دزفول - ایرنا - رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت: دومین كنگره بین المللی جندی شاپور دزفول دهه اول اسفندماه امسال در این شهرستان برگزار می شود.

به گزارش ایرنا محمدرضا عصاری روز سه شنبه در نشست هماهنگی كنگره بین المللی جندی شاپور در محل دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول افزود: تاكنون نمایندگان سه دانشگاه سوربن، بولونیا و آلمان برای حضور در این كنگره اعلام امادگی كرده اند.
وی با تاكید بر لزوم همكاری همه دستگاه های اجرایی شهرستان دزفول برای برگزاری این كنگره بین المللی گفت: مسئولان برای برگزاری هرچه بهتر این كنگره همفكری كنند.
رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول كه هفته گذشته با حكم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان دبیر كنگره بین المللی جندی شاپور منصوب شد، افزود: دریافت 200 مقاله توسط دبیرخانه و چاپ آنها در قالب كتاب، رونمایی از هشت كتاب فاخر با موضوع جندی شاپور، دریافت 100 طرح پیشنهادی برای طراحی سردر دانشگاه همزمان با برگزاری كنگره و موافقت جهت كاوش توسط كاوشگران ایرانی از جمله دستاوردهای نخستین كنگره در سال 95 می باشند.
عصاری گفت: امروز شورای هماهنگی این كنگره در شهرستان دزفول تشكیل شد تا این رویداد مهم با حضور میهمانان خارجی برنامه ریزی شود.
وی خواستار تشكیل كمیته های میراث، علمی و اجرایی كنگره بین المللی جندی شاپور دزفول شد و افزود: رصد مستندات یكی از مباحث كمیته علمی است كه در آن نقش جندی شاپور در تولید علم در دنیا مستندسازی می شود.
رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با تاكید بر استمرار برنامه های مربوط به جندی شاپور گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده در نظر داریم رئیس جمهوری یا معاون وی در كنگره بین المللی جندی شاپور دزفول حضور یابد.
وی با بیان اینكه پارسال مجوز راه اندازی مركز پژوهش جندی شاپور تصویب و ردیف اعتباری مستقلی برای آن در نظر گرفته شد، افزود: اخذ مجوز این مركز توسط وزارت علوم در دست اقدام است كه این مركز می تواند بستری برای برگزاری این كنگره سالانه یا دوسالانه باشد.
عصاری با بیان اینكه طراحی این كنگره انجام شده است، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی انجام شده از صاحب نظران علمی دنیا دعوت شده تا در این كنگره بین المللی سخنرانی داشته باشند.
وی افزود: همچنین مقرر شده هر زمان اجلاسی با حضور دانشگاه های با قدمت بالای یكهزار سال در دنیا برگزار شود جندی شاپور دزفول نیز در صدر این دانشگاه ها باشد.

** احیای شهر جندی شاپور دزفول ضروری است
امام جمعه دزفول نیز در این نشست گفت: باید در دومین گام این كنگره نقش تمدنی و علمی جندی شاپور معرفی و آثار جندی شاپور دزفول در تولید علم مستندسازی شوند.
حجت الاسلام سیدمحمدعلی قاضی دزفولی افزود:ب ا توجه به اینكه دانشگاه تاریخی جندی شاپور دستاوردهای زیادی در زمینه های علوم اسلامی، نجوم، پزشكی و ریاضی داشته است باید نگاه جامع نگرانه ای نسبت به این موضوع در برگزاری كنگره اعمال شود.
وی خواستار احیای شهر جندی شاپور به عنوان تاریخ تمدن و علم در منطقه شد و پیشنهاد داد جندی شاپور به عنوان خواستگاه تمدن اسلامی در دنیا معرفی شود.

** كنگره بین المللی دزفول نیازمند ردیف اعتباری ثابتی است
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دزفول یك سرمایه ملی و بین المللی از نظر میراث فرهنگی و تاریخی است كه حفظ آن عزم ملی می طلبد.
عباس پاپی زاده با اشاره به مشكلات نخستین كنگره جندی شاپور در دزفول افزود: برای احیای جندی شاپور نیازمند كمك و همكاری مسئولان هستیم و باید ردیف اعتباری ثابتی برای این كنگره در نظر گرفته شود.
وی خواستار توجه جدی مسئولان به این كنگره شد و اظهار داشت: مسئولان تراز اول كشور باید به این كنگره ورود كنند.
نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پارسال 10 میلیارد ریال برای برگزاری كنگره جندی شاپور دزفول اختصاص یافت كه به علت پیگیری نكردن میراث فرهنگی با وجود ابلاغ صورت گرفته جذب نشد لذا میراث فرهنگی استان خوزستان باید به این موضوع ورود كند و با توجیه اقتصادی و فنی تلاش شود اعتبارات موردنیاز آن تامین شوند.
وی افزود: تلاش می شود دوباره نشستی با سازمان برنامه و بودجه كشور برگزار و اعتباراتی برای احیای شهر تاریخی جندی شاپور دزفول اختصاص یابد ضمن اینكه برای حفظ، نگهداری و یگان حفاظت از این عرصه تاریخی فرهنگی نیازمند بودجه هستیم.

** اهداف كنگره بین المللی جندی شاپور دزفول مشخص شوند
سرپرست فرمانداری ویژه دزفول نیز ضمن تقدیر از دست اندركاران برگزاری نخستین كنگره بین المللی جندی شاپور گفت: نقاط ضعف و قوت نخستین كنگره جندی شاپور بررسی شوند تا ضمن بررسی نقاط ضعف، فرصت های آن نیز بیان شوند.
محمد حیدری افزود: دزفول از بعد هویت و سرمایه های تاریخی فقط متعلق به استان خوزستان نیست بلكه متعلق به كشور است وباید با دید ملی به مسایل آن توجه كرد.
وی بر ضرورت برگزاری كنگره ای در سطح بین المللی در دزفول تاكید كرد و گفت: این كنگره بهترین فرصت برای معرفی جندی شاپور است و باید اهداف چندگانه ان با محوریت معرفی میراث كهن دزفول و چشم اندازی روبه جلو مدنظر باشد.
حیدری با تاكید بر لزوم حركت به سمت تحلیل محتوای فرهنگی و تاریخی شهرستان اظهار داشت: آثار علمی گذشته باید در مجموعه كتاب هایی مستندسازی شوند و در اختیار شركت كنندگان در كنگره و مركز اسناد قرار گیرند.

** 2 میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت، مرمت و كاوش جندی شاپور اختصاص یافت
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان نیز گفت: بیشترین پیگیری ها در حوزه میراث فرهنگی توسط نماینده دزفول در مجلس انجام می شود كه این پیگیری ها نتایج خیلی خوبی نیز داشته اند.
سید حكمت اله موسوی ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه همكاری جهت برگزاری كنگره بین المللی جندی شاپور دزفول افزود: علاوه بر تدوین پرونده باید حفاظت و تعیین حریم و عرصه مناطق تاریخی مدنظر باشد.
وی افزود: ثبت ملی آثار تاریخی از سال 1309 آغاز شد كه جندی شاپور دزفول به دلیل اهمیت تاریخی فراوان پس از ثبت ملی در سال 1310، عرصه و حریم آن در سال 85 مشخص شد.
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به اینكه در حوزه عرصه و حریم مناطق تاریخی نواقص زیادی در استان خوزستان وجود دارد، گفت: تشكیل پایگاه حفاظت و پژوهش محوطه تاریخی جندی شاپور یكی از اقدامات خوبی است كه در دزفول انجام شد چرا كه در استان تنها 6 محوطه تاریخی از پایگاه برخوردار هستند.
موسوی با بیان اینكه امسال 2 میلیارد ریال اعتبار برای حفاظت، مرمت و كاوش جندی شاپور دزفول اختصاص یافته است، افزود: علاوه بر اقدامات زیرساختی، برنامه های دیگری نیز مدنظر است كه باید مجوزهای آنها از پژوهشكده كشور اخذ شوند.
وی اظهار امیدواری كرد با احیای این محوطه تاریخی زمینه گردشگری و استفاده از جاذبه های بی نظیر شهرستان دزفول فراهم شود زیرا وجود بافت آجری، پل ساسانی، سازه های آبی و جاذبه های طبیعی می تواند موجب جذب گردشگران زیادی شود.

** ثبت جهانی صنایع دستی دزفول در دست پیگیری است
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان گفت: دزفول در حوزه صنایع دستی چون كپوبافی، خراطی و دیگر صنایع دستی پیشرو است كه تلاش برای ثبت جهانی این صنایع دستی در حال بررسی است.
وی با اشاره به اینكه تسهیلاتی به صنعتگران صنایع دزفول اختصاص می یابد، افزود: می توان اعتباری برای احداث بازارچه صنایع دستی در دزفول در نظر گرفت تا زمینه اشتغال و درآمدزایی از این طریق فراهم شود.
موسوی درخصوص احیای محوطه تاریخی جندی شاپور دزفول نیز گفت: احیای این محوطه در قالب طرح های مرمتی انجام می شود.
وی افزود: می توان در حاشیه كنگره بین المللی جندی شاپور با دعوت از سازمان های مردم نهاد و تور لیدرهای سراسر كشور زمینه معرفی و جذب گردشگر به این منطقه تاریخی را فراهم كرد و تورهای گردشگری را به این منطقه هدایت كرد.
نخستین كنگره بین المللی جندی شاپور دزفول سوم و چهارم اسفندماه 95 در دزفول برگزار شد.
دانشگاه جندی شاپور كه اكنون تنها بقایایی از آن در اطراف شهر دزفول برجای مانده در عصر ساسانیان در یكهزار و 750 سال پیش، نخستین و معتبرترین مركز علمی جهان بود كه رشته های پزشكی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
طبق مستندات تاریخی موجود در شهر باستانی جندی شاپور، نخستین نظام نامه آموزش عالی جهان در این دانشگاه شكل گرفته است.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی در این شهر تاسیس شد.
شهر باستانی جندی شاپور با 800 هكتار وسعت در 12 كیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
7278/3022