اراك - ایرنا - مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مركزی گفت: 11 میلیون و 500 هزار تن كالا امسال از طریق راه های این استان به نقاط مختلف كشور جابه جا شده است.

«علی زندی فر» روز چهازشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: جابه جایی كالاها از این استان امسال نسبت به مدت مشابه قبل هفت درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: این كالاها در قالب 786 هزار به نقاط مختلف كشور جابه جا شده و حجم این سفرها نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد افزایش دارد.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مركزی متوسط وزن هر محموله باری در این استان را 15 تن عنوان كرد و گفت: متوسط كشوری هر محموله حدود چهار تن است.
زندی فر خاطرنشان كرد: 80 درصد بار جابه جا شده استان مركزی از سه شهرستان اراك، دلیجان و ساوه بارگیری شده است.
وی گفت: انواع سیمان با 17 درصد، نفت كوره و گازوئیل با 15 درصد و انواع سنگ معدنی با هشت درصد بیشترین كالای حمل شده از استان در این مدت بوده است.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مركزی، افزود: بیشترین حجم كالاهای جابه جا شده از این استان به مقصد استان های تهران، خوزستان، اصفهان و قم حمل شده است.
زندی فر یادآور شد: بر اساس بارنامه های صادره در چهار سال اخیر به طور متوسط ماهانه یك میلیون و 600 هزار تن كالا در قالب 100 هزار سفر باری از استان مركزی به سایر نقاط كشور حمل شده است.
وی افزود: استان مركزی با این حجم جابه جایی كالا چهار و نیم درصد از كل حجم بار كل كشور را به خود اختصاص داده است و در رتبه 9 كشوری قرار دارد.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مركزی گفت: 10 درصد بار جابه جا شده درون استانی و 90 درصد برون استانی بوده است.
زندی فر ادامه داد: سالانه به صورت متوسط بیش از هفت میلیون تن كالا از سایر نقاط كشور به استان مركزی وارد می شود.
6 هزار و 400 كیلومتر انواع آزاد راه، راه اصلی و راه روستایی در استان مركزی وجود دارد كه چهار هزار كیلومتر آن را راه های روستایی تشكیل داده و روزانه حدود 490 هزار وسیله نقلیه از مسیرهای جاده ای این استان تردد می كنند.
1955/6013/