تهران- ایرنا- چراغ سبز سران برخی دولت های منطقه به تل آویو برای پیشبرد پروژه ایران ستیزی سبب شده تا صهیونیست ها نیز با شدت و حدت بیشتری روی توسعه نفوذ در خاورمیانه با ابزارهای گوناگون تمركز كنند از جمله رسوخ اطلاعاتی، تكنولوژیك، تبلیغاتی و فرهنگی.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، گزارش اخیر روزنامه آمریكایی «واشنگتن پست» درباره همكاری های اطلاعاتی تكنولوژیك ریاض و تل آویو بار دیگر نگاه ها را به تلاش های صهیونیست ها برای تحول در روابط خاورمیانه ای و رسوخ در كشورهای پیرامون از طریق كاربرد ابزارهای مختلف جلب كرد.

** پروژه های اطلاعاتی امنیتی برای توسعه رسوخ
شبكه خبری «اسپوتنیك» روسیه چند هفته پیش به نقل از شبكه 10 اسرائیل گزارش داد ارتش این رژیم از یك یگان اطلاعاتی سری موسوم به یگان «504» برای نفوذ در كشورهای عربی رونمایی كرده است. این یگان اطلاعاتی از دستگاه شاباك و موساد اهمیت كمتری ندارد.
تارنمای شبكه خبری «الجزیره» در گزارشی به نقل از روزنامه «ها آرتص» نوشت: گروه «ان اس او» اسرائیل كه در زمینه توسعه نرم افزار جاسوسی تخصص دارد با مقام های عربستان قراردادی را منعقد كرده است تا نرم افزار موسوم به پگاسوس را به مبلغ 55 میلیون دلار در اختیار آنان قرار دهد. این قرارداد چنده ماه پیش از آغاز حملات ولیعهد عربستان علیه مخالفان خود منعقد شد.
به نوشته الجزیره اطلاعاتی كه از سوی «ادوارد اسنودن» افشاگر آمریكایی به بیرون درز كرد نشان می دهد عربستان با استفاده از نرم افزار پگاسوس توانسته است «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی را در كنسولگری خود در استانبول هدف قرار دهد.
در گزارش این رسانه قطری آمده است: شركت «ان اس او» یك شركت تخصصی اسرائیل در توسعه ابزارهای جاسوسی و سایبری است كه در سال 2010 تاسیس شد و حدود 500 نفر در تل آویو در این شركت فعالیت می كنند. برپایه اظهارات «اسیتزن لاب» كارشناس كانادایی، نرم افزار پگاسوس از سوی كشورهایی به كار گرفته می شود كه در زمینه حقوق بشر كارنامه سیاهی دارند. پگاسوس از خطرناك ترین و پیچیده ترین برنامه های جاسوسی است.
تارنمای «الخلیج اونلاین» امارات هم در گزارشی به نقل از منابع آمریكایی نوشت: عربستان برای نظارت بر مخالفان خود در داخل و خارج از مدرن ترین ابزارهای الكترونیكی جاسوسی اسرائیل استفاده می كند. مركز پژوهش های امور رسانه ای ریاض كه به دست «سعود القحطانی» اداره می شد نقش بزرگی در استفاده از فناوری های پیشرفته جهت جاسوسی و نظارت بر مخالفان ایفا كرده است. القحطانی و همكاران او برای دستیابی به تولیدات شركت های اسرائیلی تلاش كرده اند. عربستانی ها با شركت های اطلاعاتی اسرائیل توافق نامه هایی را امضا كرده اند. این شركت ها در زمینه اطلاعاتی از قدرت بالایی برخوردارند و برای فروش آن به عربستان آمادگی خود را اعلام كرده اند. همكاری اطلاعاتی اسرائیل و عربستان در تاریخ خاورمیانه بسیار جنجال ساز است و شركت های اسرائیلی با همكاری سعودی ها برخی از اسرار الكترونیكی را رد وبدل كرده اند. همچنین عربستان با شركت اسرائیلی موسوم به «كیو سایبر» كه مقر آن در لوكزامبورگ است همكاری كرده است. این شركت به سعودی ها وعده داده است كه می تواند به تلفن های نیمی از كشورهای خاورمیانه و كشورهای اروپایی دسترسی داشته باشد.
به نوشته تارنمای «ساسه پست» لبنان به نقل از «بلومبرگ»، «ایرل مارگلیت» یكی از اعضای كنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) فاش كرده است كه در سال 2012 گروهی از هكرها سیستم های شركت ملی نفت عربستان «آرامكو» را هك كرده اند و سعودی ها برای حل این مشكل از كارشناسان اسرائیل كمك گرفته اند و این كارشناسان به همكاری با سعودی ها ادامه می دهند.
به نوشته این تارنما، دیگر نمی توان فعالیت های اسرائیل در كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را پنهان كرد. تنها یكی از شركت های تازه كار اسرائیل، 6 میلیارد دلار در زمینه زیر ساخت ها امارات هزینه كرده و از مهندسان اسرائیلی استفاده كرده است. این شركت همچنین برای همكاری با عربستان و حل مشكلات در زمان مراسم حج وارد همكاری شده است. همچنین شركت های اسرائیلی در زمینه تصفیه آب، حمایت از زیرساخت ها و امنیت سایبری و گردآوری اطلاعات با كشورهای عربی همكاری می كنند.

** رویكردهای تبلیغاتی صهیونیست ها در منطقه
همچنان كه اشاره شد صهیونیست ها تلاشی چندبُعدی را برای نفوذ در منطقه در پیش گرفته اند. روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در این زمینه نوشت: پوشش مبارزه با افراط گرایی و تشویق گفت و گوی بین ادیان و مبارزه با دشمنان یهودیت از بهانه هایی است كه اسرائیل با استفاده ازآن تلاش می كند دامنه گفت و گوهای خود را گسترش دهد. اسرائیل با ابزارهای گوناگون بر نهادهای اسلامی اهل تسنن و شیعه فشار وارد می آورد تا گفت و گو با یهودی ها مشروع و مطلوب جلوه یافته و از دولت اسرائیل انتقادی صورت نگیرد و انتقاد از رژیم صهیونیستی به منزله مخالفت با یهودیت برشمرده می شود. این موضوع سبب شده كه برخی از نهادهای اسلامی در غرب از قضیه فلسطین چشم پوشی كنند و با تلاش های این رژیم برای عادی جلوه دادن طرح خود با عنوان گفت و گوی میان ادیان همسو شوند. این موضوع در افزایش دامنه نفوذ اسرائیل در محافل نهادهای اسلامی و برخی جریان های سیاسی منطقه نقش داشته است. همچنین صهیونیست ها برای تجزیه كشورهای عربی و اسلامی تلاش می كنند و همه پرسی استقلال كردستان عراق گامی در این راستا بود. این رژیم چند دهه است كه بر روی منطقه كردستان عراق تمركز كرده است و سیاست جدایی این منطقه را دنبال می كند.
به نوشته تارنمای شبكه خبری الجزیره قطر، از دیدگاه اسرائیل جهان عرب واحد فرهنگی و تمدنی یكپارچه ای را تشكیل نمی دهد، بلكه جهان عرب در بردارنده فرهنگ ها، زبان ها، ادیان و قومیت ها مختلف است. اسرائیل عادت دارد اینگونه وانمود كند كه منطقه از موزائیك های متعددی شامل عرب ها، فارس ها، ترك ها، ارمنی ها، اسرائیلی ها، كردها، بهائیان، دروزی ها، یهودی ها، پروتستان، كاتولیك، ارتدوكس، علوی ها، صابئی ها، شیعیان، اهل تسنن، مارونی ها، چركسی ها، آشوری ها و ... تشكیل شده است. از این منظر منطقه شامل مجموعه ای از اقلیت ها است كه تاریخ مشتركی ندارد.
گزارش الجزیره می افزاید: این تحلیل انكار مفهوم ملیت گرایی عربی و مقاومت در برابر اندیشه همگرایی عربی است. یكی دیگر از هدف ها ترویج اندیشه تعدد اقلیت ها و هویت ها در جهان عرب است تا از این راهبرد وجود اسرائیل توجیه شود. بر پایه این رویكرد، منطقه شامل قومیت ها، مردمان و زبان های مختلفی است كه تصور شكل گیری وحدت در آن توهم و خیال است. در نتیجه این رویكرد هر یك از قومیت ها می توانند رژیم ویژه خود را تشكیل دهند و اسرائیل هم به عنوان یكی از دولت ها مشروعیت پیدا خواهد كرد و در میان آنها ادغام خواهد شد. این رویكرد رژیم اسرائیل سبب شده است این رژیم راهبرد تشویق مناطق اقلیت ها در منطقه و طرح برپایی دولت های دروزی و مارونی را در مرزهای اسرائیل مطرح كند تا از این راهبرد مناطق امنی را در مرزهای خود شكل دهد. این رویكرد دیگر قومیت ها را هم تشویق خواهد كرد تا این خواسته را ادامه دهند. همانطوری كه برخی كُردها در عراق برای استقلال تلاش و جدایی طلبان در جنوب سودان اقدام كردند.

** گستره رسوخ طلبی از عراق تا شمال آفریقا
به نوشته شبكه خبری الجزیره، «نوری المرادی» سخنگوی حزب كمونیست عراق گفته رژیم صهیونیستی از طریق سه محور اقتصادی، نظامی و اثرگذاری بر جریان های سیاسی تلاش كرده در عراق نفوذ كند. البته این تلاش های محدود به عراق و خاورمیانه عربی نیست.
شبكه خبری الجزیره در گزارشی دیگر نوشت: نفوذ اسرائیل در آفریقا بخشی از تلاش ها برای رسیدن به رویای از نیل تا فرات است. دریای سرخ برای منافع تجاری و راهبردی این رژیم اهمیت بالایی دارد. اسرائیل خیلی زود به اهمیت آفریقا در محافل و سازمان های بین المللی پی برد و «دیوید بن گورین» نخستین نخست وزیر این رژیم در سال 1960 در یكی از سخنرانی های خود گفت كشورهای آفریقایی قدرتمند نیستند و اما صدایشان در جهان شنیده می شود.
الجزیره در ادامه آورد: اسرائیل برای تقویت نفوذ خود در آفریقا و برقراری روابط مستحكم با كشورهای این قاره از نیازهای این كشورها به كمك های اقتصادی استفاده كرد. در این راستا این رژیم نهاد بین المللی همكاری و توسعه را به وجود آورد تا ماموریت ارتباط نهادهای دولتی و شركت های خاص را به عهده داشته باشد و اهداف سیاسی خود را پیش برد. اسرائیل شماری از تكنسین های خود را استخدام و آنان را به كشورهای افریقایی گسیل داشته است. این رژیم شركت های خود را به همه نوع اطلاعات درباره آفریقا مجهز كرده است. روابط میان اسرائیل و كشورهای آفریقایی در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تقویت شده است. حتی این رژیم تلاش كرده است با سازمان های مردمی و احزاب سیاسی روابط برقرار كند. این رژیم از ابزارهای اقتصادی برای تاثیرگذری بر تصمیم كشورهای آفریقایی استفاده می كند. به دلیل شرایط ناگوار اقتصادی این ابزارها موثر واقع می شوند و این رژیم می تواند با كمك های اقتصادی، فنی، نظامی و آموزش های امنیتی به اهداف خود برسد. همچنین رژیم اسرائیل به نهادهای مربوط به جوانان در این قاره توجه ویژه ای كرده است. اسرائیل همچنین كشاورزان آفریقایی را آموزش می دهد و بیشتر دیده می شود كه یك كارشناس اسرائیل در وسط مزارع كشاورزان را آموزش می دهد.
تارنمای «انباء تونس» نوشت: یك مسوول اسرائیلی پیشنهاد ائتلاف سازی سایبری میان اسرائیل و كشورهای تونس، الجزایر و مراكش را داده است. اسرائیل تلاش كرده است با تونس ارتباط داشته باشد. «عاموس یادلین» مدیر دستگاه اطلاعات نظامی سابق اسرائیل در یكی از اظهارات تلویزیونی خود در شبكه هفت اسرائیل گفت شاخه های امنیتی اسرائیل دست به عملیات جاسوسی زده اند و 300 فعال اسرائیلی با استفاده از خاك مغرب با این كشور همكاری اطلاعاتی داشته اند.
به نوشته این رسانه تونسی، پرونده فعالیت های اطلاعاتی اسرائیل در مراكش هم موضوع تازه ای نیست و پیش از این نیز شماری از سازمان های غیر دولتی مراكش از نظام این كشور به دلیل خدماتی كه به اسرائیل ارائه كرده انتقاد كرده اند. یادلین فاش كرده كه موساد توانسته است سه هزار مزدور را در مصر، تونس، سوریه، یمن، لبنان و یمن به كار گیرد.
در این پیوند است كه «عواطف عبدالرحمن» در صفحه 114 كتاب خود «الصحافة العربیة فی مواجهة الاختراق الصهیونی» می گوید كه صهیونیست ها برای جذب فرهیختگان مصر تلاش كرده اند و در صدد دلجویی از جریان های سیاسی این كشور بر آمده اند. آنان با شیوه های اقتصادی مثل اشتراك در روزنامه، چاپ اعلامیه، انتشار روزنامه یهودی دارای رویكرد صهیونیستی و چاپ روزنامه های مشترك در روزنامه های مصر نفوذ و اهداف خود را دنبال كرده اند.
پژوهش**9278**9279