دهلي نو-ايرنا- هند اقدام وزارت خارجه پاكستان مبني بر 'دعوت' از نارندرا مودي نخست وزير اين كشور جهت شركت در نشست اتحاديه همكاري‌هاي منطقه‌اي جنوب آسيا (SAARC) در اسلام آباد را با اين استدلال كه دهلي نو يك عضو موثر اين سازمان است و نه يك مهمان ، رد كرد.

به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه انگليسي زبان 'تايمز او اينديا' در روز چهارشنبه، پاكستان درست زماني اين مساله را عنوان كرده است كه دو كشور پس از سالها مجادله اكنون با همكاري با يكديگر طرح جاده به سوي معبد كارتارپور براي پيروان مذهب سيك را اجرايي كرده اند.
اين طرح يكي از خواسته هاي طولاني مدت هند بوده است.
نشست سارك از سال 2016 تاكنون به دليل اختلافات ميان هند و پاكستان برگزار نشده است. اين نشست تنها با موافقت تمام اعضا برگزار مي شود.
يك مقام ارشد دولتي هند كه روزنامه 'تاميز او اينديا' نامش را فاش نكرد در توجيه اين تصميم دهلي نو گفت: هند يك مهمان خاص نيست كه پاكستان بخواهد آن را به نشست اين سازمان دعوت كند بلكه حضور و مشاركت هند براي پيشرفت سارك بسيار ضروري است. بنابراين 'دعوت' از هند معني ندارد و دهلي نو به عنوان عضو سازمان بايد در آن حضور داشته باشد.
تاريخ برگزاري نشست سارك پس از اعلام رضايت و آمادگي تمام اعضا مشخص مي شود و تاكنون اين امر محقق نشده است.
مقامات هندي همچنين اعلام كردند كه پاكستان احتمالا در حضور خبرنگاران داخلي و خارجي قصد داشته است هند را به عنوان عاملي در برگزار نشدن نشست سارك جلوه دهد. اما ساير كشور هاي عضو سارك مانند بنگلادش كه به انتخابات نزديك مي شود و سريلانكا كه درگير يك بحران سياسي است، آمادگي حضور در نشست سارك را ندارند.
آخرين نشست سارك كه نارندرا مودي نخست وزير هند در آن شركت كرد در سال 2014 در كاتماندو پايتخت نپال برگزار شد.
اختلاف هند و پاكستان از دو سال گذشته به علت خشونت هاي كشمير و چندين حمله شبه نظاميان به پايگاه ارتش در شمال هند افزايش يافت.
اين اختلاف ها به لغو نشست شوراي همكاري منطقه اي جنوب آسيا (سارك) كه قرار بود در ماه نوامبر سال 2016 در اسلام آباد برگزار شود منتهي شد.
پس از عدم اعلام آمادگي هند، كشور هاي بنگلادش، بوتان، افغانستان و سريلانكا نيز اعلام كردند در اين نشست شركت نخواهند كرد.
بر اساس قوانين سارك، نشست سارك تنها با حضور تمام كشور هاي عضو صلاحيت تشكيل جلسه را دارد.
اتحاديه همكاري‌هاي منطقه‌اي جنوب آسيا (SAARC) يك سازمان سياسي و اقتصادي متشكل از هشت كشور در جنوب آسيا است. مجموع جمعيت كشورهاي عضو آن تقريباً 1٫5 ميليارد نفر از جمعيت جهان را تشكيل مي‌دهد كه از نظر جمعيت، حوزه تأثير آن از هر سازمان منطقه‌اي ديگر بيشتر است. اين سازمان در 8 دسامبر 1985 توسط هند، پاكستان، بنگلادش، سريلانكا، نپال، مالديو و بوتان تأسيس شد. در آوريل 2007، در خلال چهاردهمين نشست اتحاديه، افغانستان هشتمين عضو آن شد. كشورهاي ايران و چين نيز كه از اعضاي ناظر اين سازمان هستند، درخواست عضويت در اين سازمان را دارند.
هدف از تشكيل اين اتحاديه، افزايش همكاري‌هاي متقابل، ميان كشورهاي عضو مي‌باشد. دبيرخانهٔ دائمي سارك، در كاتماندو پايتخت كشور نپال واقع است.
آساق**267**1424