تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸

تهران- ایرنا- هشدار چند روز پیش رئیس جمهوری به آمریكایی ها درباره پیامدهای سنگ اندازی در مسیر صادرات نفت ایران یكی از مهمترین موضوعاتی است كه طی هفته جاری مورد توجه رسانه ها و تحلیلگران عرب زبان قرار گرفت.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «حسن روحانی» رئیس جمهوری روز سه شنبه سیزدهم آذرماه در جمع مردم شاهرود در موضعی قاطع مقابل تحریم های واشنگتن اعلام داشت «آمریكا بداند نفت خود را می فروشیم و خواهیم فروخت و قادر نیست جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد و باید بداند اگر روزی بخواهد جلوی نفت ایران را بگیرد نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد.»
دولت «دونالد ترامپ» بارها مدعی شده جهت مهار آنچه تهدیدات هسته ای و موشكی می خواند و نیز جلوگیری از نفوذ تهران در منطقه، صادرات نفت ایران را متوقف خواهد ساخت.
در این زمینه روزنامه «النهار» لبنان نوشت: روحانی تحریم های آمریكا علیه ایران را به چالش كشید و بار دیگر هشدارهای خود را درباره ممانعت از روند صادرات نفت از منطقه خلیج فارس به جهان در صورت تحریم نفتی ایران تكرار كرد. او گفت آمریكا باید بداند كه نمی تواند جلوی صادرات ایران را بگیرد.
تارنمای «العهد» لبنان در گزارشی به قلم «جورج حداد» چنین نگاشت: هنگامی كه رئیس جمهوری آمریكا از توافق هسته ای ایران خارج شد گمان می كرد كه كشورهای اروپایی كه این توافق را امضا كرده اند نیز از این توافق خارج می شوند و فقط چین و روسیه در كنار ایران خواهند ایستاد. اما دولت آمریكا مشت محكمی دریافت كرد و همپیمانان اروپاییِ واشنگتن با استناد به گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی كه پایبندی ایران به تعهدات خود را تایید كرده، همگی این توافق را ادامه دادند. ترامپ در ادامه اقدامات ضدایرانی خود با قلدری هرچه تمام اعلام كرد كه جلوی صادرات نفت ایران را خواهد گرفت و صادرات ایران را به صفر خواهد رساند. ایران هم در پاسخ به تلاش های آمریكا برای جلوگیری از صادرات نفت این كشور اعلام كرد در صورتی كه جلوی صادرات نفت ایران گرفته شود هرگز اجازه نخواهد داد از تنگه هرمز نفتی صادر شود.
در ادامه آمده است: 40 در صدر از صادرات جهانی نفت از طریق تنگه هرمز صورت می گیرد. همچنین ایران می تواند جلوی حركت تجارت جهانی نفت از طریق باب المندب را هم بگیرد. می توان گفت در صورتی كه آمریكا تحریم های ضدایرانی خود را كاملا اجرایی سازد این موضوع می تواند پیامدهای اقتصادی، سیاسی و نظامی بسیاری به دنبال داشته باشد. حذف روزانه میلیون ها بشكه نفت از بازارهای جهانی نفت به طور كلی بازار جهانی نفت را از هم فروخواهد پاشید. بازارهای جهانی می توانند نبود هر كالای دیگر حتی گندم را مدت زمانی تحمل كنند اما این بازارها تاب تحمل نبود نفت و گاز را ندارند و جریان زندگی كنونی به این دو ماده اساسی بستگی دارد. كاهش عرضه این ماده اساسی به سقوط بهای دلار منجر خواهد شد. در نتیجه این موضوع، یكه تازی دلار و به دنبال آن یكه تازی آمریكا از بین خواهد رفت.
به نوشته حداد، ایجاد تنش در تنگه سوق الجیشیِ صادرات نفت به یقین دیگر مسائل مربوط به فروش كوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را تحت تاثیر قرار داده و تجارت نفت در بازار سیاه بین المللی پیش خواهد رفت كه در آن فروشندگان قیمت نفت را مشخص خواهد كرد. در این صورت آنان بهای نفت را نقدا دریافت خواهند كرد و یا اینكه كالای انتخابی خود را در برابر بهای نفت مطالبه می كنند.
این تحلیلگر افزود: دولت آمریكا تلاش كرده است تا جایگزینی را برای نفت ایران بیابد. این كشور به طور اساسی به نفت عربستان تكیه كرده است، اما عربستان به دلایل تكنولوژیك و دیگر مسائل نمی تواند كاهش صادرات نفت ایران را جبران كند.
به نوشته روزنامه «الاهرام المسائی» مصر، «طارق فهمی» استاد علوم سیاسی در آمریكا بستن تنگه هرمز را بخشی از گزینه های ایران و اهرم فشاری در موارد ضروری می داند. او این تنگه را دارای اهمیت راهبردی خوانده و گفته تنگه هرمز شاخص ثبات جهان است. از این رو، در عرصه بین المللی تلاش می شود تا این تنگه بسته نشود.
خبرگزاری فلسطینی «معا» هم تنگه هرمز را یكی از حساسترین گذرگاه های راهبردی جهان به شمار آورد و نوشت: با توجه به اینكه روزانه حدود 17 میلیون بشكه نفت خام از این تنگه عبور می كند این تنگه برگ برنده بزرگی در دست ایران است. رئیس جمهوری اسلامی در پاسخ به تحریم های آمریكا به امكان بستن این تنگه اشاره كرده است.
به نوشته روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، كارشناسان معتقدند نیروی دریایی ایران دارای سلاح ها و تجهیزات پیشرفته ای است كه می توانند كشتی های نفتی را كه از تنگه هرمز عبور می كنند، محاصره كند. هشدارهای روحانی در این زمینه از پشتوانه ها و تاییدهایی هم برخوردار است. برخی از مقام های سپاه پاسداران هنگامی كه روحانی پیش از این به امكان بستن تنگه هرمز اشاره كرده بود او را ستوده و این موضع گیری وی را مایه افتخار دانسته بودند. بسیاری از ناظران سخنان روحانی را دیپلماسی با چاشنی خشم خوانده اند كه خشم آمریكا، رژیم اسرائیل و عربستان را به دنبال داشته است.
پژوهشم **9278**9279