تهران- ايرنا- در پي اعتراضات 'جليقه زردها' در فرانسه، گروهي از فعالان اردني از مردم كشورشان خواستند روز پنجشنبه آينده در اعتراض به مشكلات اقتصادي و معيشتي با پوشيدن چفيه قرمز تظاهرات كنند.

به گزارش پايگاه خبري 'عربي 21'، اين فعالان اردني از طريق 'فيسبوك' اعلام كردند كه تظاهرات با نام 'چفيه قرمز ها؛ 2019 سال تغيير' براي درخواست اصلاحات سياسي و اقتصادي برگزار مي شود و تظاهر كنندگان با چفيه قرمز در اين تظاهرات شركت مي كنند.
مخالفان اردني خواستار كاهش ماليات بر كالاهاي اساسي به نصف، بازگشت دوباره يارانه نان، ملاك قرار دادن معيار جهاني در قيمت گذاري مشتقات نفتي، كاهش تعرفه برق براي اقشار كم درآمد، كاهش ماليات بر درآمد طبقات متوسط و كم درآمد و اصلاح قانون جرايم الكترونيكي هستند.
در همين راستا دولت اردن روز شنبه در واكنش به اين اعتراضات با اشاره به حق مردم در برگزاري تظاهرات مسالمت آميز تاكيد كرد: دولت با جوانان درباره برنامه هاي خود و اولويت دادن به جوانان بسيار گفت وگو كرده و پيشنهادهاي آن ها را در تصميم گيري ها لحاظ مي كند.
'جمانة غنيمات' وزير مشاور و سخنگوي دولت اردن هم روز پنجشنبه به حق مردم براي اعتراض در چارچوب قانون اساسي اردن اشاره كرد اما گفت اصلاحات اقتصادي اجتناب ناپذير هستند.
به گزارش ايرنا، خردادماه امسال بود كه اعتراض هاي مردم اردن به لايحه افزايش ماليات ها، افزايش قيمت سوخت و گران شدن كالاها، «هاني مقلي» نخست وزير وقت را وادار به استعفا كرد و پس از حدود دو هفته بحران در اين كشور، كابينه 28 نفره عمر الرزاز زمام امور را به دست گرفت. اردن كه در سال هاي گذشته يكي از كشورهاي به نسبت با ثبات تر در فضاي پرالتهاب منطقه غرب آسيا و شمال آفريقا بوده است، طي ماه هاي اخير به سبب كمبود منابع درآمدي ناشي از خلف وعده كشورهاي كمك كننده به آن به دليل ساختار غيرمستقل و وابسته اقتصادي خود، بنابر توصيه هاي نهادهاي پولي و مالي جهاني از جمله صندوق بين المللي پول، سياست هاي رياضتي و وضع ماليات ها را در دستور كار قرار داد كه اين امر نارضايتي هاي زيادي را در ميان مردم به وجود آورد.
به نظر مي رسد كه بحران اقتصادي اردن، باعث شده نارضايتي هاي معيشتي گسترده به اعتراضات سياسي سوق داده شود، امري كه شايد شاه اردن تاكنون از گزند آن در امان مانده است، اما نمي توان پيش بيني كرد كه موج خشم مردمي كه همچون آتش زير خاكستر است چه زمان زبانه كشيده و دامن نهاد قدرت در آن كشور را خواهد گرفت، هرچند كه مردم اردن به برخي سياست هاي منطقه اي حكومت شان نيز اعتراض هايي دارند، و در اعتراض هاي شش ماه پيش، برخي با توجه به تغييرات چشمگير در عراق و سوريه، خواهان جدا شدن اردن از محور عربستان و اسرائيل بودند.
خاورم**3224*1049