كرمانشاه - ايرنا - معاون سياسي امنيتي و اجتماعي استاندار كرمانشاه با اشاره به نقش مرجعيت رسانه ها در اجتماع گفت: امروز با گسترش دامنه اطلاعات و دسترسي سريع به ابزار دريافت خبر، جامعه در معرض بمباران خبري قرار گرفته از اين رو رسانه ها در حفظ و تقويت سرمايه هاي اجتماعي تلاش كنند.

به گزارش ايرنا ، روابط عمومي استانداري كرمانشاه روز پنجشنبه به نقل از محمدابراهيم الهي تبار در نشست همفكري با اعضاي بسيج رسانه اي استان افزود: براي مقابله با جنگ رواني دشمن، از همان ابزاري بهره ببريم كه به وسيله آن به ما هجمه كرده است.
وي با اشاره به نقش بسيج در حفاظت از دستاوردهاي نظام اسلامي تاكيد كرد: بسيج امروز نيز در شرايطي كه جنگ رواني عليه ما در بستر رسانه شكل گرفته مي تواند بازوي قدرتمندي براي حفاظت از جامعه باشد.
الهي تبار افزود: بدخواهان و معاندان منافع ملي ما را نشانه گرفته اند و به دنبال كاهش پايه هاي سرمايه اجتماعي و تاب آوري مردم هستند تا اهدافشان را محقق كنند و با ارائه الگوهاي خود در قالب رسانه به دنبال برتري هژموني خود و شكستن مقاومت ملت ها هستند.

** مشكلات اقتصادي كرمانشاه ريشه فرهنگي دارد
معاون سياسي ، امنيتي و اجتماعي استاندار كرمانشاه در ادامه با اشاره به ظرفيت ها و داشته هاي فرهنگي، اقليمي و اجتماعي استان اظهار داشت: دليل اينكه با اين ظرفيت ها استان در برخي شاخص هاي توسعه شرايط رضايت بخشي ندارد به مسائل فرهنگي باز مي گردد.
الهي تبار ادامه داد: با نظرخواهي از بسياري كارشناسان به اين نتيجه رسيديم كه توسعه استان تغيير رفتارها، تقويت باورها و هنجارها را مي طلبد از اين رو نياز است كه موضوع مهندسي فرهنگي به عنوان يك چهارچوب و سند دنبال شود.
وي با بيان اينكه مهندسي فرهنگي در استان ، شناخت ظرفيت ها را مي طلبد، افزود: بزرگان در كرمانشاه به عنوان گروه مرجع قرار دارند كه فرصتي بزرگ به حساب مي آيند و در تصميمات گيري هاي مردم بسيار اثرگذاري دارند.
معاون سياسي ، امنيتي و اجتماعي استاندار كرمانشاه ادامه داد: رسانه ها و سازمان هاي مردم نهاد نيز در تقويت كمي و كيفي مباحث فرهنگي نقش برجسته اي مي توانند داشته باشند.

** كار رسانه شفاف سازي است
الهي تبار در پاسخ به دغدغه هاي يكي از اصحاب رسانه در استان با تاكيد بر اينكه همواره به روشنگري و شفافيت اعتقاد داشته اضافه كرد: تصميم گيران جامعه تا شناخت مناسب و اطلاعاتي در اختيار نداشته باشند نمي توانند خوب تصميم گيري كنند. كار رسانه شفاف سازي است و به آن اعتقاد دارم.
وي نمونه اثرگذاري رسانه ها در شفاف سازي را زلزله سال گذشته دانست و گفت: در اين زلزله فضاي مجازي اگرچه زحماتي براي مديران ايجاد كرد اما بخشي از موفقيت ها در مديريت و مهار بحران به اطلاع رساني و شفاف سازي فضاي مجازي باز مي گردد. فضاي مجازي در برانگيختگي ايران براي همدردي و كمك به زلزله زدگان بسيار موثر بود.

** كار رسانه نقد است نه تخريب
الهي تبار در ادامه با بيان اينكه به هيچ وجه دنبال امنيتي كردن فضاي استان نبوده و نخواهيم بود بر حفظ اخلاق در تمام فعاليت ها تاكيد كرد و افزود: كار رسانه نقد و تحليل سياست ها و راهبردهاست نه تخريب، توهين يا افترا به اشخاص.
معاون سياسي ، امنيتي و اجتماعي استاندار كرمانشاه با تاكيد بر اينكه از نقد، تحليل و توليد محتوا به شدت استقبال مي كنيم ، اظهار داشت: تخريب، تهمت و افترا فضاي رسانه اي را ناسالم مي كند و براي صيانت از اين فضا همه بايد تلاش كنيم.
وي در مورد نحوه مديريت بحران در زلزله كرمانشاه هم گفت: در زلزله كرمانشاه بنا بر اعلام صاحب نظران ركوردي موفق از سرعت در امداد و نجات و آوار برداري ثبت شد.
الهي تبار در مورد نوع مديريت رسانه ها در بحران هم گفت: مديريت رسانه در بحران نياز به ساماندهي دارد چرا كه اخبار منتشر شده از كانال هاي مختلف موجب پراكندگي اذهان مي شود. اين مهم از سوي مديريت ارشد استان در حال پيگيري است.
معاون سياسي ، امنيتي و اجتماعي استاندار كرمانشاه در بخش ديگري از سخنان خود در جمع اصحاب بسيج رسانه با اشاره به گسترش كاربران فضاي مجازي در كشور گفت: در آماري آموزش و پرورش اعلام كرده كه 20 ميليون كاربر اينترنت در ايران زير 20 سال سن دارند. اگر كاربران سواد رسانه اي نداشته باشند در اين حوزه آسيب خواهيم ديد.
الهي تبار در پايان اين نشست با بيان اينكه بهتر است نقدها و بحث هاي دروني را در داخل استان نگه داشت تاكيد كرد: رسانه ها با انعكاس زيبايي هاي استان نوايي خوش را از كرمانشاه صادر كنند و در پرداخت به اخبار نگاه اميد بخش و روشن داشته باشند.
8066