تهران- ایرنا- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ضمن اشاره به این كه آموزش در تمامی مدارس استثنایی بر اساس مهارت ورزی تنظیم شده است، گفت: 151 هزار دانش آموز در مدارس استثنایی و تحت آموزش فراگیر در حال تحصیل هستند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مجید قدمی روز یكشنبه در برنامه ای كه در استودیو الفبا به مناسب 12 آذر روز جهانی معلولین برگزار شد، اظهار داشت: از سال 1370 سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر اساس مصوبه مجلس تاسیس شد كه از همان ابتدا 7 گروه نابینایان، ناشنوایان، افراد دارای مشكلات جسمی حركتی، افراد دارای مشكلات ذهنی، دارای مشكلات عاطفی، دارای بهره هوشی كم و اختلالات یادگیری و همچنین گروهی را كه چند معلولیتی هستند تحت پوشش قرار داده و به طور مستقیم برای این مجموعه افراد برنامه ریزی كرده است.
وی ادامه داد: اقداماتی هم از سه سال پیش در ارتباط با دانش آموزانی كه دیر آموز هستند پیش رو قرار دادیم؛ دانش آموزانی كه معیار ذهنی آنان از میانگین فاصله دارد و نمره بهره هوشی آنان حدود 15 نمره است. این دانش آموزان پیش از این در میان افراد عادی قرار می گرفتند كه به دلیل این كه درمان خاصی درباره آنان صورت نگرفته بود، شناسایی و تحت پوشش سازمان مدارس استثنایی قرار گرفته اند.
وی افزود: در حال حاضر، 151 هزار دانش آموز در مدارس استثنایی در حال تحصیل هستند كه از این میان 78 هزار دانش آموز در مدارس خاص، 73 هزار نفر در مدارس تلفیقی و بیشترین گروه هم دانش آموزان كم توان ذهنی هستند كه نزدیك به 58 هزار نفر در مدارس خاص تحت آموزش قرار می گیرند.
قدمی نظام آموزشی در نظر گرفته شده برای دانش آموزان نابینا، ناشنوا و افرادی را كه مشكلات جسمی حركتی دارند، مانند نظام آموزشی عادی عنوان كرد و گفت: كتاب ها به صورت خط بریل آماده شده و برخی از كتاب ها هم به صورت گویا مناسب سازی شده است. برای بچه های جسمی حركتی هم در برخی از دروس مانند ورزش امتیازهایی قایل شدیم اما محتوا همان است.

**رشته های جدید برای دانش آموزان نابینا
وی ادامه داد: رویكرد ما در آموزش به ناشنوایان، كاملا حرفه ای و ارایه دوره های كاردانش و هنرستان در دوره متوسطه است. به همین منوال درباره نابینایان هم رشته های علوم انسانی و جدیدا رشته موسیقی و كامپیوتر و دانش آموزان جسمی حركتی در دوره متوسطه، هم رشته های تجربی را تجربه می كنند البته نوع معلولیت آنان مدنظر قرار می گیرد تا مشكلی برایشان ایجاد نشود.
به بیان قدمی، حدود 1570 مدرسه و 23 هزار نیروی انسانی در این مدارس مشغول به فعالیت هستند.
وی، اعتبار مالی را كه برای این مجموعه هزینه می شود حدود 950 میلیارد تومان بودجه اعلام كرد و یادآور شد: هزینه دانش آموزان استثنایی بین سه تا چهار برابر هزینه دانش آموزان عادی است.
قدمی تصریح كرد: رویكرد ما، رویكرد آموزش فراگیر است و توصیه می كنیم كه عزیزان معلول در كنار دانش آموزان آموزش های فراگیر همانند موسیقی و كامپیوتر را بیاموزند تا هنگام ورود به فضای دانشگاه احساس كمبود نكنند. ضمن این كه زمینه اشتغال دانش آموزان دارای معلولیت جسمی بیشتر فراهم می شود.

**سونامی بازنشستگان و كمبود نیروی انسانی؛ چالش بزرگ مدارس استثنایی
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور در بخشی دیگر از اظهاراتش كمبود نیروی انسانی و افراد متخصص را چالش بزرگ مدارس استثنایی عنوان كرد و گفت: با سونامی بازنشستگی نیروی انسانی در مدارس استثنایی مواجه هستیم كه از دو سال پیش شروع شده و تا سه سال آینده ادامه دارد. به این معنا كه سالانه نزدیك به 800 نفر خروجی به عنوان بازنشسته و نزدیك به 250 نفر نیروی انسانی آماده كار داریم و به دلیل كمبود معلم تراكم كلاس ها افزایش یافته است كه این نوعی خطر برای آموزش دانش آموزان استثنایی محسوب می شود.
مناسب سازی محیط هم دیگر چالشی بود كه قدمی درباره آن گفت: در داخل مدارس، مناسب سازی محیط به طور كامل صورت گرفته است و دانش آموز دغدغه ای برای جابجایی و حركت ندارد اما مشكل ما فضای بیرون از این محیط است كه از نهادهای مختلف و مسوولان و ارگان هایی همچون سازمان بهزیستی و شهرداری و غیره دعوت به همكاری می كنیم تا عزیزان معلول نگرانی برای حضور در اجتماع نداشته باشند.
وی همچنین در خصوص هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه گفت: هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان ۷۰ میلیارد تومان است و این درحالیست كه اگر بودجه سازمان به طور كامل تخصیص یابد، ۴۰ میلیارد تومان آن تامین می‌شود و مجبوریم از خانواده‌ها در مناطق برخوردار كمك بگیریم البته در مناطق كمتربرخوردار و محروم هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با نیازهای ویژه رایگان است و در تهران نیز شهرداری، این هزینه را تقبل كرده است.

**مشكلات دانش آموزان اسثتنایی؛ از درك نشدن در جامعه تا محدودیت رشته ای در مدارس
در بخشی دیگر از استودیو الفبا، دو میهمان این برنامه كه از دانش آموزان روشندل بودند به بیان مشكلات و نقطه نظرات خود درباره بهبود وضعیت فرهنگی، اجتماعی و آموزشی پرداختند.
«نیما نظری» دانش آموز روشندل مقطع دبیرستان متوسه دوم رشته علوم انسانی درباره مشكلات خود در جامعه گفت: متاسفانه در جامعه هنوز معلولان به درستی درك نمی شوند. حتی مبلمان شهری به افراد نابینا اجازه حضور در اجتماع را نمی دهد.
محدودیت رشته تحصیلی از دیگر گلایه های دانش آموزان دارای معلولیت جسمی است كه « محمد جعفری» دیگر دانش آموز روشندل به آن اشاره كرد و گفت: در این مدارس افراد نخبه بسیار زیاد است كه با اندك ابزار آموزشی به درجات علمی بالایی خواهند رسید اما متاسفانه محدودیت رشته ای آنان را در چارچوب و تنگنا قرار داده است. این افراد تصمیم به تغییر مدرسه و رفتن به مدارس عادی می گیرند كه آن هم مشكلات خاص خود را دارد.
علمی*9294*2017