تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲

تهران - ایرنا - یك مسئول بلندپایه بخش انرژی عراق گفت كه كشورش برای توقف واردات گاز از ایران به 2 سال زمان نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «حیان عبدالغنی» رئیس شركت دولتی «گاز جنوب» به خبرنگاران گفت: پیش بینی ما این است كه تولید گاز عراق در سال 2020، روزانه به یك میلیارد و سیصد میلیون فوت مكعب برسد.
وی افزود: این میزان، 400 میلیون فوت مكعب نسبت به تولید كنونی بیشتر خواهد بود.
عبدالغنی افزود: تولید كنونی گاز عراق نمی تواند تمامی نیازهای نیروگاه های تولید برق را مرتفع كند، به همین خاطر همچنان ما نیازمند واردات گاز ایران هستیم.
رئیس شركت گاز جنوب عراق تاكید كرد: برای راه اندازی طرح های جدید گازی و تولید آن نیازمند 24 ماه زمان هستیم.
از سوی دیگر شبكه سی‌ان‌بی‌سی گزارش داد كه ممكن است عراق تصمیم به خروج از سازمان كشورهای صادركننده نفت ( اوپك) بگیرد.
تصمیم برخی كشورهای عضو اوپك برای كاهش تولید نفت باعث نارضایتی دولت بغداد شده است و اگر اعضای كشورهای صادركننده نفت، برای كاهش تولید به توافق برسند ممكن است عراق گزینه خروج از اوپك را مورد بررسی قرار دهد.
درخصوص معافیت عراق از تحریم های آمریكا، «برایان هوك» رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امورخارجه این كشور پیشتر مدعی شده بود: واشنگتن، بغداد را از تحریم های تهران معاف كرد تا بتواند هزینه خرید برق وارداتی خود را به ایران بپردازد.
با آغاز تحریم های ضد ایرانی، آمریكا برای ادامه خرید گاز طبیعی و برق از ایران به عراق یك معافیت موقتی به مدت 45 روز داده است.
معافیت فعلی به شرطی داده شده است كه عراق برای واردات از ایران، به دلار آمریكا پول پرداخت نكند.
فشار آمریكا برای وادار كردن عراق به تبعیت از تحریم ها درحالی است كه بانك مركزی این كشور پیشتر اعلام كرده بود اقتصاد بغداد ارتباط نزدیكی با تهران دارد به همین دلیل دولتمردان عراقی از واشنگتن درخواست خواهند كرد از برخی تحریم‌ها معافیت بگیرند.
دولت آمریكا اعلام كرد كه چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، كره جنوبی، تایوان و تركیه برای مدت محدود اجازه دارند كه به واردات نفت ایران ادامه دهند.
تحریم های آمریكا علیه ملت ایران در سراسر جهان واكنش منفی در پی داشته است و بسیاری از كشورها نارضایتی خود را به طور علنی مطرح كرده اند.
بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند كه تحریم های یك جانبه آمریكا علیه ایران از جمله در زمینه نفت در بلندمدت همراه با افزایش بهای نفت به تضعیف دلار در سطح بین المللی منجر شده و به شكست و عقب نشینی آمریكا می انجامد، روندی كه بخشی از آن در صحبت های برخی مقامات آمریكا دیده می شود.
شبس**9363**1613