تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۶

تهران-ایرنا- مدیركل بنیاد مسكن استان تهران با اشاره به شناسایی یكهزار و ٣٠٤ روستا در این استان گفت: از این تعداد ٤٧١ روستا دارای سكنه و مشمول اجرای طرح هادی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا صالحی عصر سه شنبه در سیزدهمین شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران اظهارداشت: اجرای طرح هادی برای نخستین بار در ٣٤٠ روستا اجرا شده است و برای 131 روستا باید اجرا شود.
صالحی با بیان اینكه طرح هادی در ١٧٥ روستا در حال بازنگری است افزود: ٢٣٨ روستا در سال آینده نیاز به بازنگری دارند.
مدیركل بنیاد مسكن استان تهران گفت: بزرگترین مشكل در ١٧٥ روستا ساخت خانه های غیرمجاز و پراكنده است.
صالحی افزود: تعداد دیگری از روستاها در حریم كیفی رودخانه ها و ٢٢ روستا در مناطق حفاظت شده ساخته شده اند.
وی با اشاره به اینكه در ساخت و سازهای جدید با مشكل مواجهیم، اضافه كرد: در جلسات مقرر شد بحث فاضلاب در اولویت قرار گیرد.
مدیركل بنیاد مسكن استان تهران تصریح كرد: حدود ٨٠ روستا در اراضی كشاورزی به صورت غیرمجاز ساخته شده كه باید با این نوع ساخت سازها برخورد شود.

*طرح هادی روستایی باید برای یك میلیون نفر در روستاها اجرا شود
نعمت اله تركی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز در حاشیه این نشست با بیان اینكه در طرح هادی روستایی باید حریم روستاها و همچنین بافت روستایی، موضوع استقرار جمعیت، ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم روستاها مشخص شود افزود: باید در اسرع وقت در كارگروه زیربنایی استان این موضوع مطرح و اجرا شود.
وی اظهار داشت: طرح هادی روستایی یكی از مصوبات مورد بررسی بود كه براساس گزارشات بنیاد مسكن حدود هزار و 25 روستا و آبادی در استان تهران دارای سكنه و یا خالی از سكنه هستند افزود: برهمین اساس طبق سرشماری سال95 حدود یك میلیون نفر جمعیت در روستاها و آبادی ها ساكن هستند.
تركی با اشاره به این كه در 412روستا طرح هادی به اتمام رسیده است، تصریح كرد: اجرای این طرح باید امسال به 712روستا افزایش یابد كه بنیاد مسكن عهده دار آن شده است.
وی با بیان اینكه یكی از چالش های مهم در استان قرارگیری حریم روستا در حریم شهر است، افزود: ما به عنوان شورای برنامه ریزی خواستار باقی ماندن روستا به عنوان روستا و شهر به عنوان شهر كه قانون برای آن تعریف شده، هستیم.
وی با اشاره به این كه تفكیك حریم روستا از شهر باید در كارگروه شورای برنامه ریزی تا پایان این ماه انجام شود گفت: اگر تفكیك روستا از حریم شهر صورت نگیرد مشكلاتی در مدیریت روستا و شهر به وجود می آید.
تهرام/3036//1348