معلولان پيش‌بيني نمايند و سازمان برنامه و بودجه هم در جمع بندي و تلفيق آن توجه ويژه مبذول دارد تا اميدوارانه براي تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارسال شود.
آنان ياداور شدند:براي تحقق اين امر و محض يادآوري و جلوگيري از غفلت و نسيان، اقدامات فراواني صورت گرفت:
1. موضوع تخصيص اعتبار ويژه در سال 1397 توسط سازمان برنامه و بودجه به سازمان بهزيستي و پيش‌بيني بودجه كافي براي سال 1398 طي نامه اي به نام جناب آقاي دكتر نوبخت رئيس محترم سازمان برنامه و بودجه تدوين و تقديم شد و ايضاً توسط ده‌ها سمن مستقيما به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد.
2. وزير محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشكي طي نامه شماره 100/991 مورخ 1397/08/19 به رئيس محترم سازمان برنامه و بودجه خواستار پيش‌بيني اعتبار و تخصيص بودجه براي اجراي ماده 6 قانون حمايت از حقوق معلولان شده است.
3. سازمان بهزيستي كشور بودجه 125 هزار ميليارد ريالي براي اجراي قانون پيش‌بيني نموده و به سازمان برنامه و بودجه ارسال كرده است.
4. علي‌رغم تلاشهاي پرهزينه و سختگيرانه سازمان برنامه و بودجه مبني بر كوچ دستگاه‌ها از روش بودجه‌ريزي متداول به بودجه‌ريزي عملياتي، پيش‌بيني سازمان بهزيستي كشور كه بر اساس نياز ساليانه و عملياتي مي‌باشد، مورد بي مهري و بي‌توجهي كارشناسان سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته و فقط درصدي نسبت به قبل، مطابق سنوات گذشته بودجه سازمان بهزيستي كشور را افزايش داده‌اند.
در ادامه بيانيه تصريح شده : اين خبر اندوهناك و مصيبت‌نامه سازمان برنامه و بودجه به نام 'لايحه بودجه سال 1398' دفن كردن مطالبات حداقلي يك ميليون و 500 هزار فرد داراي معلوليت و خانواده‌هاي آنان را در تاريخ كشور ما را رقم خواهد زد.
معلولان كشور در بيانيه خود متذكر شده اند : براي جلوگيري از اين فاجعه انساني، از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي درخواست داريم همان‌طور كه در تصويب قانون همت گماشتند، در بررسي بودجه سال 1398 كل كشور، به بودجه و اعتبارات حوزه معلولان نيز توجه ويژه مبذول فرمايند.
سمن‌ها، گروه‌ها و افراد داراي معلوليت سراسر كشور ضمن انتقاد شديد نسبت به رويه نامناسب سازمان برنامه و بودجه، خواستار تجديد نظر در پيش‌بيني بودجه و پذيرش پيش‌بيني اعتبارات سال 1398 حوزه معلولان و دستگاه‌هاي متولي به ويژه سازمان بهزيستي كشور مي‌باشند تا گوشه‌اي از دنياي پر درد و رنج زندگي معلولان رنگ رفاه و طراوت بگيرد.
رونوشتي از اين بيانيه به رئيس جمهور،ه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ، دكتر نوبخت رياست سازمان برنامه و بودجه، دكتر تاجگردون رياست كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات، دكتر شريعتمداري وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي،داود محمدي رياست محترم كميسيون اصل 90،دكتر محسني بندپي رياست سازمان بهزيستي ارسال شده است.
بر اساس آمار رسمي در حدود يك ميليون و 350 هزار معلول تحت پوشش خدمات بهزيستي هستند كه از اين تعداد 14 درصد ناشنوا يا كم شنوا هستند، 10 درصد نابينا يا كم بينا، 42 درصد معلوليت جسمي حركتي، 20 درصد معلول ذهني و 5 تا 6 درصد هم معلول رواني هستند.
اين آمار ، شمار افراد معلول غيرشناسايي شده و غير تحت پوشش را شامل نمي شود و تنها شمار معلولان تحت پوشش است.
معلولان علاوه بر عدم توانايي در تامين هزينه هاي درماني به دليل امكان اندك اشتغال در تامين حداقلهاي گذران زندگي نيز دچار مشكل هستند.
6030