تهران- ایرنا- نیویورك تایمز درگزارشی با اشاره به اینكه تماس های داماد ترامپ و ولیعهد سعودی بعد ازقتل خاشقچی هم ادامه داشت، نوشت: با وجود وعده های فریبنده تسلیحاتی در سفر رئیس جمهوری آمریكا به ریاض، تنها چند نامه ابراز تمایل برای عقد قرارداد به دست كاخ سفید رسیده و هنوز هیچ قرارداد محكمی امضا نشده است.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، نیورك تایمز در این گزارش می نویسد: از همان ماههای نخست كه 'دونالد ترامپ' به مقام ریاست جمهوری آمریكا رسید، 'جرد كوشنر' داماد او كه سمت مشاورش در امور خاورمیانه را هم برعهده داشت؛ با شاهزاده ' محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان و پسر محبوب پادشاه تماس و مكالمه خصوصی داشت.
مقامات دولت ترامپ نگران بودند كه كوشنر تجربه سیاسی لازم را ندارد و معاشرتهای شخصی اش با ولیعهد عربستان امكان دارد فرصتی بدست سعودی ها بدهد تا در سیاست آمریكا اعمال نفوذ كنند.
بر همین اصل، رئیس جدید كاركنان كاخ سفید ضوابط قدیمی آئین نامه ای دولت را زنده و مقرر كرد از این پس هر تماسی كه با رهبران خارجی گرفته می شود؛ لازم است كاركنان و اعضاء شورای امنیت ملی آمریكا هم در آن شركت داشته باشند.
با توجه به این آئین نامه؛ كوشنر 37 ساله و شاهزاده 33 ساله ارتباطهایشان را از طریق چت كردن حفظ كردند. این دو آنقدر با هم صمیمی بودند كه حتی یكدیگر را به اسم كوچك ' جرد' و ' محمد' خطاب می كردند.
این مراوده ها حتی بعد از قتل ' جمال خاشقچی' خبرنگار منتقد سعودی كه بدست ماموران دولت سعودی انجام گرفت نیز كماكان ادامه داشت.
این قتل فجیع، یك خروش جهانی علیه ولیعهد عربستان به راه انداخت و سازمانهای اطلاعاتی آمریكا هم كشف كردند كه قتل به دستور شاهزاده محمد انجام گرفته است. با وقوع این ماجراها و بحرانی كه درون كاخ سفید علیه عربستان ایجاد شد؛ كوشنر مهم ترین مدافع شاهزاده درون ساختمان بیضوی بود.
بطور كلی، اصل و بنیان این جذب ترامپ به سوی سعودی ها، همین كوشنر بود.
اگر به چرایی و ریشه یابی این پیوندهای محكم میان كوشنر و شاهزاده محمد بیاندیشیم، متوجه می شویم كه این صمیمیت به خودی خود پیش نیامده و علل و عواملی در آن دخیل بوده اند.
افزون بر دو سال است كه شاهزاده و مشاورانش كه سخت مشتاق جلب حمایت ترامپ از سیاستهای جنگ طلبانه شاهزاده در منطقه و تلاش او برای تحكیم قدرت در داخل هستند، دست به كار شده اند و میان این دو یك نوع رابطه گرم و صمیمانه برقرار كرده اند.
در همان ماه اول آغاز به كار ترامپ، هیئتی از نزدیكان شاهزاده به آمریكا سفر كرد. این هیئت در بازگشت به كشور در گزارش سفر خود به بن سلمان توضیح داد كه دولت جدید آمریكا می خواهد ارادت خود به عربستان را به اثبات برساند. هیئت در گزارش خود اشاره كرده بود كه كوشنر هیچ علم و اطلاعی از منطقه ندارد. تفكر او یك تفكری معامله گرایانه و بشدت مشتاق است میان اسرائیل و فلسطینیان یك توافقی بدست آید كه منطبق با میل و خواست اسرائیلی ها باشد.
حتی پیش از ریاست جمهوری ترامپ، سعودی ها تلاش می كردند خودشان را به عنوان متحد واقعی آمریكا جلوه دهند و كمك می كردند ترامپ بتواند تمام وعده های انتخاباتی اش را محقق نماید. آنها به عنوان مثال به كمكشان برای حل مناقشه اسرائیل - فلسطینیان تاكید می كردند و پیشنهاد امضاء قراردادهای خرید تسلیحاتی به ارزش صدها میلیارد دلار و همچنین سرمایه گذاری در زیرساختهای آمریكا را می دادند.
ترامپ هم با اولین سفر خارجی اش در كسوت ریاست جمهوری به عربستان، حسابی حق شناسی اش به اظهار ارادت سعودی ها را با جنجال بسیار به نمایش گذاشت.
تنها چند ماه بعد از حضور ترامپ در كاخ سفید، كوشنر مامور شد تا در مورد روند سلسله مراتب جانشینی پادشاه در عربستان تحقیق كند و ببیند آمریكا چطور می تواند در این چرخه اعمال نفوذ نماید.
در این باره، ' مارتین ایندیك' از اعضاء ' شورای روابط خارجی آمریكا' و فرستاده سابق آمریكا به خاورمیانه توضیح می دهد:' این رابطه میان جرد كوشنر و محمد بن سلمان است كه اساس و بنیان سیاست ترامپ را نه تنها در قبال عربستان بلكه برای كل منطقه خاورمیانه تشكیل می دهد'.
ایندیك اضافه می كند:' اتكاء دولت ترامپ به سعودی ها در روند صلح خاورمیانه، حمایت كاخ سفید از دعوای پادشاهی با قطر كه او هم متحد آمریكاست و حمایت واشنگتن از مداخله نظامی عربستان در یمن، همه و همه ناشی از همین رابطه بسیار صمیمانه میان این دو است'.
از زمانی كه مرگ جمال خاشقچی اتفاق افتاده است، دولت ترامپ فقط از یك مكالمه میان كوشنر و شاهزاده محمد خبر داده كه یك تماس تلفنی در تاریخ 10 اكتبر / 18 مهر/ بوده و 'جان بولتون' مشاور امنیت ملی ترامپ هم در آن شركت داشته است.
اما مقامات آمریكایی و سعودی می گویند كه این دو بعد از ماجرای خاشقچی نیز همچنان و بطور غیر رسمی با هم از طریق چت كردن ارتباط داشته اند. كوشنر به شاهزاده توصیه هایی ارائه داده در مورد اینكه چه كند تا این طوفانی كه به پا شده است، آرام شود و حواسش جمع باشد كاری نكند كه وضع از اینكه هست خرابتر شود.
اما به هر حال از تمام وعده های جذابی كه سعودی ها از همان بدو امر به دولت ترامپ داده اند، فقط تعداد كمی انجام شده است. مركز مبارزه با تروریسم در ریاض اصلا معلوم نیست چه می كند و كارایی دارد یا ندارد.
از تمام آن وعده های فریبنده قراردادهای تسلیحاتی به ارزش 50 میلیارد دلار، سعودی ها تا به حال فقط چند نامه ابراز تمایل برای عقد قرارداد به دست كاخ سفید داده اند و هنوز هیچ قرارداد محكمی امضا نشده است.
سعودی ها در وهله اول پیشنهاد سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری در زیرساختهای آمریكا را داده بودند كه بعدها در اعلامهایشان این رقم را به 20 میلیارد دلار كاهش دادند.
به هر حال، با تمام ماجراهای اتفاق افتاده پیرامون ولیعهد عربستان، كوشنر همچنان مدافع پابرجای او در كاخ سفید است و به رئیس جمهور اصرار می كند كه شاهزاده محمد، همچنان نقطه قوت و ركن اساسی استراتژی ترامپ برای خاورمیانه است.
اما اینكه آیا شاهزاده سعودی هم این ظرفیت را دارد كه در این نقش به نحو احسن انجام وظیفه كند یا خیر؛ هنوز معلوم نیست.
رهبران فلسطینیان كه طرح او برای مناقشه با اسرائیل را رد كرده اند.
تصمیم گیری ترامپ در مورد به رسمیت شناختن 'بیت المقدس' به عنوان پایتخت اسرائیل هم كه دیگر هیچ اعتباری برای او نزد فلسطینیان باقی نگذاشته است.
پادشاه 82 ساله عربستان هم كه بطور كل طرح كوشنر برای صلح خاورمیانه را رد كرده است.
' ملك سلمان' طی صحبتهایی ماه گذشته اعلام كرد' تا زمانی كه مردم فلسطین به تمام حقوق حقه شان نرسیده اند، فلسطین؛ همچنان اصلی ترین اولویت ماست'.
اروپام**1591**1485