مهاباد- ايرنا- مدير شبكه دامپزشكي مهاباد گفت: سمپاشي براي مبارزه عليه عامل بيماري تب كريمه كنگو كه يك بيماري ويروسي و مشترك بين انسان و دام است، در واحدهاي دامي اين شهرستان به پايان رسيد.

بايزيد حسن پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در قالب اين طرح تاكنون سمپاشي جايگاه و دام ها كه به صورت رايگان بوده به پايان رسيده و در اين مدت بيش از 60 هزار مترمربع جايگاه دام و 10 هزار راس دام سبك و سنگين عليه بيماري تب كريمه كنگو در اين شهرستان سمپاشي شده است.
وي اضافه كرد: سمپاشي جايگاه هاي نگهداري دام علاوه بر بيماري تب كنگو عليه انواع حشرات از جمله كنه، شپش و جرب نيز انجام شده است.
حسن پور ادامه داد: دام هاي اهلي شامل گاو، گوسفند، بز، شتر و شترمرغ بيشتر در معرض ابتلاي به اين بيماري هستند و تشخيص اين بيماري در دام هاي زنده و بازرسي هاي بعد از كشتار بسيار دشوار است از اين رو بايد تحت مراقبت بيشتري قرار بگيرند.
وي با تاكيد بر اينكه دامداران نسبت به سمپاشي جايگاه هاي دام به صورت ماهانه اقدام كنند، بيان كرد: در صورت مشاهده كنه از كندن آن از روي بدن دام و يا له كردن آن خودداري شود چرا كه اين مساله موجب انتشار بيماري در بين دام ها و افراد سالم مي شود.
مدير شبكه دامپزشكي مهاباد اظهار داشت: كنه اي كه از دام آلوده تغذيه كرده، مي تواند ويروس آن را در خود حفظ و به دام هاي يا انسان سالم منتقل كند، اين موارد در كشتار دام و شير دوشي از آن بدون رعايت موارد بهداشتي منتقل مي شود.
وي بيان كرد: تب كريمه كنگو يك بيماري ويروسي مشترك بين انسان و دام است كه از طريق گزش كنه، ترشحات دام آلوده، خون دام هاي آلوده، لاشه هاي ذبح شده و له كردن كنه آلوده به انسان منتقل مي شود و مي تواند باعث بيماري شود.
وي از دامداران خواست از هرگونه جابجايي دام بدون اخذ مجوز بهداشتي و قرنطينه اي و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداري خودداري كنند و در صورت مشاهده هر گونه بيماري دامي با شماره تلفن هاي 42442228 و 42442229 شبكه دامپزشكي مهاباد تماس بگيرند.
به گزارش ايرنا، 240 هزار راس دام سبك، 24 هزار راس دام سنگين، 500 راس تك سمي و پنج هزار قلاده سگ در مهاباد وجود دارد؛ در اين شهرستان 11 داروخانه دامپزشكي، 10 مطب دامپزشكي، 6 مركز واكسيناسيون دام و طيور، يك شركت بخش واكسن دامپزشكي و يك واحد كارخانه واكسن سازي تب برفكي نيز فعاليت مي كند.
9903/6185/2093