به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار سینمایی ایرنا، بهروز افخمی در نشست «گفتمان فرهنگی انقلاب» كه در دومین روز از جشنواره بین المللی فیلم مقاومت برگزار شد، درباره شكل فیلمسازی خود، اظهار داشت: وقتی خودم فیلم می سازم، تفاوت ها و شباهت هایی با فیلمسازان دیگر دارم و احتمالا هر دوی این فیلمسازان در سینمای غرب و مثلا آمریكا رشد كردند و بیشتر سینمای آمریكا را می پسندند.
وی با اشاره به افت سینمای آمریكا، افزود: معتقدم سینما به طور كلی افت كرده و كم مایه شده و در معرض از هم پاشیدگی قرار گرفته است.
به گفته وی دیجیتالی شدن، راحتی دسترسی به ابزار سینمایی و رادیكالیزه شدن باعث سختی فیلمسازی شده و ساختن فیلم های واقعی سخت است.
كارگردان فیلم سینمایی «روباه» با توضیح مفهوم فیلمساز مستقل از نظر خود، اظهار داشت: فیلمساز مستقل فردی است كه از حمایت هیچ سفارش دهنده ای برخوردار نباشد و ساخت فیلم مستقل با تصمیم شخصی هر روز سخت تر می شود.
وی افزود: باید یادآوری كنم كه منظورم از این نوع سینما، سینمای غیرقابل فهم و هنری نیست. هر اثر هنری یكه است و در هیچ دسته بندی واقعی قرار نمی گیرد.
افخمی ادامه داد: خیلی كم فیلمسازی مثل شان بكر در آمریكا پیدا می شود و حیرت می كنم كه چرا دیر فیلمسازی را شروع كرد. او هر سه سال یكبار با پول های كم فیلم می سازد و حاضر نیست فیلم خود را به جشنواره های معتبر بفرستد. به این نوع دسته بندی ها در سینما مشكوكم و معتقدم هیچ فایده ای ندارد.
كارگردان فیلم سینمایی «عروس»، گفت: هنر از راه و رسم و اصول زیبایی شناسی پیروی می كند كه همان منطق صوری و ارسطویی است و به نظرم خیلی زیباست. اگر قرار باشد فیلمی فرم داشته باشد، خود به خود به معنا داشتن اشاره می كند.
افخمی در ادامه درباره این نظریه كه آثار هنری، هنرمندان را به وجود می آورند، گفت: ظاهرا «كوچك جنگلی» را ساختم، اما سختی های فیلم مرا ساخت. عالم به وجود آوردن آثار هنری همین قدر مبهم است و اگر فكر كنید این بدیهی است كه هنرمند اثر هنری را به وجود می آورد نیز ممكن است تصور غلطی باشد.
این كارگردان سینما در خصوص تفكری كه بعد از دیدن قسمت هشتم «كوچك جنگلی» در ذهن مردم نقش بست، توضیح داد: قسمت هشتم از ابتدا تا انتها با جنگ همراه بود و یك پنجم كل تولید سریال به آن صحنه اختصاص داشت. وقتی با مردم همكلام شدم فكر می كردند كه ما این طور كه در سریال نشان داده شده، قطعنامه جنگ تحمیلی را پذیرفتیم و این موضوع را به صورت تلویحی بیان كرده بودیم. در آغاز این موضوع را نپذیرفتم، اما به تدریج با فاصله گرفتن از جریان ساخت سریال متوجه شدم جزئیات پرداخت جنگ از تجربه من از عملیات والفجر مقدماتی نشأت می گیرد.
وی افزود: این نخستین شكستی بود كه روی من تأثیر گذاشت و در پرداخت جنگ منجیل در «كوچك جنگلی» از آن استفاده كردم.
افخمی در ادامه این نشست درباره اهمیت و كیفیت جشنواره فیلم فجر، گفت: درباره جشنواره ها نظر خوشی ندارم و از فضای جشنواره ها خوشم نمی آید، چون تماشاگرش واقعی نیست. فضای جشنواره فجر بیشتر شبیه سیرك است.
وی با بیان اینكه در 15 سال اخیر جشنواره ها تغییر كرده اند، افزود: مدارس سینمایی امروز در حال از بین رفتن هستند.
وی افزود: در گذشته با ترجمه معدود كتاب های سینمایی باید كتاب می خواندیم و الآن هم به فارسی و هم انگلیسی است و دسترسی به استادان آسان شده است و به همین دلیل مدارس سینمایی بی معنی شده اند.
كارگردان فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» ادامه داد: جشنواره ها جانشین مدارس سینمایی شده اند، چون مسابقه و رقابتی بین فیلمسازان جوان به وجود می آید و در 20 سال اخیر جشنواره های سینمایی بسیار خوب بودند. معتقدم جشنواره فجر باید تجاری شود و در فصول بی رونق، رونقی به سینما ببخشد و در سه دوره 10 روزه بهمن ماه می تواند ادامه پیدا كند.
افخمی خاطرنشان كرد: گسترش جشنواره ها به دلیل اینكه مدارس سینمایی در حال از بین رفتن هستند، بهتر است.
فراهنگ ** 9246 ** 1355 **
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
تهران - ایرنا - كارگردان فیلم سینمایی «عروس»، گفت: درباره جشنواره ها نظر خوشی نداشته و از فضای آنها خوشم نمی آید، چون تماشاگرانش واقعی نیستند. فضای جشنواره فجر بیشتر شبیه سیرك است.