يزد- ايرنا- معلولان، بخش قابل توجهي از جمعيت جامعه را به خود اختصاص داده اند و آمارهاي اعلام شده نشان مي دهد بطور ميانگين 10 درصد جمعيت جهان به نوعي داراي معلوليت هستند.

شمار زيادي از معلولان با وجود تحصيلات عالي و كسب دانش و مهارت لازم، به اشتغال مناسب نرسيده اند در حاليكه بر اساس قانون،دولت موظف است درصدي از اشتغال را به معلولان اختصاص دهد اما اين قانون تاكنون به صورت مطلوب اجرا نشده و اشتغال معلولان با بي مهري روبرو شده است.
به همين بهانه تعدادي از مسوولان و معلولان شهرستان خاتم در ميزگردي به دعوت ايرنا به تبيين و تحليل وضعيت اشتغال در اين بخش پرداختند

*** تسهيل در ارائه تسهيلات اشتغالزايي به معلولان
علي بيگي از اعضاي خانواده افراد داراي معلول با تشكر از توجه خبرنگار ايرنا به آسيب هاي اجتماعي به خصوص مشكلات افراد داراي معلوليت گفت: خانواده هاي داراي افراد معلول با مشكلاتي روبرو هستند و مي طلبد آموزش هاي بيشتري براي اين خانواده ها در راستاي چگونگي مقابله با اين مشكلات و ارائه راهكار و همچنين ايجاد توان افزايي در افراد معلول ارائه شود.
وي افزود: توجه به اشتغالزايي اين قشر مي تواند آنها را در جامعه به عنوان افرادي سودمند نشان دهد كه مايه اعتماد به نفس آنها خواهد شد.
وي بيان كرد: بايد به افراد داراي معلوليت در جامعه اهميت داده شود چرا كه معلوليت محدوديت نيست و مي توان به نوعي با داشتن معلوليت حتي به عنوان بهترين ها هم در جامعه ديده شد.
وي افزود: نگاه متفاوت جامعه به اين افراد موجب شده آنها خود را جداي از جامعه بدانند و از نظر روحي نيز آسيب ببينند از اين رو تغيير نگاه مردم به اين افراد نياز به فرهنگ سازي دارد چرا كه اين افراد نيز حق دارند تا در جامعه زندگي كنند.

*** اشتغال، مهمترين دغدغه معلولان
نماينده جامعه معلولان شهرستان خاتم هم كه خود داراي معلوليت جسمي و حركتي است با بيان اينكه مناسب سازي معابر شهرستان، بخصوص خودپردازها مطلوب نيست گفت: مناسب سازي ها موجب مي شود تا معلولان بدون نياز به كمك ديگران بتوانند فعاليت ها و كارهاي روزمره خودشان را انجام دهند.
'اعظم ساطوريان'، اشتغال را يكي از مهمترين نيازهاي اين قشر دانست و افزود: وام هاي اشتغالزايي از طرف اداره بهزيستي به معلولان تعلق گرفته اما اين قشر نمي توانند به تنهايي كارآفريني كرده و با اين ميزان وام اشتغال ايجاد كنند.
وي يادآور شد: مي طلبد تا مسئولان نسبت به اين قشر خاص توجه بيشتري داشته و اشتغال را از اولويت هاي انها بدانند و در جهت رفع آن گام بردارند.

*** تسريع در مناسب سازي معابر شهرستان
به گفته معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي فرماندار، با وجود تشكيل جلسات منظم در خصوص مناسب سازي معابر در سطح شهرستان هنوز مي طلبد تا برخي از ارگان ها در اين روند تسريع بيشتري بكار ببندند تا مشكل معلولان در اين بخش كاهش يابد.
جواد ميربهبودي افزود: ورودي پارك ها، عابر بانك هاي سطح شهر از مكان هايي است كه افراد داراي معلوليت با آنها مشكل داشته اند و بايد در مناسب سازي آنها تسريع صورت گيرد.
وي افزود: در شهرستان خاتم اين افراد با مشكل خاصي در زمينه اجتماعي و ورود در اجتماع ندارند و خوشبختانه اين افراد به خوبي به فعاليت هاي خوبي در اجتماع مشغولند و برخي از آنها افتخاراتي در سطح استان و كشور نيز كسب كرده اند.
وي اظهار داشت: البته اداره بهزيستي شهرستان در زمينه هاي مختلف مسكن، اشتغال، كمك هاي موردي، آموزش و توان بخشي مناسب خانواده هاي داراي افراد معلول در جهت افزايش اعتماد به نفس آنها و همچنين خودباوري اين قشر خدمات قابل توجهي ارائه كرده است كه قابل تقدير و تشكر است.
ميربهبودي ضمن قدرداني از برگزاري از اين ميزگرد هدف از روز افراد داراي معلوليت را شناخت جوامع و اقشار مردم از نيازها و فعاليت هاي معلولين و آشنا شدن آنها به حقوق مادي و معنوي خودشان و راه كاري براي رفع موانع و آسيب ها دانست.

*** وام هاي روستايي، كمك به اشتغال معلولان است
رئيس اداره بهزيستي خاتم هم گفت: خوشبختانه دغدغه اي در جهت افزايش معلولان نداريم و تاكنون آمار 700 نفري جامعه معلولان در خاتم افزايشي نداشته مگر در موارد سوانح خاص كه به نوعي افراد را داراي معلوليت كند.
احمد تكتاز اظهار داشت: نبايد توقع داشته باشيم كه در زماني كوتاه، موانع را رفع كرد اما مي توانيم با افزايش تلاش و كوشش، مشكلات معلولان را به حداقل برسانيم.
وي خاطر نشان كرد: خوشبختانه بيش از 90 درصد معلولان خاتم سواد دارند و تمامي دانش آموزان از كمك هزينه هاي تحصيلي برخوردار هستند.
تكتاز، NGO هاي وابسته به بهزيستي را يكي از بازوان توانمند اين اداره خواند و افزود: اين گرو هاي مردم نهاد در بخش آموزش چهره به چهره، حرفه آموزي كمك هاي زيادي را به معلولان انجام مي دهند.
به گفته رئيس اداره بهزيستي خاتم، تسهيلات روستايي ويژه اشتغال معلولان از 25 ميليون تومان تا سطح 50 ميليون تومان مي تواند كمك موثري به اين افراد در جهت كارآفريني باشد كه دسترسي افراد براي ثبت نام در سامانه كارا در شهرستان مقدور نمي باشد و مي طلبد تا اين دسترسي در شهرستان جهت نام اين افراد بازگشايي شود تا افراد از اين وام هاي كم بهره استفاده كافي را در راستاي توسعه اشتغال و توليد ببرند.
تكتاز همچنين بيان كرد: سال گذشته 96.4 درصد جذب اعتبارات داشتيم كه اين رتبه بسيار خوبي در سطح استان بوده است.

*** تشكيل بانك اطلاعاتي زنان داراي معلوليت
مشاور بانوان فرماندار خاتم نيز بيان كرد: براي استفاده هرچه بيشتر از ظرفيت زنان در سطوح جامعه بايد بانك اطلاعاتي زنان در سطح استان و به تبع آن شهرستان تشكيل شود تا بتوان از اين توانايي ها در زمينه هاي مختلف بهره برد.
فاطمه چاكري زاده بيان كرد: بايد نگاه آسيب شناسانه به مسائل زنان و خانواده داشته باشيم و به ويژه آسيب هاي شناسايي شده را در يك نظام اولويت بندي شده مرتب كنيم.
وي يكي از موارد شايع در بين زنان بخصوص زنان داراي معلوليت را افسردگي عنوان كرد و افزود: افسردگي در بين زنان به دليل احساس مفيد واقع نبودن در جامعه و نداشتن برنامه و اعتماد به نفس آنهاست و بايد اين حس را در آنها از بين ببريم.
همچنين كارشناس اداره بهزيستي خاتم اظهار داشت: پيشگيري از افزايش تعداد افراد داراي معلوليت در شهرستان بسيار خوب بوده و با پيشگيري هاي خوبي كه در اين زمينه صورت گرفته اين آمار مگر در موارد حوادث طبيعي، افزايش نيافته است.
فاطمه طاهري نژاد افزود: بايد به معلولان اهميت داده شود و خانواده هاي آنها در جهت اهميت دادن به آنها توجيه شوند و آموزش هاي لازم را ببينند.
وي اظهار كرد: اطلاع رساني در اين زمينه نيز به خوبي در سطح استان و شهرستان انجام مي شود.
هرات مركز شهرستان 40 هزارنفري خاتم در 240 كيلومتري جنوب شهر يزد قرار دارد و حدود 700 معلول دارد كه از اين تعداد 234 نفر معلول جسمي و حركتي، 103 معلول اعصاب و روان، 106 نفر نابينا و كم بينا، 62 نفر معلولان شنوايي و گفتار و 195 نفر نيز معلول دهني هستند.
جمعيت معلولان استان يزد، حدود 50 هزار نفر تخمين زده مي‌شود كه تاكنون براي نيمي از اين افراد در بهزيستي پرونده تشكيل شده است.
ايرنا، تنها خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي ايران است كه به‌عنوان ششمين خبرگزاري جهاني در 19 مرداد 1313 خورشيدي با عنوان « آژانس پارس» و باهدف توليد و بازتاب اخبار و رويدادهاي مهم ايران، منطقه و جهان شكل گرفت.
اين رسانه ملي در هشتم دي 1360 با تصويب مجلس شوراي اسلامي به خبرگزاري جمهوري اسلامي تغيير نام داد و هم‌اكنون 84 سال از فعاليت آن مي‌گذرد و قديمي‌ترين خبرگزاري ايران است.
ايرنا داراي شبكه‌اي گسترده از دفاتر و خبرنگاران در داخل و خارج از كشور است به‌گونه‌اي كه علاوه بر 54 دفتر در مراكز استان‌ها و شهرهاي مهم، شبكه گسترده از خبرنگاران محلي در نقاط مختلف دارد.
ايرنا همچنين در حال حاضر با بهره‌گيري از 22 دفتر خارجي، تحولات و رويدادهاي جهان را از نزديك پوشش مي‌دهد و علاوه بر آن، اخبار تحولات ايران را علاوه بر فارسي به 8 زبان زنده و مهم دنيا در اختيار مخاطبان مي‌گذارد.
ايرنا همچنين صاحب‌امتيازي روزنامه‌هاي ايران، ايران ورزشي، روزنامه عربي زبان الوفاق، انگليسي‌زبان ايران ديلي و روزنامه ويژه نابينايان - «ايران سپيد»- را در اختيار دارد و دانشكده خبر به‌عنوان يكي از مهمترين مراكز تربيت خبرنگاران و متصديان حوزه اطلاع‌رساني كشور نيز وابسته به آن است.
7534/ 6197
شهلا حيدري -خبرنگار ايرنا در خاتم