تهران- ايرنا- بازيگر و كارگردان پيشكسوت و شناخته شده نمايش كشورمان، تئاتر مقاومت را زيباترين تصوير در بازتاب رفتار هنرمندانه و آينه‌گون هنر انقلاب دانست و تصريح كرد: جريان‌هاي هنري در كشورمان در حوزه هنرهاي نمايشي بايد از تئاتر مقاومت آغاز شود.

حسين مسافر آستانه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا، بنيان و اساس شكل‌گيري هر جريان هنري را اتكاي آن رويداد به مباني فكري و انديشه ورزانه دانست و يادآور شد: در اين ميان هنر تئاتر به سبب زنده بودن و پويايي در ارتباط گيري مستقيم با مخاطب، از مستحكم‌ترين بنيان‌هاي انديشه‌اي و فكري برخوردار است.
وي با بيان آنكه هنرمندان تئاتر يكي از تاثيرگذارترين هنرمندان در سراسر جهان به شمار مي رود، ادامه داد: نيروي عظيم تأثيرگذاري هنر تئاتر آن است كه اساسي‌ترين، بنيادي‌ترين و مهمترين مباني و نگرش‌هاي اجتماعي، سياسي اقتصادي و رويكردهاي كلان فرهنگي را مي‌توان در تئاتر و آثار توليد شده در اين حوزه به مخاطبان ارائه داد.
دبير پيشين جشنواره تئاتر فجر با تاكيد بر اين نكته كه مهمترين اهداف مسئولان فرهنگي ريل‌گذاري براي تعالي مسير حركت فرهنگ و هنر كشورمان در بازه زماني كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت براي نيل به اهداف مختلف است، يادآور شد: جشنواره تئاتر مقاومت مي‌تواند بستر و آغاز ريل‌گذاري حركت، توفيق، توسعه و گسترش هنر تئاتر كشور براي سپردن اين ميراث به آيندگان در نگاه بلند مدت باشد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا در خيل آثار توليد شده در حوزه هنرهاي نمايشي كشور، كمتر شاهد شكل‌گيري جريان مستمر تئاتر مقاومت و دفاع مقدس هستيم، گفت: حركت كردن به سمت مفاهيم عظيم و كلاني مانند مقوله مقاومت و دفاع مقدس در خلق آثار هنري، نيازمند تفكر دقيق و پژوهشي عميق است. به همين سبب نمي‌توان از گونه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس مانند گونه تئاتر اجتماعي انتظار توليدات مكرر داشت.
مسافرآستانه يادآور شد: همچنين نبايد فراموش كنيم كه وقتي كيفيت را فداي كميت مي كنيم در حقيقت از مفاهيم بنيادين براي تاثيرگذاري بر مخاطبان دور مي‌شويم. به همين سبب هنرمندان تئاتر در حوزه مقاومت، تلاش خود را بر اين مساله استوار داشتند كه با وجود توليد آثار كمتر در خيل توليدات نمايشي كشورمان، دست به اجرا و ارائه آثار تئاتري بزنند كه بتوانند بيشترين تأثيرگذاري و جريان‌سازي را در حوزه فرهنگ جامعه داشته باشد.
دبير پيشين جشنواره تئاتر مقاومت مهمترين توفيق و ثمره مدنظر دست‌اندركاران اين رخداد را همراهي تمامي نهادهاي فرهنگي براي بازتاب مفهومي عظيم مانند مقاومت در عرصه حوزه هنرهاي نمايشي كشورمان دانست و يادآور شد: به دليل وجود آسيبي به نام مديريت جزيره‌اي در كشورمان، شاهد فعاليت‌هاي پراكنده در ارگان‌ها و سازمان‌هاي مختلف با محور مقاومت و پايداري هستيم.
وي افزود: در حالي كه با تجميع اين نيروها زير چتر واحدي مانند جشنواره تئاتر مقاومت، از يك سو مي‌توان اين رويداد را به شكلي عظيم‌تر با نگاه در حوزه بين المللي برگزار كرد و از سوي ديگر با صرف فعل همدلي و اتحاد مي‌توانيم مهمترين خروجي و هدف از برگزاري چنين رخدادهايي كه همانا تاثيرگذاري بر ارتقاي سطح فرهنگي جامعه است را با سرعت بيشتري پيگيري كنيم.
مسافرآستانه يكي از مهم‌ترين آسيب‌هاي تئاتر در كشورمان را مربوط به ضعف در حوزه نمايشنامه دانست و يادآور شد: نمايشنامه، نخستين سنگ بناي توليد هر اثر نمايشي به شمار مي‌رود و ناگفته پيداست هر قدر اين اثر مكتوب داراي قوت و نگاه‌هاي عميق و ريزبينانه باشد در توليد اثر اجرايي، گروه تئاتري مي‌تواند بيشترين بهره‌وري و تاثيرگذاري را بر مخاطبان داشته باشد.
اين عضو شوراي سياست‌گذاري جشنواره تئاتر فجر يادآور شد: به همين سبب است كه آراي مسئولان، دست‌اندركاران و منتقدان هنر تئاتر بر اين مساله استوار است كه تمام هم غم و تلاش هنرمندان عرصه هنرهاي نمايشي به ويژه در عرصه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس بايد بر مقوله پژوهش و خلق نمايشنامه‌هاي ماندگار در اين حوزه متمركز باشد.
شانزدهمين جشنواره تئاتر «مقاومت» به دبيري امير نصيربيگي و با حمايت بنياد فرهنگي روايت فتح از 6 تا 10 آذرماه در تهران برگزار مي‌شود.
فراهنگ**9266** 9053