شهركرد- ایرنا- عضو شورای اسلامی شهركرد گفت: 3 نقطه در مركز استان برای استقرار و احداث ایستگاه راه آهن اصفهان – شهركرد- اهواز به راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد شد.

حمید فتح اللهی دهكردی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاكید كرد: مطالعات اولیه این طرح از سوی مشاور انجام شده است و در همین راستا برای تعیین تكلیف محل استقرار ایستگاه راه آهن شهركرد، نشستی در سازمان راه آهن كشور برگزار شد.
وی افزود: هدف اصلی طرح راه آهن اصفهان – شهركرد – اهواز حمل و نقل بار و بیشتر سنگ آهن است.
عضو شورای اسلامی شهركرد یادآور شد: قطار سریع السیر تهران –قم – اصفهان در حال انجام است و قرار شد در آینده یك آنتن در این طرح به شهركرد برسد.
فتح اللهی اظهار داشت : در طرح راه آهن اصفهان – شهركرد – اهواز قرارداد با پیمانكار منعقد شده و 2 هزار میلیارد ریال اعتبار نیز به آن اختصاص یافته است.
وی تاكید كرد: مشاور طرح، مسئولان سازمان راه آهن كشور، نماینده وزارت راه و شهرسازی، مشاور طرح جامع شهركرد و مسئولان استانی اعضای گروه كارشناسی برای دیدار میدانی از این 3 پیشنهاد هستند.
به گفته وی، محل مورد نظر باید دارای مشخصاتی مانند تملك آسان، توپوگرافی مناسب، شیب استاندارد و قابلیت اتصال به ادامه طرح راه آهن به مسیر خوزستان را داشته باشد و همچنین باعث كمترین آسیب به زیرساخت ها و جاده های موجود شود.
به گزارش ایرنا، اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری 8 اردی بهشت سال جاری اجرای خط راه آهن اصفهان - شهركرد - اهواز را قطعی و در اولویت طرح های امسال وزارت راه و شهرسازی دانست.
با اجرای این طرح ملی، اتصال ریلی استان های مركزی كشور مانند اصفهان، چهارمحال و بختیاری به خوزستان و آب های آزاد امكان پذیر می شود و تحول بزرگی در زمینه حمل بار و مسافر، كاهش تلفات جاده ای، هزینه حمل و نقل و همچنین صرفه جویی ارزی می شود و
این طرح یكی از مصوبات سفر دولت به چهارمحال و بختیاری است.
با اجرای این پروژه تحول بزرگی در جا به جایی و حمل و نقل ریلی مسافر و كالا بین استان های بزرگ و صنعتی كشور از مسیر چهارمحال و بختیاری رخ می دهد و فاصله استان های جنوبی تا مركز كشور حدود 500 كیلومتر كاهش می یابد.
در عملیات اجرایی قطعه دوم از كیلومتر 42 تا 63 این خط آهن یك ایستگاه، دو تقاطع غیر همسطح و یك پل اجرا می شود.
در قطعه سوم نیز از كیلومتر 63 تا 90 دارای یك ایستگاه و یك تقاطع غیر همسطح بوده و 7 كیلومتر باقی مانده شامل راه های دسترسی به ایستگاه ها است.
حدود 200 دستگاه پل كوچك و چهار دستگاه تونل در مسیر راه آهن در چهارمحال و بختیاری اجرا می شود و در مسیر قطعه دوم این پروژه، یك تونل به طول 620 متر وجود دارد.
با راه اندازی این خط ریلی 75 میلیون تن بار از فلات مركزی ایران به بنادر جنوبی منتقل می شود.
7362/2097