دهلي نو-ايرنا- هند روز چهارشنبه بزرگترين و سنگين ترين ماهواره ساخت اين كشور را با موفقيت از گينه فرانسه در آمريكاي جنوبي به فضا پرتاب كرد.

به گزارش ايرنا، به نقل از شبكه خبري ' زي نيوز'،'كي سيوان' رييس سازمان تحقيقات فضايي هند (ايسرو) گفت:اين ماهواره با موشك 'آريان 5' به فضا پرتاب شد.
اين ماهواره به ارائه بهتر خدمات اينترنتي در هند كمك خواهد كرد.
وي افزود: موشك آريان 5 پس از 33 دقيقه از پرتاب، ماهواره 'جي ست 11' هند را در مدار زمين قرار داد.
رييس سازمان ايسرو توضيح داد: ماهواره 'جي ست 11' با وزن پنج هزار و 854 كيلوگرم ،سومين ماهواره اي است كه در راستاي برنامه دولت هند موسوم به 'هند ديجيتالي' براي ارائه خدمات اينترنت پر سرعت در سرتاسر اين كشور، به فضا پرتاب مي شود.
دهلي نو بر اساس طرح 'هند ديجيتالي' خود قصد دارد خدمات اينترنت پر سرعت را در روستاهاي دور افتاده اين كشور نيز ارائه دهد.
اين درحالي است كه سازمان تحقيقات هوا و فضاي هند( ايسرو) هفته گذشته يك ماهواره نظارت زميني خود به همراه 30 ماهواره كوچك كشور هاي خارجي را با استفاده از يك موشك به فضا پرتاب كرد.
سازمان تحقيقات فضايي هند( ايسرو) به ركورد پرتاب موفقيت آميز 269 ماهواره خارجي دست يافته است.
موشك پي اس ال وي هند تاكنون 52 ماهواره هندي و 239 ماهواره خارجي متعلق به 28 كشور را به فضا پرتاب كرده است.
هند قصد دارد تا سال 2022،نخستين فضانورد خود را به فضا اعزام كند.
ماموريت قرار دادن سه هندي در فضا كمي بيش از 1.4 ميليارد دلار هزينه خواهد داشت كه اين نشان دهنده هزينه پايين تر ماموريت فضايي هند در مقايسه با كشورهايي همچون آمريكا و چين است.
ماموريت پرتاب انسان به فضا در سال جاري توسط نارندرا مودي نخست وزير هند اعلام شد و سازمان تحقيقات فضايي هند(ايسرو) آن را اجرا خواهد كرد. در اين ماموريت سه فضانورد هندي به مدت هفت تا 10 روز در فاصله 300 تا 400 كيلومتري از زمين قرار خواهند گرفت.
سازمان ايسرو همچنين سنگين ترين موشك ( جي اس ال وي نسل 3) ساخت اين كشور را با موفقيت به فضا پرتاب كرده است.
پيش از اين هند براي پرتاب ماهواره هاي خود با وزن بيش از 2 تن به كشور هاي خارجي وابسته بود.
سازمان تحقيقات هوا و فضاي هند(ايسرو) در سال گذشته با ثبت ركود بي سابقه پرتاب 104 ماهواره با يك موشك به فضا از جزيره كوچك 'سريهاريكوتا' در جنوب هند با پشت سرگذاشتن رقباي بزرگي همچون روسيه و آمريكا، تاريخ ساز شد.
جزيره كوچك 'سريهاريكوتا' در صنعت فضايي هند ،حكم دماغه 'كاناورال' در ايالت فلوريداي آمريكا را دارد كه تاكنون موشك هاي فضايي و ماهواره هاي بسياري از اين جزيره به فضا پرتاب شده است.
آساق**267**1600