تهران-ايرنا- رسانه هاي داخلي با اشاره به تداوم روند كاهشي قيمت سكه و ارز در روزهاي اخير، به بازتاب نقش سازنده بانك مركزي در كنترل و مديريت بازار ارز پرداخته و بخشنامه اخير بانك مركزي را از عوامل موثر بر كاهش نرخ ارز برشمردند.

به گزارش گروه نشريات خبري، بانك مركزي به تازگي در راستاي تسهيل بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد كشور، «دستورالعمل خريد و فروش ارز در شبكه صرافي هاي مجاز» را به تمام شركت‌ هاي صرافي داراي مجوز معتبر از اين بانك ابلاغ كرد كه براساس آن تا يك ميليون يورو مجاز به خريد و فروش هستند.
اين اقدام بانك مركزي در خبرگزاري ها، روزنامه ها و تارنماهاي داخلي كشور بازتاب گسترده اي داشته است.
در اين راستا رسانه هاي اصلاح طلب با اشاره به تداوم روند كاهشي قيمت ارز تصريح كردند كه بازار ارز از تب و تاب افتاده است و به نظر مي‌رسد اقدامات بانك مركزي در تثبيت بازار و نيز تاثير رواني بخشنامه جديد ارزي مبني بر مجوز تزريق ارز حاصل از صادرات تا زير يك ميليون يورو نيز مزيد علت شده است.
رسانه هاي اصولگرا هم اعلام داشتند اگر سياست‌هاي بانك مركزي با همين شيوه فعلي ادامه پيدا كند و فضاي رواني بازار ارز مجدداً در آينده تكرار نشود، واقعيت‌هاي بازار اين را مي‌گويد كه نرخ ارز كاهش مي‌يابد.
رسانه هاي اصلاح طلب
..............................
**عملكرد مثبت بانك مركزي
روزنامه اعتماد با برجسته كردن تيتر «بانك مركزي درصد جبران اشتباهات گذشته» به نقل از حسين عبده ‌تبريزي كارشناس، در خصوص اقدامات بانك مركزي در كنترل بازار ارز نوشت: در روز‌هاي اخير بانك مركزي تمهيداتي را در نظر گرفت و البته اختياراتي خاص به رييس‌ كل داده شد تا بتواند اين بازار را جدي‌ تر مديريت كند... بانك مركزي نقش مثبتي داشته است. در حال حاضر بانك مركزي گاهي در بازار ارز حضور پيدا مي‌كند و با مداخله‌هاي محدودي طبعا تلاش مي ‌كند نرخ بازار هيجاني نشود و اقدامات آن هم اثرگذار بوده است.

روزنامه اعتماد در گزارشي ديگر مي نويسد: تاثير بخشنامه اخير بانك مركزي بر بازار ارز يكي از عوامل كاهش نرخ ارز است. طي اين بخشنامه سقف معاملات در صرافي ها تا سقف يك ميليون يورو انجام مي شود. اتفاقي كه براي بازار دلار افتاد به صورت مستقيم و غيرمستقيم متاثر از بخشنامه ها و دستورالعمل هاي بانك مركزي است. هرچقدر سقف ها و محدوديت ها برداشته شود بازهم شاهد كاهش نرخ ارز خواهيم بود.

خبرگزاري ايلنا با اعلام اين مطلب كه بازار ارز از تب و تاب افتاده است نوشت: به نظر مي‌رسد اقدامات بانك مركزي در تثبيت بازار و نيز تاثير رواني بخشنامه جديد ارزي مبني بر مجوز تزريق ارز حاصل از صادرات تا زير يك ميليون يورو نيز مزيد علت شده است تا هم عرضه افزايش يابد و هم از شدت تقاضا كاسته شود.

روزنامه ايران مي نويسد: به اعتقاد كارشناسان در هفته‌هاي اخير سياست جديد بانك مركزي براي مديريت بازار ارز دركنار فروكش كردن هيجانات ميان مردم، ادامه دار شدن روند نزولي نرخ ارز را رقم زده است. البته ابلاغ بخشنامه جديد بانك مركزي كه طبق آن صرافي‌ها را تا سقف يك ميليون يورو مجاز به خريد ارز حاصل از صادرات به نرخ بازار كرده است هم خوشبيني در بازار را تقويت كرده است.

** افزايش قيمت كالاها به رغم كاهش نرخ ارز
روزنامه قانون با اشاره به پايين نيامدن نرخ كالاها با وجود كاهش نرخ ارز عنوان داشت: اين روزها شاهد روند كاهشي نرخ ارز هستيم؛ به‌طوري‌كه نرخ دلار در روز گذشته به كانال 10 هزار تومان رسيد، اما با وجود روند كاهشي كه نرخ ارز در پيش گرفته نه ‌تنها شاهد كاهش قيمت كالاهايي كه تحت تاثير نرخ ارز افزايش قيمت داشته‌ اند، نيستيم بلكه در برخي كالاها به طور مكرر با افزايش قيمت‌هاي دوره‌اي مواجهيم؛ موضوعي كه به نظر غيرمنطقي و خالي از استدلال مي‌رسد.

به گزارش خبرگزاري ايسنا، حسن بهرام ‌نيا نماينده مجلس شوراي اسلامي در نطق ميان دستور امروز (يكشنبه) مجلس شوراي اسلامي، گفت: دولت با همكاري بانك مركزي بالاخره افسار رها شده ارز را به صورت موقت هم كه شده به دست گرفت و نرخ دلار از 18 به 11 كاهش يافت اما مايحتايج عمومي مردم كه با همين سرعت افزايش نرخ ارز بالا رفته بود با پايين آمدن نرخ ارز، پايين نيامد. اگر قيمت لبنيات، حبوبات، پروتين، خودرو، قطعه خودرو و همه كالاها با نرخ ارز گره خورده باشد بايد با كاهش ارز، پايين مي‌آمد.

تارنماي نامه نيوز مي نويسد: طي چند روز گذشته شاهد كاهش نرخ سكه و طلا در بازار بوديم كه فعالان بازار اين موضوع را با قيمت دلار مرتبط دانسته و آنرا عامل اصلي اين ريزش‌ها عنوان مي‌كنند، اما در شرايط فعلي آيا زمان آن فرا رسيده تا مردم سكه‌هاي خود را روانه بازار كنند و آنرا به فروش برسانند يا خير؟

**وضعيت كنوني بازار ارز
روزنامه آرمان مي نويسد: در نخستين روز هفته هر دلار در كانال 10 هزار تومان معامله مي‌شود. هفته گذشته قيمت ارز با كاهشي محسوس وارد كانال يازده هزار تومان شد و ديروز هر دلار آمريكا در صرافي‌هاي مجاز با قيمتي در حدود 10 هزار و 700 تومان فروخته مي‌شد. خريد و فروش دلار در حاشيه خيابان نيز راكد بود، خصوصا كه پيش از اين با درخواست بانك مركزي پاتوق‌هاي معامله‌گران خياباني و غير قانوني ارز جمع‌آوري شد. صرافي‌هاي دولتي با داشتن كارت ملي، كارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضي از ساعت 10 تا 15 تا 2000 دلار آمريكا به متقاضيان واجد شرايط عرضه مي‌كردند. اين صرافي‌ها در طول روز متناسب با نوسان قيمتي در بازار آزاد، خريد و فروش دلار و يورو را با قيمت‌هاي مختلفي انجام مي‌دادند.

تارنماي فرارو با برجسته كردن تيتر « دلار بي‌مشتري ماند!» نوشت: به گفته برخي فعالان ارزي، حتي زماني كه قيمت در كف بازار حدود 11 هزار و 100 تومان بود، افراد عادي در صورت جست‌ وجو مي‌توانستند صرافي يا دلالي را پيدا كنند كه با قيمتي در كانال پايين‌ تر به آنها ارز در حجم خرد را عرضه كند. با اين حال، چنان كه اشاره شد افراد عادي در اولين روز هفته در بازار حضور چنداني نداشتند و همين عامل موجب مي‌شد كه دلار كانال پايين ‌تر مشتري زيادي نيز نداشته باشد.

رسانه هاي اصولگرا
-------------------
** وضعيت كنوني بازار ارز
خبرگزاري دانشجو مي نويسد: بررسي بازار ارز در روز‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه نرخ دلار در روز پنج شنبه با اُفت چشم گيري روبرو شد و در صرافي ملي به كانال 10 هزار توماني رسيد. اين در حالي است كه روند نزولي نرخ دلار از چند روز گذشته آغاز شده و كارشناسان كاهش بيشتر نرخ دلار را در روز‌هاي آينده پيش بيني مي كنند. در كنار نزولي شدن نرخ ارز، بازار طلا و سكه نيز بي تاثير از اين روند نبود به طوريكه طلاي گرمي و انواع سكه نيز كاهش قيمت را تجربه كردند و پيش بيني مي‌شود با كاهش بيشتر نرخ ارز، قيمت طلا و سكه نيز بيش از پيش كاهش يابد.

به گزارش سايت مشرق نيوز، روند كاهش قيمت دلار از روز شنبه دهم آذرماه ماه آغاز شده و بسياري از مردم براي فروش دلارها و سكه‎هاي خود در بازار آزاد ارز به ميدان فردوسي تهران مراجعه كرده و به دنبال خريدار مي‌گردند.

**سياست هاي مثبت بانك مركزي
به گزارش تارنماي جهان نيوز، محمدرضا پورابراهيمي نماينده با اشاره به پيش‌بيني قيمت دلار در آينده گفت: پيش بيني ما اين است كه نرخ دلار در ماه‌هاي آينده كاهش پيدا مي‌كند... اگر سياست‌هاي بانك مركزي با همين شيوه فعلي ادامه پيدا كند و فضاي رواني بازار ارز مجدداً در آينده تكرار نشود، واقعيت‌ها بازار اين را مي‌گويد كه نرخ ارز كاهش مي‌يابد.

** تخصيص دلار ارزان به كالاهاي اساسي
خبرگزاري تسنيم در گزارشي نوشت: برخي تحليلگران با نگاهي به سياست ارز 4200 توماني، بحث افزايش قيمت كالاهاي اساسي را كه از ارز حمايتي براي واردات آنها استفاده ميشود مطرح مي كنند همه اينها در حالي است كه دولت در سال‌ جاري تلاش كرده با تخصيص دلار 4200 توماني به واردات كالاهاي اساسي، مانع افزايش قيمت آنها شود اما حتي بررسي كالاهاي منتخب دولت نيز نشان مي‌دهد كه تخصيص دلار ارزان، نتوانست ترمز رشد قيمت‌ها را بكشد

روزنامه كيهان نوشت: برخي كارشناسان اعتقاد دارند نرخ واقعي دلار، بسيار پايين‌تر از رقم فعلي بوده و اگر نرخ كنوني به رقم گذشته برنگردد (رقمي كه در كانال چهار هزار تومان بود) علاوه‌ بر افزايش قيمت‌ها كه معيشت مردم را تهديد مي‌كند، آسيب‌هاي فراواني هم متوجه توليد خواهد كرد. اين گروه اعتقاد دارند نرخ دلار به شكل غيرواقعي افزايش يافته و آنچه كه به عنوان مزاياي افزايش نرخ ارز اعلام مي‌شد عملا رخ نداده است، ضمن اينكه با توجه به گستره بالاي دخالت دولت (به عنوان بزرگ ‌ترين عرضه‌كننده ارز) تصميم‌گير نهايي قيمت ارز، خود دولت است.
گروه نشريات خبري
پژوهشم**9351**1181**1732