گچساران- ايرنا- همزمان با سراسر كشور و با برگزاري بيستمين مانور زلزله، دانش‌آموزان گچساراني با نواخته شدن زنگ زلزله و ايمني ، آمادگي خود را در مواجهه با بلايايي طبيعي به نمايش گذاشتند.

به گزارش ايرنا بيش از 24 هزار دانش آموز گچساراني روز چهارشنبه با شركت در مانور سراسري زلزله با شعار مدرسه ايمن مهارت‌هاي لازم را به منظور آمادگي بيشتر براي مقابله با حوادث غير مترقبه كسب و تمرين كردند.
دانش‌آموزان شركت كننده در طرح هاي دادرس هلال احمر و پليس مدارس آمادگي خود را نسبت به حمل مجروحان به محل امن و ايجاد نظم و انضباط دانش آموزان به نمايش گذاشتند.
در اين مانور، دانش آموزان پس از شنيدن صداي آژير در مناطق امن كلاس ها، سالن هاي آموزشي و حياط مدرسه قرار گرفتند و از نيمكت، گوشه هاي كلاس و زير راه‌پله‌ها به عنوان سرپناه براي جلوگيري از آسيب‌هاي احتمالي استفاده كردند.
امداد و نجات و حمل مصدوم، اطفاي حريق، خروج اضطراري، پناه گيري و چگونگي مقابله با كاهش خسارت هاي جاني و مالي از جمله مواردي بود كه دانش آموزان در اين مانور انجام دادند.
دانش آموزان در اين مراسم كه در مدرسه آزادگان دوگنبدان برگزار شد با اجراي عمليات امداد و نجات به ياري زلزله زدگان و مصدومان فرضي شتافتند .
نيروهاي جمعيت هلال احمر نيز در كنار عوامل امدادي و اورژانس، نسبت به تخليه مجروحان و انتقال به مناطق امن و بيمارستان اقدام كردند.
جمعيت دانش آموزي در كاهش و پيشگيري از وقوع تلفات جاني در حوادث غيرمترقبه نقش مهمي دارد.
فرماندار گچساران در اين آيين گفت: آشنايي دانش آموزان با زلزله و چگونگي مقابله با آن به منظور ايجاد آرامش رواني آن ها،ايجاد فرهنگ ايمني و مقاوم سازي، كاهش تلفات و خسارات ناشي از زلزله، نهادينه كردن آموزش هاي لازم ، افزايش مهارت و عكس العمل، ايجاد آرامش رواني و آگاهي بخشيدن به اين قشر در برابر پديده هاي طبيعي از اهداف برگزاري اين مانور هاست.
عبدالرحيم رحيمي افزود: آمادگي در برابر حوادث غيرمترقبه ضروري است و در زمان وقوع حوادث و بلاياي طبيعي بايد علاوه بر عمليات امداد با تعامل به جا و مناسب در زمينه برقراري امنيت شهري نيز اقداماتي صورت گيرد تا مديريت بحران دچار اختلال نشود.
سرپرست آموزش و پرورش گچساران گفت: طرح ملي دادرس در 20 مدرسه اين شهرستان بر روي بيش از 300 دانش آموز دوره اول متوسطه در حال اجراست.
محمد شهبازي اظهار داشت: در اين طرح چهار مربي به مدت 16 ساعت دانش آموزان را در زمينه پناه گيري، خروج اضطراري، اسكان موقت، كمك‌هاي اوليه، اطفاء حريق و چگونگي حفظ خونسردي در زمان بروز حوادث آموزش مي‌دهند.
وي بيان كرد: با توجه به اينكه كودكان و نوجوانان از جمله آسيب‌پذيرترين آحاد جامعه هستند انجام طرح دادرس مي‌تواند به آموزش مهارت لازم به دانش آموزان كمك قابل توجه اي كند.
مانور سراسري مقابله با زلزله همه ساله هشتم آذرماه برگزار مي گردد كه به دليل همزماني با پنجشنبه و تعطيلي مدارس ، اين مانور يك روز زودتر در برگزار شد.
2082/6110