تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲

همدان- ايرنا- مديرعامل شركت آب منطقه اي همدان گفت: از ابتداي اجراي طرح تعادل بخشي (سال 93) تاكنون سه هزار و 231 حلقه چاه غير مجاز در سطح اين استان مسدود شده است.

مسعود ستوده روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: بيشترين تعداد چاه هاي غيرمجاز در 2 شهرستان رزن و كبودراهنگ حفر شده بود كه با توجه به مشكلات آب اين مناطق، با شناسايي توسط گشت هاي بازرسي اين چاه هاي غير مجاز پر و از بهره برداري از آن ها جلوگيري شده است.
وي اظهار داشت: در شهرستان كبودراهنگ تعداد 983 حلقه چاه غير مجاز و در شهرستان رزن با 614 حلقه چاه غير مجاز، پر و از چرخه بهره برداري خارج شدند.
ستوده تاكيد كرد: در مجموع با انسداد اين سه هزار و 231 حلقه چاه غيرمجاز بيش از 248 ميليون متر مكعب آب، در منابع آب زيرزميني صرفه جويي شده است.
وي با بيان اينكه تعهد شركت آب منطقه اي پر كردن 530 حلقه چاه غيرمجاز در سال جاري است، عنوان كرد: 90 درصد اين چاه هاي غير مجاز در شهرستان هاي رزن و كبودراهنگ حفر شده است.
مديرعامل شركت آب منطقه اي همدان گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون نيز 494 حلقه چاه غير مجاز در استان همدان پر شده است كه موجب صرفه جويي 23 ميليون متر مكعب در مصرف آب شده است.
ستوده اضافه كرد: تا كنون براي چهار هزار و 50 حلقه چاه مجاز كنتور هوشمند آب و برق نصب شده است و اين روند به طور جدي و با سرعت در حال انجام است.
ستوده با اشاره به اينكه از ابتداي سال جاري تاكنون از 170 مورد اضافه برداشت از چاه هاي مجاز جلوگيري شده است تاكيد كرد: تعداد 24 گروه گشت و بازرسي در راستاي نظارت بر چاه هاي مجاز و جلوگيري از حفر چاه هاي غيرمجاز و برداشت شن و ماسه از رودخانه هاي استان به طور شبانه روز دشت ها را كنترل مي كنند.
بر اساس آخرين آمار، يك ‌هزار و 761 ميليون مترمكعب معادل 90 درصد از منابع آب زيرزميني استان همدان در بخش كشاورزي، 146 ميليون مترمكعب، معادل 7 درصد در بخش شرب و بهداشت و 59 ميليون مترمكعب معادل 3 درصد در بخش صنعت مصرف مي شود.
9904/2087