پكن- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه «مدیر مالی شركت «هواوی» به دلیل نقض تحریم های آمریكا علیه ایران در كانادا دستگیر شده است» تاكید كرد ما با تحریم های یكجانبه آمریكا علیه كشورهای دیگر از جمله ایران خارج از چارچوب شورای امنیت، مخالف هستیم.

به گزارش ایرنا، 'گنگ شوانگ' روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی در پكن افزود: ما این دیدگاه و موضع را بارها، به صورت شفاف و واضح اعلام كرده ایم.
او تاكید كرد چین به عنوان یك عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه های شورای امنیت در ارتباط با تحریم ها را همیشه به طور جدی و دقیق اجرا كرده است اما مخالف تحریم های یك جانبه آمریكا علیه كشورهای دیگر است.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین اظهار كرد 'هوآوی' هم در بیانیه خود تایید كرده است كه فعالیت این شركت با قوانین و مقررات بین المللی مطابقت دارد.
امروز پنجشنبه اعلام شد كانادا، خانم «وانژو منگ» از اعضای هیات رئیسه 'هوآوی' و دختر بنیانگذار این شركت را دو روز پیش به اتهام «نقض تحریم‌های آمریكا علیه ایران» به درخواست واشنگتن بازداشت كرده است.
منابع كانادایی می گویند خانم «وانژو» كه از سوی آمریكا تحت پیگرد قرار گرفته بود در شهر «ونكوور» در غرب كانادا و به درخواست آمریكا بازداشت شده و قرار است به آمریكا منتقل شود.
در همین حال شركت «هواوی» در پكن و سفارت چین در كانادا با انتقاد از بازداشت این مدیر هواوی، اعلام كردند خانم «وانژو» هیچ اشتباه و تخلفی مرتكب نشده است.
در بیانیه شركت هواوی آمده است: این شركت منطبق با قوانین و مقررات بین المللی از جمله قوانین و مقررات صادرات، رعایت تحریم ها و كنترل صادرات سازمان ملل متحد، ایالات متحده و اتحادیه اروپا فعالیت می كند.
**آساق**1904**