رشت - ايرنا - اجراي نمايش ميرزاكوچك خان از غروب روز گذشته در پياده راه فرهنگي كلانشهر رشت آغاز شده و تا شانزدهم همين ماه ادامه دارد.

رييس سازمان فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شهرداري رشت روز يكشنبه در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: برگزاري تئاتر خياباني ميرزاكوچك خان مصادف با سالگرد شهادت ميرزا كوچك خان جنگلي و در بيستمين هفته از پروژه تئاتر خياباني دائم در پياده راه فرهنگي رشت آغاز شده است.
عليرضا حسني اظهار داشت : تئاتر خياباني (ميرزا كوچك خان) كاري از گروه هنري 11 آذر به همت سازمان فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شهرداري رشت به طراحي و كارگرداني سجاد عزيزپور و نويسندگي پرستو آزاد به اجرا آمده است.
وي افزود: علاقمندان براي تماشاي اين نمايش مي توانند تا شانزدهم آذر ماه از ساعت 45: 18در محل اجراي نمايش حضور يابند.
ميرزا يونس فرزند ميرزا بزرگ كه بعدها مشهور به ميرزاكوچك خان جنگلي شد، با راه اندازي جنبش جنگل و رهبري آن، يكي از مردمي ترين نهضت هاي محلي ايران را بر پا كرد كه خواستار قطع دست بيگانگان از كشور و استقلال و سربلندي ايران بود.
ميرزا كوچك جنگلي پس از چندين سال مبارزه و جنگ و گريز عليه اشغالگري بيگانگان و حكام مستبد داخلي ، با تعداد اندكي از ياران خود براي جمع آوري قوا به طرف خلخال حركت كرد كه در كوه هاي تالش در برف و بوران اسير و به شهادت رسيد.
با شهادت ميرزا كوچك خان در يازدهم آذرماه سال 1300 هجري خورشيدي نهضت جنگل به نقطه پايان خود رسيد.
امروز يكشنبه 11 آذر سالروز شهادت ميرزاكوچك خان است.
7286 /6030