تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸

سمنان- ايرنا- روزهاي 13 و 14 آذر 97 در دفتر خاطرات و ذهن مردم ديار دارالمرحمه سمنان به عنوان روزي ثبت شد كه يادآور موسم بركت و يك خاطره شيرين و به يادماندني از حضور فرزند برومندشان است.

به گزارش ايرنا، دومين سفر كاروان تدبير و اميد به استان سمنان كه بر سر دو شاهراه اصلي كشورمان قرار گرفته و موقعيت جغرافيايي راهبردي دارد، روزنه اميد را براي رفع بخش عمده اي از گره هاي كور اين استان گشوده است.
اين استان در ميان جاده اصلي تهران به شهر مقدس مشهد و همچنين بر سر راه استان هاي شمالي كشورمان از جمله گلستان و مازندران قرار گرفته است.
سمنان از سمت شمال به استان هاي سرسبز گلستان و مازندران، از سمت شرق به استان هاي خراسان رضوي، شمالي و جنوبي، از جنوب به استان هاي اصفهان و از غرب به استان تهران و قم محدود مي شود.
نقشه جغرافيايي ايران وسعت و پهناوري اين استان را به درستي نمايش مي دهد.
اين موقعيت راهبردي همراه با ظرفيت هاي عظيم اقتصادي، تجاري، كشاورزي، گردشگري و صنعتي كه در اين استان متمركز شده است، مي تواند زمينه ساز توسعه پرشتاب در كشور باشد.
در اين ميان به دليل كمبود زيرساخت ها، بهره برداري از اين استعدادها و ظرفيت ها به كندي صورت مي گيرد و زمينه بهره برداري از اين ظرفيت ها را محدود كرده است.
سرازيري بركات دومين سفر كاروان تدبير و اميد، اميد مردم اين ديار را جهت رفع اين كمبود ها دو چندان كرده است.
به يقين موتور اقتصادي، كشاورزي، صنعتي و گردشگري استان سمنان با طرح هاي تفاهم شده در سفر 2 روزه كاروان تدبير و اميد به ارزش 100 هزار ميليارد ريال به حركت درخواهد آمد.
به گفته دكتر روحاني، رئيس جمهوري، اين ارزش بالاي ريالي به بخش هاي خصوصي، بانك ها و بدنه اجرايي، دولت كمك مي كند تا اين طرح ها به سرعت اجرا شود.
در اين سفر 78 مصوبه با 14 هزار و 660 ميليارد ريال پيش بيني شد و 434 طرح به ارزش سه هزار و 190 ميليارد ريال در نقاط مختلف استان سمنان افتتاح شد.
در سفر قبل كاروان تدبير و اميد به استان سمنان بيش از 9 هزار ميليارد ريال طرح و برنامه قول داده شد و قرار بر اين بود كه تا پايان سال 96 طرح ها تمام شود، اما عقب ماندن از اين قول سبب شد تا رئيس جمهوري در جمع مسوولان استان سمنان و وزيران اين عقب ماندگي را متذكر شود و سرعت جبران آن را خواستار شد.
براي سفر قبلي كاروان تدبير و اميد به استان سمنان كه در فروردين 95 انجام شد، 71 طرح با اعتبار 9 هزار و 480 ميليارد ريال تعيين شده بود كه پنج هزار و 930 ميليارد ريال تخصيص يافت.
قول پرداخت باقيمانده اين اعتبار را دكتر روحاني عصر چهارشنبه در نشست شوراي اداري استان سمنان، وعده داد؛ در اين نشست رئيس جمهور به سازمان برنامه و بودجه دستور داد تا اين اعتبار را تامين كند تا به وعده هاي سفر قبل عمل شود.
براساس آمار در سال هاي 95 و 96 چهار هزار و 558 ميليارد ريال معادل 47 درصد و براي سال 97 هم بيش از يك هزار و 200 ميليارد ريال براي تكميل طرح هاي اقتصادي و عمراني مصوب سفر استاني دكتر روحاني به استان اعتبار تخصيص يافت.
بر اساس اعلام مسئولان استاني طرح هاي اقتصادي و عمراني مصوب اين سفر اكنون حدود 74 درصد پيشرفت اجرا دارد و 14 طرح هم به بهره برداري كامل رسيده است.
براساس آمار، سمنان يكي از استان هاي شاخص از نظر پيشرفت فيزيكي طرح هاي مصوب عمراني و اقتصادي سفر كاروان تدبير و اميد است و براي تكميل 100 درصدي طرح هاي باقيمانده سه هزار ميليارد ديگر اعتبار نياز است.
7342م/6103