كوالالامپور- ایرنا- یك گروه حقوق بشری در آمریكا با انتشار نتایج تحقیق جدیدی درمورد جنایات مرتبط با نسل كشی علیه روهینگیایی ها كه توسط نظامیان میانمار اعمال شده، خواستار محاكمه عاملان این جنایات در دادگاهی بین المللی شدند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از رسانه های آسیایی، گروه حقوق بشری موسوم به سیاست و حقوق بین الملل عمومی the Public International Law and Policy Group (PILPG) پس از انتشار نتایج تحقیق خود بر محاكمه قضایی عاملان جنایت علیه اقلیت روهینگیایی تاكید كرد.
این گروه پس از مصاحبه و گفت وگو با بیش از یك هزار نفر از آوارگان روهینگیایی كه از ایالت راخین میانمار فرار كرده بودند، با تهیه گزارشی اعلام كردند كه ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا مرتكب جنایات جنگی و نسل كشی شده است.
این گروه تاكید كرد كه مستندات بسیار دقیقی از این جنایات توسط آوارگان روهینگیایی های مستقر در اردوگاههای كاكس بازار بنگلادش به آنها ارائه شده است.
این گروه در گزارش خود تاكید كرده است : جامعه بین المللی موظف است از اقلیت هایی كه توسط دولت های خود در معرض جنایات جنگی قرار گرفته اند محافظت و اجرای عدالت و مسئولیت را برای چنین جنایاتی تضمین كند.
كمیته بررسی نسل كشی روهینگیایی ها خواستار ایجاد فوری 'مكانیسم پاسخگویی' یا ارجاع پرونده به دادگاه جنایی بین المللی شد.
طبق این گزارش در گذشته در شرایط مشابه از مكانیسم های مختلفی برای اجرای عدالت استفاده شده كه از جمله می توان به ارجاع جنایتكاران به دیوان دادگستری بین المللی ،دادگاه های ویژه ای كه توسط سازمان ملل تاسیس شده اند و یا تركیبی از دادگاههای داخلی با حمایت سازمان ملل اشاره كرد.
اقلیت مسلمان روهینگیا در استان راخین میانمار از سال 2012 هدف مستمرحملات بودائیان تندرو قرار گرفته اما در شهریور سال گذشته با تشدید این حملات و پیوستن نیروهای ارتش و بودائیان افراطی به روند سیستماتیك نسل كشی و پاكسازی نژادی مسلمانان میانماری ،هزاران نفر از روهینگیایی ها كشته و بیش از 750 هزار نفر به سوی بنگلادش آواره شدند.
بازرسان ویژه حقوق بشر سازمان ملل نیزدر مهر ماه گزارش 444 صفحه ای تازه ای از مستندات كشتار و شكنجه مسلمانان روهینگیایی را توسط نظامیان میانماری منتشر كرده و خواستار محاكمه فرمانده ارتش میانمار به همراه 5 نفر از فرماندهان دیگر عامل كشتار و نسل كشی در میانمار شدند.
دولت و نظامیان میانمار تاكنون تمام اتهامات دراین زمینه را رد كرده اند.
آساق**1599**1337