تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷

تهران- ايرنا- چه شد كه صنعت خودرو محبوبيت كمي هم كه داشت را از دست داد. صنعتي كه زماني از آن به‌عنوان موتور محرك اقتصاد كشور ياد مي‌شد اكنون به نظر اقتصاددانان تنها سوگلي سياستگذاران است.

مردم، اقتصاددانان و فعالان اقتصادي از صنعت خودرو نااميد شدند و تصور مي‌كنند دولتي بودن خودروسازان كار دستشان داده است به همين جهت ديگر براي آنها توسعه، كيفيت و تعهد اهميتي ندارد. در اين ميان مصاحبه شوندگان تنها راه براي محبوبيت از دست رفته را خوداتكايي صنعت خودرو مي‌دانند و اينكه منافع خود را با دولت گره نزنند. در همين راستا با توجه به اهميت صنعت خودرو در اقتصاد ايران، از 30 اقتصاددان، فعال اقتصادي و نمايندگان مجلس خواسته ايم يك جمله درباره صنعت خودرو بگويند تا سياست گذاران و صاحبان اين صنعت با نظر تحليلگران اقتصادي آشنا شوند.

موسي غني‌نژاد، اقتصاددان:
صنعت خودرو، صنعت بيماري است.
علينقي مشايخي، استاد دانشگاه شريف: صنعت خودرو بدون راهبرد پايدار و بدون نظام حكمراني مناسب است.
فرشاد مؤمني، اقتصاددان: در مقاله‌اي تحت عنوان اقتصاد سياسي خودروسازي در ايران به چالش‌هاي صنعت خودرو پرداخت شده است و بزودي درباره جزئيات آن سخن مي‌گويم.

وحيد محمودي، استاد اقتصاد دانشگاه تهران: صنعت خودرو بر پايه رانت استوار است و هيچ وقت نخواسته مبناي علمي و فني خودش را متحول كند تا رقابت سازنده‌اي در قامت يك خودروساز در مقياس منطقه‌اي و جهاني داشته باشد.
اسدالله عسگر اولادي، عضو اتاق بازرگاني: صنعت خودرو بايستي احيا شود تا در شرايط تحريم بتواند كار كند.
داود ميرخاني رشتي، عضو انجمن خودروسازان: صنعت خودرو اگر به سمت اصلاح قيمت‌ها حركت كند مي‌تواند رضايت مردم را مانند دهه 70 جلب كند.
رضا گنجي، رئيس انجمن تاير: تحميل خودرو معمولي به مردم به دليل انحصار.

رضا پديدار، رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت: صنعت خودرو در ايران، صنعتي فرسوده و با بازدهي محدود است.
نادر قاضي‌پور، عضو كميسيون صنايع مجلس: خودروسازان نتوانستند درخواست و نيازهاي مردم را تأمين كنند.
ولي ملكي، سخنگوي كميسيون صنايع و معادن مجلس: خودروسازان نسبت به تحقق وعده‌هايي كه مي‌دهند، ناتوان هستند.
مهدي‌پور قاضي، رئيس كميسيون صنعت اتاق تهران: بي‌تدبيري سال‌هاي گذشته و سال‌جاري صنعت خودرو منجر به كاهش بهره وري، كاهش توليد، كاهش سودآوري و نارضايتي مردم شده است.

مرتضي عزتي، عضو هيأت علمي پژوهشگاه اقتصاد دانشگاه تربيت مدرس: صنعت خودروي ايران مديريت ناكارايي دارد.
مهدي پازوكي، اقتصاددان و استاد دانشگاه: حمايت بدون حد و حصر از صنعت خودرو در ايران باعث شده كه اين صنعت عقب مانده و منگول شود چرا كه حمايت هاي صورت گرفته حمايت توسعه اي و منطقي نبوده است.
امير حسن كاكايي، عضو هيأت علمي دانشگاه علم و صنعت: صنعت خودرو گاو شيردهي است كه كسي به آن غذا نمي‌دهد. صنعتي كه لوكوموتيو اقتصاد و صنعت بايد باشد همه از آن مي‌خواهند برداشت كنند و كسي مسئوليت خود را در صنعت خودرو نمي‌بيند. همه تنها از صنعت خودرو توقع دارند.

علي مزيكي، عضو هيأت علمي مؤسسه آموزش و پژوهش مديريت و برنامه‌ريزي: صنعت خودرو، صنعتي بي‌اختيار است.
امرالله اميني، عضو هيأت علمي دانشگاه علامه: صنعت خودرو، صنعتي بي‌ضابطه و بدون راهبرد است.
مهدي تقوي، استاد دانشگاه: صنعت خودرو نيازمند سرمايه‌گذاري و افراد متخصص در زمينه طراحي خودرو است.

بهمن آرمان، كارشناس اقتصادي: مافياي قطعه‌سازي در ايران بوجود آمده است كه با ماشين آلات دست دوم و قديمي اقدام به توليد قطعات خودرو مي‌كنند و اين كار مانعي بزرگ بر سر راه خودروساز شدن ايران است. با اين تفاسير در ايران چيزي به عنوان صنعت خودرو وجود ندارد. بر پايه آمار گمركي بيشترين رقم واردات ايران مربوط به قطعات منفصله خودرو است.

فربد زاوه، كارشناس صنعت خودرو: 10 الي 15 سالي است كه صنعت خودرو در پارادوكس ضعف مديريتي گير كرده است. دولت از يك طرف توانايي كنترل مديريت خودروسازي را ندارد و از طرفي ديگر در تصديگري كه دارد، موفق نيست. اين امر باعث شده صنعت خودرو آسيب ببيند و البته اين آسيب هم ادامه دارد.

رضا كامي، رئيس اتاق بازرگاني ايران و تركيه: صنعت خودرو بايد به روز باشد كه متأسفانه نيست.
جواد مرزبان راد، عضو هيأت علمي دانشگاه علم و صنعت: صنعت خودرو استراتژي ناپايدار و متغير دارد و مسير پيشرفت داخلي را نتوانسته آن‌گونه كه انتظار مي‌رفت هموار كند.

سيد رضي حاج آقا ميري، رئيس كميسيون توسعه صادرات اتاق ايران: هر صنعتي كه دولتي شود سرنوشتي چون خودروسازي كشورمان دارد. وقتي مجموعه‌اي بواسطه دولت صاحب قدرت مي‌شود ديگر نيازي به رشد كيفيت و توسعه كمي ندارد و از طرفي ديگر رقيبي هم براي خود نمي‌بينند.
آلبرت بغزيان، استاد دانشگاه: صنعت خودرو، صنعت ناشنوايي است.

محمدرضا زهره وندي، عضو اتاق بازرگاني: مي‌توان صنعت خودرو را تعطيل كرد. قرار نيست ما در تمام حوزه‌ها بخصوص صنعت خودرو سازنده باشيم. با واردات مي‌توان نياز كشور را تأمين كرد. صنعت خودروسازي كشور صنعت مناسب و قوي نيست.

رضا عليزاده، نايب رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس: خودروسازان حقوق مصرف كنندگان را رعايت كنند.
ميثم موسايي، عضو هيأت علمي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران: مشكل صنعت خودرو اين است كه از اول دولتي بوده و همچنان هم به دولت وابسته است. صنعت خودرو هيچ برنامه‌اي ندارد براي آن‌كه از شير دولت گرفته شود. خودروسازان بزرگترين مصرف كننده رانت دولت هستند.

بهرام شهرياري، عضو انجمن قطعه سازان: صنعت خودرو يتيم و بي‌برنامه است.
ابراهيم رزاقي، كارشناس اقتصادي: مديران صنعت خودرو براي مردم كاري انجام نمي‌دهند.
حامد قدوسي، استاد دانشگاه شريف: زنجيره توليد در صنعت خودرو افتضاح است.
علي قنبري، استاد دانشگاه تربيت مدرس: صنعت خودرو ورشكسته است و ديگر توان حركت ندارد.
*منبع: روزنامه ايران،1397.9.20
**گروه اطلاع رساني**9131