به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، پیروی از حركت انبیاء و نجات انسان از ضلالت و گمراهی از بزرگترین رسالت علماء و روحانیت به شمار می رود. از این رو عالمان تشیع درسده های متمادی با مجاهدت و تلاش خستگیناپذیر سعی در ترویج معارف دین و پاسداری از حریم آن كرده اند. آیت الله دستغیب نیز از جمله این عالمان وارسته بود كه با ژرف نگری در معارف حیات بخش اسلام و فریادرسی مظلومان به این مهم اقدام كرد.
سید عبدالحسین دستغیب، در 1288 خورشیدی در شیراز دیده به جهان گشود و پس از پرورش صحیح و خواندن ادبیات و سطوح به نجف اشرف مهاجرت كرد و در آنجا از محضر آیات عظام بهره های فراوانی برد. او با دریافت درجه اجتهاد به شهر خود شیراز مراجعت و در مسجد جامع (عتیق) به اقامه جماعت و تبلیغ دین پرداخت. این شهید والامقام عمر با بركت خود را در راه اعتلای دین و انس با قرآن و روایت های ائمه اطهار(ع) و درس، بحث و مذاكره گذراند. او در سخنانی درباره اشتیاق خودش به علم آموزی می گوید: «به نظرم نمیآید كه هرگز اوقات فراغتی داشته ام. همیشه یا مطالعه یا درس دادن یا نوشتن بوده ام. اوقات فراغتی نبود. الان هم مشغول هستم بحمدالله در نوشتن، درس دادن و مطالعه. خداوند انشاء الله همه مان را موفق بدارد به انجام وظیفه به اینكه اوقاتمان به بطالت نگذرد و از عمرمان بهره ببریم.»
با شروع نهضت روحانیت در 1341 خورشیدی مبارزه این مجاهد وارسته با رژیم پهلوی كه از زمان رضاخان ادامه داشت، علنی و آشكار شد و نقش بزرگی در پیشبرد انقلاب داشت تا جایی كه صدای ضبط شده سخنرانی های وی تا تمام ایران منتشر می شد. او در خرداد 1342 خورشیدی بازداشت و به تهران اعزام شد و پس از آزادی از زندان مدتی نیز تبعید شد اما با تمام این فشارها حاضر به مذاكره و مصالحه با رژیم پهلوی نشد و پرچم مبارزات مردم فارس را در این مدت 15 ساله برافراشته نگاه داشت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیت الله شهید دستغیب به درخواست اهالی شیراز و فرمان امام خمینی(ره) امامت جمعه این شهر را برعهده گرفت. افزون بر آن وی نماینده امام در استان فارس و نیز نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان قانون اساسی بود. موضع اصلی دستغیب مبتنی بر تبعیت امام خمینی و همراهی با ولایت فقیه بود. دستغیب در موضع سخنران نماز جمعه در تبیین مبانی انقلاب اسلامی و نیز دفاع از جایگاه روحانیت و حكومت اسلامی تأثیرگذار بود.منافقان كور كه هیچ گاه تاب روشنگری های آیت الله دستغیب را نداشتند سرانجام این عالم گرانقدر را در 20 آذر 1360 خورشیدی، هنگامی كه وی عازم اقامه نماز جمعه بود با انفجار بمبی او را به همراه چند تن از یاران و همراهانش به شهادت رساندند و اینگونه سومین شهید محراب نام گرفت.
امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، با شهادت آیت الله دستغیب در سخنانی این عمل كوردلانه را به جامعه ایران تسلیت گفتند كه در بخشی از سخنان ایشان آمده است: «امروز روز جمعه و نماز و عبادت، دست جنایتكار آمریكاییان یك شخص ارزشمند كه مربي بزرگ و عالمي عامل، كه گناهش فقط تعهد به اسلام بود، از دست ملت ایران و اهالي محترم فارس گرفت و حوزه هاي علمیه و اهالي ایران را به سوگ نشاند.»
سالروز شهادت آیت الله دستغیب بهانه ای شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا در گفت وگو با حجت الاسلام «محمدرضا نعیمی فر» عضو موسسه فرهنگ و اندیشه اسلامی و كارشناس امور دینی، ویژگی های شخصیتی و مبارزاتی سومین شهید محراب را بررسی كند. در ادامه این متن می خوانیم.
** ویژگی های شخصیتی و مبارزاتی آیت الله دستغیب
آیت الله دستغیب با وجود اینكه در 12 سالگی از داشتن نعمت پدر محروم شد سرپرستی خواهران و برادران خود را برعهده گرفت. او از هوش سرشاری برخوردار بود به طوری كه پس از تمام كردن دروس حوزی در همان آغاز راه و در ابتدای جوانی به درجه اجتهاد رسید. وی بسیار مردم دوست و از اعتماد بسیار بالایی نزد عامه برخوردار بود. فضایل اخلاقی و رفتاری آیت الله دستغیب زبانزد خاص و عام بود و این مساله از آنجا نشات داشت كه مردم هر آنچه از گفتار او می شنیدند در عمل نیز به واقع می دیدند. سومین شهید محراب در روشنگری و هدایت مردم در مبارزات انقلابی علیه رژیم پهلوی نقشی بسیار مهم و تعیین كننده داشت. این مجاهد نستوه از شاخصترین چهرههای انقلابی در میان روحانیت و مردم به شمار می رفت. شهید دستغیب همچنین در جنگ تحمیلی جوانان را ترغیب می كرد تا برای نبرد با دشمن عازم جبهه های جنگ شوند. او در خطبه های نماز جمعه خود با تشویق مردم سعی داشت آنها به مهاجرین جنگ تحمیلی پناه دهند و همچنین كمك های مردمی از دفتر ایشان برای رزمندگان و مهاجران جنگی ارسال می شد .
** آثار به جای مانده از سومین شهید محراب
تالیف های متنوعی از شهید آیت الله دستغیب به جای مانده است كه هر كدام از آنها می تواند طی طریق روشنی برای هدایت و روشنگری مردم باشد. به برخی از آثار او از جمله «آدابی از قرآن، سرای دیگر، رازگویی و قرآن، قیامت و قرآن، بهشت جاویدان، فاتحهالكتاب، بندگی راز آفرینش، گناهان كبیره، گنجینهای از قرآن، زندگانی صدیقه كبری فاطمه زهرا، قلب سلیم، شرح كفایة الاصول آخوند خراسانی، تقریرات درس فقه و اصول محمدكاظم شیرازی و... » اشاره كرد. مقام علمی این عالم شیرازی از چنان جایگاه والایی برخوردار بود كه امام خمینی(ره) نیز با بیاناتی روشن اخلاق شهید محراب را به تصویر میكشد و او را «مربی محرومان»، «هدایت كننده مردم»، «معلمی بزرگ»، «عالمی عامل» و بالاتر از همه «متعهد به اسلام» و «شخصیتی ارزشمند» مینامند.
** خدمات و تلاش های بیكران شهید محراب برای خدمت به خلق
خدمات و تلاش های وافر و پیگیر آیت الله دستغیب براي خدمت رسانی به محرومان و مردم شیراز فراموش ناشدني است. بازسازی مسجد جامع شیراز، نوسازی مدرسه علمیه حكیم و تأسیس حوزه علمیه، مسجد الرضا، مجتمع مرد اول، مسجد شهید خلیل دستغیب، مسجد المهدی و صدها مورد دیگر از جمله خدمات این شهید محراب به شمار می رود. مجاهدت و ایستادگی او در دفاع از اسلام و شجاعتش در افشای فتنه های دشمنان علیه انقلاب باعث شد دشمنان نتوانند وجود وی را تحمل كنند و هنگامی كه از منزل به همراه تعدادی از یاران همراهش به سمت محل برگزاری نماز جمعه می رفت به وسیله یك زن كه یكی از اعضای گروهك تروریستی منافقین بود با انفجار بمب به فیض شهادت نایل آمد.
پژوهشم**9117**9131
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
تهران- ایرنا- آیت الله دستغیب سومین شهید محراب و یكی از اسوه های علم و عمل بود كه در 20 آذر 1360به شهادت رسید، مبارزی انقلابی و مربی بزرگ كه نقش اثرگذاری در پیشبرد اهداف و آرمان های نظام اسلامی داشت وبه همین دلیل هدف كینه دشمنان این مرز و بوم قرار گرفت.