تهران – ايرنا - محققان انستيتوي ملي گرافين در منچستر با تركيب جوت و گرافين نوعي فيبر كامپوزيتي جديد ساختند كه بسيار مستحكم و پايدار بوده و با هزينه بسيار پايين مي توان آن را توليد كرد.

به گزارش روز يكشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري اسوشيتدپرس، جوت يا كنف هندي نوعي گياه بلند، نرم و براق است كه در آمريكاي جنوبي و آسيا رشد مي كند. اين گياه از مواد سلولزي و لگينين تشكيل شده است و از پوست ساقه آن اليافي به دست مي آيد كه با محيط زيست سازگار بوده و به سادگي بازيافت مي شود. اين الياف در دهه 1980 ميلادي كاربرد وسيعي در صنايع داشتند، اما پس از توليد مواد پليمري جديد، به مرور كاربرد آن ها كاهش يافت.
از آنجا كه الياف جوت ارزان و در دسترس هستند، ماده كامپوزيتي جديد گزينه مناسبي براي كاربردهاي صنعتي محسوب مي شود. با وجود اين كه الياف طبيعي جوت استحكام زيادي ندارند، با افزودن مقداري گرافين به آن ها مي توان اليافي بسيار مستحكم توليد كرد.
براي اين منظور محققان الياف جوت را با لايه اي از اكسيد گرافين و ورقه هاي كوچك گرافيني پوشاندند. در نتيجه اين اقدام مقاومت الياف در برابر برش 200 درصد و در برابر خميدگي 100 درصد افزايش يافت.
به اعتقاد محققان اين ماده كامپوزيتي جديد در توليد انواع خودروها، كشتي ها، تيغه هاي توربين هاي بادي و حتي به عنوان مصالح ساختماني ارزان قيمت كاربرد دارد.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Applied Materials and Interfaces منتشر شده است.
علمي (6)**9259**1440