در بخشي از اين يادداشت به قلم شهناز حاجي قاسمي آمده است: رحمت الله مه آبادي مديرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران دي ماه سال 95 در جريان سفر خود به بندرعباس از تبديل فرودگاه بندرعباس به هاب منطقهاي خبرداد.
بنا بود با هاب شدن فرودگاه بين المللي بندرعباس كالاهاي اساسي از طريق دريا به كشورهاي آسياي ميانه ترانزيت شود؛ اما هاب چيست و آيا فرودگاه بندرعباس به سمت هاب شدن پيش رفته است؟ هاب يا مركز هوايي درواقع به فرودگاهي گفته مي شود كه هواپيماها از تمامي كشورهاي جهان به آن وارد و از آن خارج مي شوند.
در اين يادداشت كه در صفحه اقتصاد صبح ساحل به چاپ رسيده، عنوان شده است: در واقع هاب هوايي در يك منطقه به فرودگاهي گفته مي شود كه هم مقصد و هم منطقه تعويض هواپيما و ادامه مسير به سمت مقصد جديد است.
در حال حاضر، فرودگاه بين المللي دبي هاب هوايي منطقه خاورميانه است. فرودگاه بين المللي بندرعباس تنها زماني مي تواند به هاب منطقه اي تبديل شود كه علاوه بر نوسازي و تجهيز ناوگان هوايي داراي ترافيك هوايي باشد، بنابر اظهارات كارشناسان عمر مفيد يك هواپيما حدود 10 الي 15 سال است درحالي كه متوسط عمر ناوگان هوايي ايران حدود 24 سال است و در عرف بين المللي هواپيماهاي ايران فرسوده و از رده خارج معرفي مي شود و حتي برخي خبرهاي داخلي از زمين گير شدن بخشي از ناوگان هوايي كشور حكايت دارد. داشتن ترافيك هوايي نيز يكي ديگر از الزام ها هاب شدن است.
يكي از مسوولان فرودگاه بين المللي بندرعباس با رد خبر زمين گير شدن بخشي از ناوگان هوايي كشور گفت: فرودگاه بين المللي بندرعباس مانند گذشته به فعاليت خود ادامه مي دهد.
تنها پرواز خارجي اين فرودگاه به مقصد دبي است كه از سال هاي گذشته تاكنون همچنان اين پرواز برقرار است و تلاش مي شود پرواز خارجي به اين مقصد حفظ شود.
پيگيري هايي براي راه اندازي پرواز به مسقط و دوحه نيز صورت گرفته است. مسيرهاي پرواز داخلي نيز به شهرهاي يزد، تهران، شيراز، كيش، تبريز، كرمانشاه، ساري، مشهد، بوموسي، رشت، اهواز، گرگان، اصفهان، آبادان، لامرد و زاهدان صورت مي گيرد.
در بخش ديگري از اين گزارش به رعايت حقوق مسافران در صورت لغو پروازها اشاره شده و آمده است: آنچه در اين سال ها از صنعت هواپيمايي كشور مكرر مخابره مي شود لغو يا تعطيلي پروازها و افزايش نرخ بليت هواپيماها پس از آزاد سازي نرخ بليتها است.
لغو يا تعطيلي كه نارضايتي مسافران را در پي داشته و مسوولان برخي فرودگاههاي كشور حتي حاضر به عذرخواهي و پاسخگويي به مسافران نشدند.
در هرمزگان نيز در ماههاي اخير خبرهايي از لغو يا تأخير در پرواز فرودگاههاي قشم و بندرعباس و سرگرداني مسافران منتشر شد اينكه پس از لغو يا تأخير در پروازها حقوق مسافران رعايت مي شود يا خير موضوعي است كه از اين مسوول جويا شديم.
وي دراين باره گفت: تأخير و لغو پرواز در سال جاري نسبت به سالهاي قبل كاهش يافته است.
بر طبق آيين نامه حقوق مسافر سازمان هواپيمايي كشوري درجلسه اي كه با رؤساي شركت هواپيمايي برگزارشده شركتها مكلف شده اند كه بر طبق آيين نامه حقوق مسافران را رعايت كنند.
درحالي كه افزايش نرخ ارز، مشكلات اقتصادي و به ويژه گران شدن بليت هواپيما و برخي موانع ديگر موجب كاهش پروازها و قطع همكاري شركتهاي هواپيمايي با برخي فرودگاههاي كشور شده است، وي عنوان كرد: شركتها كماكان با فرودگاه بندرعباس همكاري دارند و شركت هاي ايران اير، زاگرس، آسمان، كيش اير، ماهان، قشم اير، آتا تهران، وارش، كاسپين، ايران اير تور، كارون، تابان شركت هاي داخلي هستند كه در حال حاضر به بندرعباس پرواز دارند. پروازهاي خارجي به مقصد دبي نيز توسط دو شركت كيش اير و ايران اير صورت مي گيرد.
اين مسوول در مورد كاهش پروازهاي اين فرودگاه گفت: در مورد پروازهاي داخلي افزايش مسير داشتيم اما با پيگيريهاي صورت گرفته اجازه نداديم پروازها كاهش چشمگيري داشته باشند و پيگير هستيم در3ماه آينده پروازهاي بيشتري نسبت به سالهاي قبل داشته باشيم.
در برخي مسيرها مانند تهران افزايش پرواز داشتيم. براي اينكه مردم حق انتخاب بهتري داشته باشند و با توجه به زمان كاري كه در تهران دارند سعي كرديم مسير تهران به بندرعباس و بالعكس را در زمانهاي مختلف داشته باشيم.
در سال هاي گذشته با فاصله زماني 10 دقيقه پرواز داشتيم كه امسال اين فاصله زماني افزايش پيداكرده است تا مردم راحتتر به كار خود برسند؛ بنابراين براي پروازهاي تهران در روز شنبه 11 پرواز در ساعات مختلف داريم درحالي كه در سال گذشته 8 پرواز به تهران داشتيم.
وي همچنين عنوان كرد: فرودگاه بندرعباس را نمي توان با فرودگاه هاي شهرهاي ديگر كشور مقايسه كرد. برخي از مسافران ما فصلي هستند به دليل شرايط آب و هوايي آمارهايي كه درباره پروازها داده مي شود ممكن است اوايل سال آينده نداشته باشيم مسافران اين فرودگاه با ديگر فرودگاه تفاوت دارند.
بيشتر مسافران مأموريتي هستند تا خانوادگي و حتماً بايد مأموريت خود را انجام دهند بخشي از مسافران پرواز اين فرودگاه تجاري هستند و با توجه به شرايط اقتصادي به صورت ناخودآگاه بر روي تعداد مسافر اثر مي گذارد.
توسعه حمل ونقل بطورقطع اثر خود را بر رشد و توسعه اقتصادي هرمزگان خواهد گذاشت. با توجه به موقعيت استراتژيك هرمزگان توسعه حمل ونقل هوايي ضرورت دارد. از طرفي مردم هرمزگان از گذشته تاكنون سفرهاي بسياري به كشورهاي حاشيه خليج فارس داشته اند اما براي سفر خارجي خود بايد از فرودگاه استان هاي ديگر استفاده كنند.
حاجي قاسمي در پايان گزارش خود آورده است: جاي تأسف دارد بعد از گذشت چندين دهه فرودگاه بندرعباس همچنان بدون پروازهاي متعدد مستقيم خارجي است و درحالي كه رؤياي هاب شدن دارد تنها داراي يك پرواز خارجي است!
9887 /6048
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
بندرعباس- ايرنا- روزنامه صبح ساحل در شماره 3647 خود در تاريخ 14 آذر 97 در گزارشي به وضعيت فرودگاه بندرعباس پرداخته و اين موضوع را با عنوان« فرودگاه بندرعباس و روياهاي محقق نشده» منتشر كرده است.