ايرنا- كوالالامپور- مقامات اندونزيايي در اولين گزارش رسمي خود در مورد علت بروز دومين فاجعه هوايي اين كشور و سقوط هواپيماي مسافربري دردرياي جاوه كه 189 كشته برجاي گذاشت، اعلام كردند اطلاعات جعبه سياه حاكي است، خلبان ها تمام تلاش خود راپس از بروز نقص فني براي كنترل مجدد هواپيما به كار گرفته بودند.

به گزارش ايرنا، مسئولان كميته بررسي علت سانحه هواپيماي پرواز شمال تي جي 610 اندونزي، امروز چهارشنبه يك ماه پس از سقوط هواپيماي مسافربري در آبهاي درياي جاوه در گزارشي رسمي از علت سقوط اين هواپيما اعلام كردند: خلبان ها پس از بروز نقص فني براي رفع آن و كنترل دوباره هواپيما مجبور به كاهش ارتفاع شده بودند و در شرايط بسيار سختي كه داشتند بهترين تصميم را گرفته بودند.
دولت اندونزي پس از پيدا شدن جعبه سياه اين هواپيما در اعماق درياي جاوه اعلام كرده بود كه ارائه گزارش اوليه اي از اطلاعات بدست آمده از اين جعبه يكماه طول مي كشد.
هواپيماي مسافربري بوئينگ مدل 737 MAX متعلق به شركت هواپيمايي ليون اير اندونزي در ماه گذشته با 189 مسافر در آبهاي درياي جاوه غرق شد.
كميته بررسي علت سقوط هواپيما پيشتر اعلام كرده بود كه اين هواپيما در چهار پرواز قبل از سقوط با نقص فني به ويژه در سرعت سنج هواپيما روبه رو بوده است.
هواپيماي بوئينگ «737ماكس 8» متعلق به شركت«ليون اير» بامداد دوشنبه (29 اكتبر) هفتم آبان ماه ازجاكارتا عازم شهر «پانگكال پينانگ» در جزيره «بانگكا» اندونزي بود كه 13دقيقه پس از پرواز، در درياي جاوه در شرق اين كشور سقوط كرد.
طبق گزارش وزارت حمل و نقل اندونزي اين هواپيما 189 مسافر شامل چند كودك به همراه شش خدمه پرواز داشته است و دو خلبان هدايت آن را برعهده داشتند.
سقوط هواپيماي پرواز «تي‌جي 610» دومين فاجعه هواپيمايي در اندونزي محسوب شده است.
نخستين و بدترين فاجعه هوايي اندونزي در 26 سپتامبر 1997 بوقوع پيوست. در اين حادثه يك فروند ايرباس 300 در منطقه مدان اين كشور با 234 مسافر سقوط كرد كه همه سرنشينان آن كشته شدند.
كميته بررسي علت سقوط پرواز تي جي 610 امروز با ارائه گزارشي به خبرنگاران در جاكارتا پايتخت اندونزي تاكيد كردند كه شركت هواپيمايي ليون ايربايد فرهنگ ايمني و شرايط سلامت پرواز را بهبود بخشد.
اين كميته در گزارش خود تاكيد كرد اين هواپيما مي بايست قبل از بروز سانحه به زمين مي نشست و خلبانان تمام تلاش خود را دراين زمينه انجام دادند كه موفقيت آميز نبود.
مسئولان اين كميته به علت مشخص و دقيقي در مورد سقوط هواپيما اشاره نكرده و گفتند كه تحقيقات نهايي دراين زمينه تا پايان سال ارائه خواهد شد.
اين كميته در عين حال تاييد كرد كه گزارشي در مورد وجود نقص در سرعت سنج اين هواپيما پيش از بروز سانحه توسط خلبانان ارائه شده بود.
برخي رسانه هاي آسيايي در اين زمينه گزارش دادند به رغم اينكه به علت مشخصي در مورد سقوط اين هواپيما اشاره نشده اما يافته هاي ارائه شده سبب افزايش نگراني ها در مورد سيستم هاي فني بوئينگ مدل 737 MAX به عنوان يكي از جديدترين و پيشرفته ترين هواپيماهاي تجاري جهان شده است.
كميته بررسي علت سقوط اين هواپيما تاكيد كرد شركت ليون اير بايد بر تمام اقدامات لازم امنيتي از جمله پر شدن تمام اسناد مرتبط با سلامت پرواز ونبود نقص فني در هواپيما قبل از پرواز را مورد نظارت دقيق تري بگذارد.
خانواده قربانيان اين حادثه كه پيشتر خواستار ارائه پاسخ مشخصي از دولت اندونزي در مورد علت بروز اين سانحه هوايي شده بودند اين گزارش را قانع كننده ندانستند.
برخي از آنها در صفحات شبكه هاي اجتماعي خود اعلام كردند كه عليه شركت بوئينگ شكايت كرده اند.
غواصان گروه جستجوي اين هواپيما پس از روزها فعاليت در اعماق درياي جاوه توانستند صرفا بقايايي از اجساد 125 مسافر اين هواپيما را پيدا كنند كه با آزمايش هاي ژنتيك هويت آنها مشخص شد.
آساق **1599**1337