مشهد- ایرنا- خراسان رضوی سالانه میزبان 30 میلیون زائر و مسافر است كه حدود 90 درصد آنها با استفاده از خودرو و از طریق جاده ای به این استان و شهر مشهد رفت و آمد می كنند.

هرچند حجم سفرها در نیمه نخست سال و تعطیلات نوروزی بیشتر است اما هیچگاه سفر به خراسان رضوی با هدف زیارت بارگاه منور امام رضا(ع) حتی در طول فصل زمستان از رونق نمی افتد. بر همین اساس حفظ ایمنی و مدیریت رفت و آمدهای جاده ای در این استان به ویژه در فصل سرما و در نقاط كوهستانی و برفگیر، اهمیت راهداری و تجهیز و تقویت فعالیتها را در این حوزه دوچندان نشان می دهد.
در همین چارچوب طرح راهداری زمستانی هر سال از نیمه آذر آغاز می شود و تا اواسط فروردین ماه ادامه دارد.

* میانگین عمر ماشین آلات راهداری 27.5 سال
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در تشریح این طرح گفت: طرح راهداری زمستانی كه از 15 آذر ماه با رژه ماشین آلات راهداری آغاز شده تا 15 فروردین ماه سال آینده ادامه دارد. در این چارچوب 588 نفر در قالب 74 گروه راهداری مجهز به 592 دستگاه خودرو سنگین، نیمه سنگین و سبك فعالیت دارند.
ابراهیم نصری با بیان اینكه میانگین عمر ماشین آلات راهداری سبك و سنگین استان 27.5 سال است افزود: از سال گذشته تاكنون 70 دستگاه از خودروهای فرسوده و غیر قابل استفاده راهداری از رده خارج شده اند و 23 دستگاه خودرو سبك كمك دار و سه دستگاه خودرو نمك پاش به این ناوگان افزوده شده و قرار است در آینده سه كامیون نیز به این تعداد اضافه شود.

* توزیع امكانات متناسب با وضعیت راهها
وی با بیان اینكه تخصیص ماشین آلات راهداری به استانها به صورت كشوری انجام می شود و از اختیارات اداره كل خارج است اظهار داشت: شمار راهدارخانه های مركزی، مراكز بخش، ثابت و فصلی استان به ترتیب 20 ، 6، 33 و 15 راهدارخانه می باشد كه گروه های راهداری استان در طرح زمستانه در این 74 نقطه مستقر هستند.
نصری گفت: استقرار گروه های یاد شده، ماشین آلات، امكانات و تاسیسات راهداری در هر شهرستان متناسب با طول و نوع راه و برفگیر بودن یا زمستانی بودن جاده های آن انجام می شود لذا در نقاط حساس مانند گردنه شریف آباد در آزاد راه شهید شوشتری، پیچ زاغه ها در جاده تربت حیدریه و گردنه تیوان در جاده درگز - قوچان یا جاده های پر تردد این امكانات بیشتر استقرار می یابند.
وی به حدود 6 هزار و 500 كیلومتر راه آسفالته بین شهری در استان اشاره كرد و افزود: اولویت عملیات راهداری به ترتیب به آزاد راه ها، بزرگراه ها، راههای اصلی، فرعی و سپس روستایی اختصاص دارد.

* افزایش 300 درصدی هزینه نگهداری راهها
مدیر كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی همچنین به افزایش 300 درصدی قیمتها و هزینه های نگهداری راهها اشاره كرد و گفت: به رغم افزایش هزینه ها بودجه دریافتی راهداری معادل سال گذشته بوده و افزایشی نداشته است.
نصری افزود: تخصیص قیر رایگان نیز در مقایسه با سال گذشته به صورت قطره چكانی انجام می شود به گونه ای كه این محصول پر مصرف در نگهداری راهها تاكنون یك چهارم میزان سال گذشته اختصاص یافته است.

* تشكیل كمیته بحران در فرمانداریها
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه راهداری تاكید كرد و از فرمانداریهای شهرستانهای مهم و بزرگ مثل سبزوار ، تربت حیدریه، نیشابور و قوچان خواست در صورت لزوم كمیته بحران را در زمان بروز حوادث تشكیل دهند تا بتوان در این قالب از ظرفیت و ناوگان بخش خصوصی و نهادهای غیر راهداری برای عملیات امدادی استفاده شود.
نصری اظهار داشت: برای شهرستانهایی كه راههای اصلی و برفگیر طولانی دارند مقرر كرده ایم عملیات شن ونمك پاشی در موقع بارش برف بوسیله دو دستگاه خودرو از ابتدا و انتهای راهها انجام شود كه مسیر در هر دو سوی جاده به صورت همزمان نمك پاشی گردد.

* مهمترین عملیات آمادگی در برابر حادثه
فرمانده پلیس راه خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح زمستانی نقطه عطفی در زمینه عملیات مشترك امدادی در استان است كه ازسالها پیش با همكاری پلیس راه، راهداری و اورژانس به اجرا در می آید.
سرهنگ هادی امیدوار افزود: این عملیات جاده ای با وسعت بزرگی كه دارد نوعی آمادگی و هماهنگی در برابر بروز حوادث و بحرانهاست كه هر سال تكرار می شود از این رو اهمیت بسیار دارد.

* تمركز در پنج گردنه
وی به فعالیت راهدارخانه ها، مراكز پلیس و نیروهای اورژانس در ایام زمستان اشاره كرد و گفت: عملیات راهداری در همه جاده ها به یك شكل و در یك سطح نیست و پنج نقطه و گردنه در استان بیشترین حجم كار امدادی و راهداری را می طلبد كه گروه های پلیس و راهداری نیز در آنها مستقر هستند.
سرهنگ امیدوار افزود: گردنه تیوان در جاده درگز - قوچان ، گردنه گوجگی در جاده مشهد - كلات، گردنه مزداوند در جاده مشهد - سرخس، گردنه شریف آباد در آزادراه شهید شوشتری، گردنه رباط سنگ در جاده تربت حیدریه از جمله نقاطی است كه بیشترین حجم اقدامات راهداری و امدادی را به خود معطوف می كند.
وی اظهار داشت: با توجه به حجم زیاد عملیات راهداری در این نقاط باید نسبت به مدیریت بهتر منابع و امكانات از جمله استقرار ماشین آلات جدید و كارآمد راهداری در گردنه های یاد شده اقدام شود.

* كمبود امكانات راهداری در جاده درگز - قوچان
فرماندار درگز نیز گفت: جغرافیای طبیعی این شهرستان تردد خودروها در جاده درگز - قوچان بویژه در فصل زمستان را با مشكل مواجه كرده است.
محمد حسن فرهادی با اشاره به گردنه تیوان در این جاده افزود: علاوه بر تنگناهای جغرافیایی سایه خطای انسانی رانندگان محلی و تردد روزانه 400 دستگاه تریلی و كامیون ترانزیتی كه از مرز لطف آباد عازم مقاصد خود در كشور هستند بر حوادث جاده ای شهرستان سنگینی می كند.
وی اظهار داشت: این جاده مهم و كوهستانی از ماشین آلات مناسب و كارآمد برخوردار نیست و نمی توان با دو دستگاه لودر فرسوده عملیات راهداری مناسبی برای جاده درگز - قوچان انجام داد.
وی با انتقاد از تخصیص نیافتن امكانات مناسب از سوی اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای و هلال احمر استان به این شهرستان كوهستانی گفت: در صورت وقوع حادثه در گردنه تیوان بویژه بالای گردنه ، هلال احمر هیچ گونه مكان یا سوله ای برای اسكان و امداد رسانی به مردم در مسیرهای كوهستانی ندارد.

* گردنه تیوان نیازمند همكاری راهداران قوچان
فرماندار درگز گفت: راهدارخانه تیوان در محدوده درگز قرار دارد لذا با توجه به دور بودن راهدارخانه قوچان از گردنه و محدوده كوهستانی تیوان اگر حادثه ای در این گردنه رخ دهد راهداران تیوان بنا به وظیفه ، امداد رسانی در جاده درگز - قوچان و محدوده شهرستان قوچان را نیز انجام می دهند كه این از توان همكاران ما در راهدارخانه تیوان خارج است.
وی افزود: پیشنهاد می شود علاوه بر اختصاص ماشین آلات جدید به راهدارخانه تیوان، گروه یا نماینده ای از راهداری قوچان در این راهدارخانه مستقر شود تا هماهنگی و مدیریت امداد رسانی به مردم در این محور مهم بویژه در بخش مربوط به قوچان بهتر و سریع تر انجام شود.
فرهادی اظهار داشت: در برخی شهرستانها به دلیل شرایط جغرافیایی نیاز به ماشین آلات راهداری در فصل سرما كمتر احساس می شود لذا می توان با مدیریت ماشین آلات از ظرفیت لجستیكی برخی مناطق برای شهرستانهایی همچون درگز بهره گرفت.
شهرستان 75 هزار نفری درگز در 123 كیلومتری قوچان و 258 كیلومتری مشهد قرار دارد.
خراسان رضوی 20 هزار و 575 كیلومتر راه دارد كه 6هزار و 422 كیلومتر آن بین شهری و 14 هزار و 152 كیلومتر راه روستایی است.
این استان علاوه بر 51 گردنه به طول 545 كیلومتر در جاده های بین شهری، 172 گردنه به طول 574 كیلومتر در جاده های روستایی دارد و 136 محل كولاك و مه گیر نیز به طول 586 كیلومتر در جاده های استان گسترده شده است.
3221/6053