كرج-ایرنا- نماز رابطه معنوی بین خالق و مخلوق است كه انس با این فریضه الهی در دوران كودكی و نونهالی با ورود مدبرانه خانواده و مدرسه رقم می خورد.

به گزارش ایرنا، سخن از تربیت دینی در خانه و مدرسه است 2 كانون مهم كه انسان علاوه بر رشد جسمی ، فطرت دینی هم با علم و آگاهی درست در آنها بارور می شود.
سخن از پاكیزه ماندن روح و روان دوران كودكی است كه باید با تربیت درست دینی آن را شكوفا كرد و عشق به خالق خوبی ها را در فطرت زیباجوی نشاند.
سخن از گفتار ، كردار و رفتار است كه در دنیای سراسیمه مجازی باید به گل نیكویی سرشته شود و فرزندانی پاك منش برای آینده كشور به درون جامعه هدایت كرد.
روی صحبت با پدران و مادران ، مدیران و آموزگاران است كه تربیت دینی و آموزه های الهی را شكوفه نهال های باغ امید قرار دهند و وجود پاك آینده سازان را با فرایض دینی جلا دهند.
سخن از عشق به خوبی ها است كه باید در همان دوران كودكی در سرشت پاك انسان جای
گیرد و با انس با نماز و راز و نیاز با خالق این فطرت پاك همچنان پاكیزه بماند.
صحبت از نماز است كه كلیدواژه و سرآغاز پای نهادن به همه خوبی هاست كه اگر با اخلاص وخضوع همراه شد دل پاك و فطرت خداجوی به جای لذت های زودگذر با سرچشمه خوبی ها متصل می شود.

** راه های جذب دانش آموزان به نماز
مدیركل آموزش و پرورش البرز می گوید: بررسی راه های جذب دانش آموزان به نماز نشان می دهد كه شرایط محیط خانواده، مدرسه، جامعه و همسالان در روی آوردن به این فریضه تاثیر گذار است.
سالارقاسمی اظهارداشت: در این فرآیند دانش آموزان در تعامل مستقیم با اطرافیان، خانواده ، دوستان، مدیران حكومتی، تربیتی، معلم و مربی، مسجد و روحانیت، تحت تاثیر رفتارها و پیام های آنان قرار می گیرد.
وی بیان داشت: شكل گیری شخصیت معنوی واجتماعی دانش آموز ازابتدا در خانواده بعد در مدرسه و در مراتب بعدی از طریق دیگران صورت می گیرد بنا براین هر كدام از الگوهای رفتاری مورد توجه دانش آموز است و تحت تاثیر آن رفتارها می باشد.
قاسمی تصریح كرد: تك تك ارزش های موجود در جامعه و خانواده چه در جنبه های مثبت و چه در جنبه های منفی، شخصیت نوجوان و جوان را پی ریزی نموده و نگرش مثبت یا منفی در او رقم می زند.
وی اضافه كرد: تربیت و پرورش فرزندان سالم از حیث اعتقادی و منش های پسندیده در گرو توجه كافی به مسائل محیطی و رفتاری است.
قاسمی خاطرنشان كرد: تجربه خوشایند و احساس رضایتمندی از رفتارهای بروز داده شده كودك و نوجوان را به سوی اهداف و آرمان های تربیتی جامعه هدایت خواهد كرد.
مدیركل آموزش و پرورش البرزافزود: همراهی مدیران، معلمان و مربیان در نماز جماعت مدرسه
نقش موثری در تشویق و ترغیب دانش آموزان به خواندن نماز دارد.
قاسمی گفت: پیوند مدرسه، اولیا و مساجد ضروری است تا برنامه های ما به نتیجه برسد و دنبال ایده های جدید هستیم تا این پیوند به خوبی شكل بگیرد.
وی تصریح كرد: در مقطع ابتدایی كودكان با شور و حال خاصی نماز می خوانند اما در مقاطع دیگر نگران هستیم و باید برای آن تدبیر كنیم.
وی اظهارداشت: اگر والدین به نماز در منزل اهمیت دهند دانش آموزان هم الگو می گیرند و كار معلمان در مدارس آسان می شود.

** نماز و كاهش آسیب ها
معاون پرورشی و فرهنگی اداره كل آموزش و پرورش البرز نیز گفت: نماز در كاهش آسیب های اجتماعی نقش مهمی دارد و بركات مختلف آموزشی، تربیتی و فرهنگی را در عرصه تعلیم تربیت برای معلمان، دانش آموزان و اولیاء به همراه دارد.
مسعود مهرانی نیا به بركات نماز در زندگی فردی و اجتماعی پرداخت و اظهارداشت: نماز رشته وصل انسان با معبود است و بركاتی برای فرد و جامعه ای دارد.
وی خاطرنشان كرد: تا كنون به بركت برگزاری اجلاس نماز دوره های آموزشی نماز برای آموزگاران سال سوم ابتدایی فعال در مدارس ، مدیران و معاونان پرورشی استان تحت عنوان آموزش عملی نماز برگزار می شود.
مهرانی نیا گفت: برای مدیران یك هزار و 332 كد مدرسه فعال در البرز طرح مبین اجرا یی شده در حالی كه در سال های گذشته تعداد كمی از مدیران مدارس تحت پوشش این طرح آموزشی سراسری قرار می گرفتند.
وی برگزاری جشن تكلیف ، نشست های پرسش و پاسخ برای دانش آموزان با عنوان نماز در مدارس، مسابقات كتابخوانی ، كارگاه آموزشی نماز و نقش آن در كاهش آسیب های اجتماعی ، تربیت دینی فرزندان برای اولیاء دانش آموزان ، مسابقه انشاء نویسی با موضوع نماز و نقش آن در كاهش آسیب های اجتماعی را از دیگر بركات اجلاس سراسری نماز برای آموزش و پرورش البرز برشمرد.
وی زنگ نماز در برنامه كلاسی مدارس ،ساماندهی نمازخانه ها ی مدارس ، حضور روحانیون برای اقامه نماز جماعت و یا حضور دانش آموزان در نماز جماعت مساجد و نماز جمعه را از دیگر برنامه های فرهنگی با محوریت نماز در مدارس البرز عنوان كرد.

** اقامه نماز جماعت در75 هزار مدرسه كشور
مدیركل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: فریضه نماز جماعت با هدف تقویت بنیه معنوی دانش آموزان در 75 هزار مدرسه كشور برگزار می شود.
محمد رضا مسیب زاده افزود: نماز جماعت در 20 هزار مدرسه با حضور طلاب و 55 هزار مدرسه توسط معلمان و فرهنگیان برگزار می شود كه نقش موثری در تقویت باورهای دینی داشته است.
وی با بیان اینكه اكنون حدود 105 هزار مدرسه در كشور وجود دارد، خاطرنشان كرد: 35 هزار مدرسه به دلیل تعداد كم دانش آموزان و تعطیلی مدارس به ویژه دبستان ها همزمان با افق شرعی ، نماز جماعت برپا نمی شود.
مسیب زاده با اشاره به اینكه در برنامه هفتگی مدارس كشور زنگ نماز گنجانده شده است،اظهار داشت:
برپایی نماز جماعت در مدارسی كه دارای شرایط لازم هستند اجباری بوده اما حضور دانش آموزان اختیاری است.
وی هدف ازاقامه نماز جماعت در مدارس را ایجاد انگیزه و هدایت دانش آموزان در برپایی نماز در مدرسه و خانه ذكر كرد.
مسیب زاده با بیان اینكه یكی از بخش های مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آموزش نیروی انسانی است، ادامه داد: طرح مبین برای گسترش آموزش در حوزه نمازاجرا شد كه در آن سه هزار مدیر مدرسه آموزش تخصصی نماز دیدند.
وی یادآورشد: بیان مسائل شرعی و احكام از برنامه های اقامه نماز در مدارس كشور است و توسط كارشناسان علوم دینی و طلاب حوزه علمیه سئوالات دینی دانش آموزان پاسخ داده می شود.
وی تاكید كرد: امسال یكی از برنامه های محوری مدارس، برگزاری نشست های آموزشی با محوریت نقش نماز در سلامت انسان و نزدیكی به معبود است.
مدیركل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با اشاره به اضافه شدن زنگ نماز به مدارس سراسر كشور، بیان داشت : بر اساس طرح جامع توسعه و فرهنگ اقامه نماز در مدارس و مراكز آموزشی یك سند نظام جامع مهندسی فرهنگی، توسط ریاست جمهوری به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده و این سند در شورای عالی آموزش و پرورش نیز به تصویب رسیده است كه نیم ساعت به زمان «اقامه نماز» اختصاص داده شود .

مسیب زاده عنوان كرد: در سال های گذشته از زمان درس‌های دیگر یا از زنگ تفریح دانش‌آموزان برای برپایی نماز جماعت كسر می‌شد اما اكنون به عنوان یك تكلیف در آموزش و پرورش، نیم ساعت ویژه به عنوان زنگ اقامه نماز در نظر گرفته شده است و در واقع این نیم ساعت در افق شرعی قرار دارد كه در استان‌های مختلف متفاوت خواهد بود.
وی خاطرنشان كرد: نیم ساعت، زنگ نماز در برنامه درسی دانش‌آموزان گنجانده شده است كه همه مدارس موظف هستند شرایط را برای اقامه نماز مهیا كنند.
وی گفت: تلاش می كنیم تا فرهنگ اقامه نماز در مدارس و به خصوص از دوران دبستان در میان دانش آموزان ترویج و نهادینه شود.
وی ادامه داد: اگر از دوران كودكی و نوجوانی اهمیت نماز را برای افراد تبیین نماییم، نسبت به اقامه نماز بیشتر تشویق خواهند شد و آموزش و پرورش در این زمینه نقش مهمی برعهده دارد.

** ترغیب دانش آموزان به نماز
رئیس ستاد اقامه نماز استان البرزگفت : انتظارمی رود در همه مدارس به موضوع اقامه نماز توجه ویژه ای شود.
حجت الاسلام سید علی اكبر موسوی اظهارداشت : برگزاری نماز با حضور خیل دانش آموزان سدی در مقابل توطئه های فرهنگی دشمن است .
وی خاطر نشان كرد: ائمه جماعات در واحد های آموزشی باید اهمیت اقامه نماز و نقش آن را تبیین كنند .
موسوی یادآورشد: ائمه جماعات مدارس باید با شیوه های جذاب انتقال مفاهیم دینی و فرهنگی به دانش آموزان آشنا باشند .
وی تصریح كرد: نماز واقامه آن نقش اساسی در انتقال مفاهیم و مضامین دینی و الهی دارد كه باید دانش آموزان را با آن آشنا و ترغیب كرد.
وی گفت: تأثیر نقش والدین و معلمان از یك سو و معرفی الگوی شایسته از بین همسالان از سوی دیگر در ترغیب كودكان و نوجوانان به نماز و اعمال دینی نقش مهمی را ایفا می‌كند.
شخصیت معنوی دانش آموزان با نماز
علی ریحانی روانشناس و استاد دانشگاه گفت: شكل‌گیری شخصیت معنوی و اجتماعی دانش‌آموزاز ابتدا در خانواده و بعد در مدرسه و در مراتب بعدی از طریق دیگران صورت می‌گیرد، بنابراین هر كدام از الگوهای رفتاری مورد توجه دانش‌آموز است و تحت تأثیر آن رفتارها قرار می‌گیرند.
وی افزود: در بررسی راه‌های جذب دانش آموزان به نماز اولین مسئله، زندگی اجتماعی دانش آموز در محیط خانواده، مدرسه، جامعه و همسالان او است.
وی بیان داشت: دراین فرآیند دانش‌آموزان در تعامل مستقیم با اطرافیان، خانواده، دوستان، مدیران تربیتی، معلمان و مربی، مسجد و روحانیت، تحت تأثیر رفتارها و پیام‌های آنان است و منش‌های آنان را تحت نظر دارد و رفتارهای تعبدی و اخلاقی ایشان را پیگیر است.
وی اظهار كرد: یكایك ارزش‌های موجود در جامعه و خانواده چه در جنبه‌های مثبت و چه در جنبه‌های منفی، شخصیت نوجوان و جوان را پی‌ریزی كرده و در نگرش مثبت و یا منفی او نسبت به محیط اطراف خود نقش مهمی را ایفا خواهد كرد.
وی نقش الگویی والدین در پایبندی فرزندان به اعتقادات دینی را مهم دانست و ادامه داد: تربیت و پرورش فرزندان سالم از حیث اعتقادی و منش‌های پسندیده در گرو توجه كافی به مسائل محیطی و رفتاریی است.
وی با اشاره به اینكه چنانچه پدر و مادر خانواده به نقش الگویی خود توجه داشته باشند، یادآورشد: والدین باید در تنظیم روابط خویش با فرزندان همت گمارند و تعهد به اصول اخلاقی وانسانی و بالاخره مذهبی را پیشه خود سازند تا احساس خوب و ارزشمند و پایبند به مسائل معنوی را به فرزندان خود اهدا كنند.
وی افزود: به میزانی كه رفتارهای سنجیده، الگوها و مسئولان تربیتی در شكل‌گیری شخصیت معنوی و سجایای انسانی كودك و نوجوانان تأثیرگذاراست، نمایش رفتارهای متضاد اخلاقی و مذهبی نیز در تخریب این شخصیت موثر است.
استان البرز 450 هزار دانش آموز و حدود 25 هزار معلم دارد.
2819/ 6155