بغداد – ایرنا – وزارت خارجه عراق از دولت كویت خواست كه درباره ادعای مطرح شده در رسانه ها مبنی بر اقدام مقامات كویت در اعدام 50 تبعه عراقی مقیم این كشور در جریان اشغال آن توسط رژیم بعث صدام توضیح دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزارت خارجه عراق در بیانیه ای رسمی امروز دوشنبه اعلام كرد كه «سالم غضبان الزمانان» سفیر كویت در بغداد را به این وزارتخانه احضار و یادداشتی در خصوص ادعای قتل 50 تبعه عراقی مقیم كویت را به وی تسلیم كرد.
براساس این بیانیه، «احمد نایف الدلیمی» رییس بخش عربی در وزارت خارجه عراق این یادداشت را به سفیر كویت تسلیم كرده و خواستار توضیح دولت كویت در مورد ادعای قتل این 50 تبعه عراقی مقیم، در جریان اشغال این كشور توسط رژیم صدام در سال 1991 شده است.
یك افسر وزارت كشور عراق در اظهاراتی به یكی از تلویزیون های بومی كویت كه اخیرا در شبكه های اجتماعی و رسانه های عراق بازتاب گسترده داشته ادعا كرده بود كه در جریان اشغال كویت توسط رژیم وقت حاكم بر عراق، یكی از افسران ارشد مرزبانی كویت به دستور یك مسوول بلندپایه كویتی، 50 تبعه عراقی مقیم این كشور را تیرباران كرد.
این افسر كه «ولید المسعودی» نام دارد گفته بود كه این 50 تبعه عراقی هیچ گناهی نداشتند جز اینكه عراقی بودند و در آستانه ورودی نیروهای ارتش عراق برای اشغال كویت، در این كشور به سر می بردند و به نشانه انتقال از حمله صدام، اعدام شدند.
به گفته او، این افراد در یك گور جمعی مدفون شدند و چند سال قبل در جریان حفاری برای خانه سازی در منطقه، گور جمعی این اتباع عراقی به طور تصادفی كشف شد.
المسعودی اضافه كرده بود كه وزارت كشور كویت برای سرپوش گذاشتن به این قضیه مدعی شده بود كه گور جمعی مربوط به كشته های نیروهای مسلح عراق در جریان جنگ 1991 خلیج فارس است.
اظهارات این افسر وزارت كشور كویت كه به صورت نوار ویدئویی در شبكه های اجتماعی منتشر شده، مربوط به دسامبر 2014 است اما در پی مطالبات مجدد برخی از مقامات كویتی برای غرامت های جنگی 1991 از دولت عراق، برخی رسانه های عراقی، اظهارات این افسر كویتی را بازنشر كرده اند.
كشف گور جمعی كه المسعودی به آن اشاره كرده است، در خبرگزاری دولتی كویت (كونا) در 17 اردیبهشت ماه 89 به آن اشاره شده و مقامات وزارت كشور كویت گفته اند كه گور جمعی متعلق به كشتگان ارتش عراق در جریان جنگ 1991 خلیج فارس است.
بعد از بازنشر اظهارات این افسر وزارت كشور كویت، برخی از نمایندگان پارلمان عراق از وزارت خارجه خواستند كه درباره ادعاهای مطرح شده در این خصوص با همكاری دولت كویت تحقیق و تفحص كنند.
نمایندگان پارلمان عراق همچنین گفتند كه در صورت صحت ادعاهای این افسر كویتی، دولت كویت باید بابت قتل این 50 تبعه عراقی به عراق غرامت پرداخت كند.
خاورم *4*353*380*