بيرجند - ايرنا - معاون اشتغال و خودكفايي كميته امداد امام خميني (ره) گفت: اگر منابع لازم اختصاص يابد، هدف گذاري امسال اين نهاد به 225 هزار فرصت شغلي مي رسد.

حجت الله عبدالملكي روز جمعه در حاشيه اختتاميه دوره جهادگران كارآفرين خراسان جنوبي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تخصيص منابع صندوق توسعه ملي براي اشتغال پايدار روستايي و عشايري را فرصتي مغتنم براي ايجاد اشتغال در سال جاري دانست و افزود: از كل 12 هزار و 800 ميليارد تومان منابع كشور سهم كميته امداد 2 هزار و 500 ميليارد تومان مشخص شده كه اگر اختصاص يابد، 100 هزار فرصت شغلي ديگر ايجاد خواهد شد.
وي گفت: امسال با كاهش تقريبا 30 درصدي در منابع بودجه دولتي مواجه شده ايم به طوري كه سال گذشته 2 هزار و 100 ميليارد تومان در چارچوب بودجه تسهيلات تكليفي قرض الحسنه داشتيم اما امسال اين رقم به يكهزار و 400 ميليارد تومان رسيده است.
معاون اشتغال و خودكفايي كميته امداد امام خميني (ره) بيان كرد: كاهش تسهيلات باعث شده كه هدف گذاري ايجاد فرصت شغلي نيز از 170 هزار در سال به 125 هزار فرصت شغلي برسد.
وي با بيان اينكه سالانه بايد 170 هزار فرصت شغلي توسط كميته امداد سازماندهي شود گفت: بخشي از اين فرصت هاي شغلي در حوزه كاريابي و بقيه نيز با طرح هاي اقتصادي محقق مي شود.
عبدالملكي افزود: 45 درصد منابع بودجه دولتي از محل تسهيلات تكليفي براي طرح هاي اشتغالزايي در هشت ماه گذشته جذب شده و با توجه به رقم هاي تخصيص يافته از محل تسهيلات تكليفي روند جذب اين منابع رضايت بخش بوده است كه اميدواريم كل اعتبار تا پايان سال جذب شود.
وي با گلايه از سيستم بانكي براي عدم تخصيص بخش قابل توجهي از منابع توسعه اشتغال پايدار روستايي گفت: تاكنون از اين سرفصل كمتر از 100 ميليارد تومان پرداخت شده در حالي كه 2 هزار و 700 ميليارد تومان طرح در سامانه كارا ثبت نام شده است.
وي افزود: شبكه بانكي متعهد شده كه تسهيلات اشتغال پايدار روستايي را به طور كامل پرداخت كند كه اگر اين اتفاق بيافتد به هدف گذاري كه انجام شده خواهيم رسيد.
عبدالملكي اظهار داشت: البته براي افزايش سقف اين تسهيلات رايزني هايي با بانك مركزي و كميسيون تخصصي شوراي عالي اشتغال انجام شده كه اميدواريم به نتيجه برسد.
وي با بيان اينكه اين تسهيلات قرض الحسنه و چهار درصد است گفت: فقط تسهيلات توسعه پايدار روستايي غير از مناطق محروم و مرزي 6 درصد است اما اين تسهيلات به لحاظ هزينه تامين مالي شرايط يكساني دارند.
معاون اشتغال و خودكفايي كميته امداد افزود: سعي مي شود تمامي افراد متقاضي بتوانند از اين تسهيلات استفاده كنند و براساس سقف موردنياز متقاضي و موقعيت جغرافيايي توزيع اين تسهيلات مديريت مي شود.
وي با اشاره به آموزش در حوزه اشتغال مددجويان گفت: آموزش هاي فني و حرفه اي از سال 74 تا سال 95 بيش از سه ميليون و 300 هزار فقره در كميته امداد انجام شده و سال 96 بيش از 295 هزار فقره آموزش داشته ايم كه بودجه خوبي براي آن صرف شده است.
عبدالملكي با بيان اينكه بازنگري ها باعث شد آموزش براساس مخطبان دسته بندي شود افزود: هم اكنون سه نوع آموزش مقدماتي، مهارتي و پايدارسازي در حوزه اشتغال دنبال مي شود.
وي اظهار داشت: يكي از عواملي كه باعث شده كميته امداد در اشتغالزايي از ساير دستگاه ها موفق تر عمل كند اين است كه مجري طرح پس از ورود به شغل رها نمي شود و حداقل سه تا پنج سال بايد تحت نظارت باشد تا بتواند آن شغل را توسعه داده و پايدار كند.
وي با بيان اينكه آموزش ها براي متقاضيان شغل رايگان است گفت: كميته امداد هزينه آموزش هايي كه به صورت آزاد است را پرداخت مي كند و بخشي را با تعامل نهادهاي آموزشي از جمله فني و حرفه اي تخفيف مي گيرد.
عبدالملكي با اشاره به تفاهم نامه اي كه كميته امداد با بسيج سازندگي و بسيج دانشجويي به امضا رسانده است اظهار داشت: در اين تفاهم نامه جهادگران به عنوان تسهيل گر به مددجويان امداد در كارآفريني كمك مي كنند كه اين اقدام مي تواند در كاهش بخشي از هزينه هاي آموزشي كارساز باشد.
وي افزود: كميته امداد به اين جهادگران عرصه كمك را معرفي كرده و آنها مي توانند در اين عرصه با علم روز در حوزه اشتغال محرومان با كميته امداد همكار شوند.
معاون اشتغال و خودكفايي كميته امداد امام خميني (ره) با بيان اينكه خدمات اشتغال به افراد زير پوشش محدود نمي شود گفت: مخاطبان كميته امداد همه نيازمندان كشور هستند لذا برخي نيازمندان تك خدمتي يا چند خدمتي بوده كه در بخش هاي مسكن، اشتغال، جهيزيه و غيره به تشخيص حوزه مددكاري از اين كمك ها بهره مند مي شوند.
وي با اشاره به برنامه هاي حوزه خودكفايي نيز گفت: طرح هايي خودكفا اعلام مي شود كه درآمد آن براي 6 ماه متوالي حداقل قانون كار باشد.
عبدالملكي با تاكيد بر اينكه در بحث خودكفايي شرايط ساير اعضاي خانواده نيز مد نظر است اظهار داشت: هيچ عجله اي براي اينكه زودتر طرح ها را خودكفا اعلام كنيم نداريم چون اگر زودتر از موعد خودكفا شوند طرح اشتغال به مشكل مي خورد.
وي با اشاره به شرايط اقتصادي و تورم در سال جاري افزود: اقشار ضعيف بيشتر تحت فشار هستند لذا هيچ اصراري براي اينكه مددجويي از تحت پوشش خارج شود نداريم.
وي با تاكيد بر اينكه چتر حمايتي امداد در شرايط سخت اقتصادي محدود نمي شود گفت: امسال با توجه به شرايط نيازمندي هاي بيشتر، كميته امداد اقدام به جذب 700 هزار خانوار كرده كه تاكنون بخشي از اين آمار زيرپوشش قرار گرفته اند.
9893*3028