تالار مشاهیر پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی امروز (چهارشنبه) میزبان كارشناسان و مدعوین پنجمین همایش ملی رنگ های ترافیكی، خط كشی و ایمنی راه ها بود.
دبیر این همایش در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: این همایش با شعار بهبود كیفیت و با هدف به تصویر كشیدن مشكلات در زمینه خط كشی راه ها برگزار می شود.
دكتر مجتبی میرعابدینی با اشاره به رشد روزافزون جمعیت كشور و تمایل به استفاده از شبكه راه ها ادامه داد: نیاز به ارتقای ایمنی اهمیت بیشتری یافته و بحث خط كشی ها به عنوان مشخص ترین روش كنترل ایمنی راه ها مطرح است. به این دلیل بهبود عملكرد و دوام خط كشی ها با استفاده از روش های نوین در ارتقای ایمنی اهمیت ویژه ای دارد.
وی یكی دیگر از اهداف همایش را اجرای برنامه جامع مدیریت خط كشی راه ها برشمرد و گفت: با تدوین این برنامه امكان پیش بینی نیازهای راه های مختلف از جهت خط كشی وجود خواهد داشت و علاوه بر صرفه جویی در منابع و كاهش میزان مصرف مواد خط كشی وجود دارد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در مورد این برنامه توضیح داد و افزود: بسیاری كشورهای پیشرفته برنامه مشابهی از سال های قبل داشته اند، چنین برنامه هایی كمك می كند برنامه ریزی برای سازمان راهداری و ترافیك شهرداری آسان تر شود.
وی خاطرنشان كرد: برنامه مدیریت جامع خط كشی راه ها با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سطح كشور اجرا می شود و استان البرز به عنوان استان پایلوت برای اجرا در نظر گرفته شده است.
میرعابدینی افزود: مولفه های برنامه مشخص شده و محورها باید ارزیابی شود و نوع پیمانكار و مصالح نیز باید تعیین شود و به عنوان یك مولفه در مدل ریاضی سنجیده شود تا قابلیت پیش بینی عملكرد خط كشی مشخص شود.
***محیط زیست قربانی رنگ های حلال پایه
وی در مورد آسیب رسیدن به محیط زیست به دلیل رعایت نكردن مسائل زیست محیطی در تولید رنگ ها نیز توضیح داد: یكی از معضلاتی كه در این رنگ ها با آن روبرو هستیم استفاده از رنگ های حلال پایه است كه در كشورهای پیشرفته منسوخ شده است.
دبیر همایش رنگ های ترافیكی، خط كشی و ایمنی راه ها اظهار داشت: به ازای هر كیلوگرم رنگ ترافیكی حلال پایه حدود 300 تا 500 گرم حلال وارد محیط زیست می شود و اگر آمار تقریبی بین 10 تا 15 درصد مصرف رنگ های كشور كه به رنگ های ترافیكی اختصاص دارد را در نظر بگیریم مقدار قابل توجه می شود.
به گفته میرعابدینی بر اساس براوردی سالانه مصرف رنگ های ترافیكی در كشور بین 40 تا 50 هزار تن در سال است و حلال های آسیب زننده زیادی وارد محیط زیست می شود
وی در پاسخ به این سوال كه دلایل استفاده نشدن از رنگهای آب پایه چیست نیز گفت: دو مانع اصلی در این زمینه وجود دارد؛ یكی اینكه رنگهای حلال پایه نسبت به رنگ های آب پایه ارزان تر هستند و دلیل دیگر كیفیت است؛ یعنی هنوز رنگ های خط كشی آب پایه كیفیت لازم را برای سرویس دهی مناسب ندارند در حالیكه در بسیاری كشورها رنگ های آب پایه استفاده می شود.
وی گفت: البته پروژه ای داخل پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی در این زمینه انجام شده كه كارایی خوبی دارد ولی دلایل اقتصادی باعث می شود تولیدكننده ها تمایلی به تولید این نوع رنگ ها نداشته باشد.
* از نتایج پژوهش ها استفاده نمی شود
رئیس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی نیز در مورد اهمیت همایش به خبرنگار علمی ایرنا گفت: بیش از 80 درصد رنگ هایی كه اكنون برای خط كشی ها و نمادهای ترافیكی (رنگ های ترافیكی) استفاده می شود رنگ های سردپایه حلالی است كه در بیشتر كشورهای دنیا كنار گذاشته شده اند.
دكتر مهدی نكومنش ادامه داد: این رنگ ها در دمای مختلف قابل استفاده است ولی حلال آن بعد از مدتی می پرد و وارد طبیعت می شود كه از این جهت برای محیط زیست بسیار مضر بوده و از جهت دیگر ماندگاری زیادی ندارد و باید در مدت كمی بهسازی شود.
وی اظهار داشت: پژوهشگاه كه وظایفی در سطح ملی دارد از سال 82 فعالیت خود را در زمینه رنگ های ترافیكی آغاز كرده و به نتایجی رسیده است ولی مسئولان باید از این پژوهش ها استفاده كنند كه در همه دوره ها از پژوهش های داخلی استفاده نمی كنند.
همزمان با این همایش كه در دو روز ( 13 و 14 آذر) در محل پژوهشگاه برپاست، نمایشگاهی با حضور شركت های تولیدكننده رنگ برپاست.
همچنین 10 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده و در همایش ارائه می شود و 10 كارگاه آموزشی برای دانشجویان و علاقمندان برگزار شده است.
علمی**9157**1440
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
تهران- ایرنا- برگزاركنندگان و كارشناسان همایش رنگ های ترافیكی، خط كشی و ایمنی راه ها معتقدند بیش از 80 درصد این نوع رنگ ها كه در كشور استفاده می شوند برای محیط زیست مضر بوده و در بسیاری كشورها كنار گذاشته شده اند.